Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: ...Og hvad lytter vi efter... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KristianKH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2009
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Alle

I min jagt på den perfekte højtaler (til mit budget), lytter jeg for tiden til lyd i diverse butikker. Havde kæresten med ude idag at høre med, og
hun sagde, sikkert meget typisk for kvinder (eller er jeg fordomsfuld?), at: "De lyder jo alle sammen ens", og: "hvordan kan du huske, hvordan
den vi lyttede til igår, lød?). Og jeg underede mig over det vise i hendes ord, for hun har jo på en måde ret. Jeg har ikke "optaget" lyden af den
dåse, jeg hørte synge i går, i hjernebakken. Jeg kan ikke huske, hvordan den lød, men jeg kan huske den fornemmelse, den gav mig. Jeg kan
huske, at den jeg lyttede til idag, gjorde mig mere trist, end den gjorde mig glad. Kan huske, at den jeg lyttede til i fredags, var virkelig fin og
gjorde mig glad. Men jeg kan ikke huske, hvordan de lød.
Kan I det?
Ideen med denne tråd: Hvad er det afgørende for dig i en højtaler? Dens eksisterende "stemme", eller den følelse den gav dig? Og: Er vi ikke
ligegalde med, hvad andre siger, lyder godt. Det er jo den nye ejer, der skal lytte ti sit køb, ikke de andre...
(Jeg har iøvrigt ikke fundet de perfekte endnu, og jeg savner mine Kef 104.2 ref, for de gjorde mig glad).

-K.

Til top Vis KristianKH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianKH

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagten følge dig og nej jeg husker ikke præcist hvordan den / de lyder men som du siger følelsen som de / den frembringer og det er noget man husker.. og det er det der ligesom er grundlag for hva man vælger altså den følelse man får.. det jo klart man hellere vil lytte til en højtaler de gør en glad og tilfreds og gir en kuldegysninger når man lytter.. jeg sys bare det er p***e irriterende at det er de højtalere der frembinger dette er dem der koster 4 gange så meget som man har penge til. ;-)...
Til top Vis yossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yossi

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Nå jeg lytter , lytter jeg til musikens helhed, men også om der er Timing og en god musikalsk rytmik, og en hvis spille glæde.

Men jeg op deler ikke  hvordan bassen spiller eller hvor god diskanten er, men lytter efter helheden i musiken

Men det med at lytter er noget man skal lære, Men alle kan lære at høre forskæl

Jeg har haft en kæreste engang, hun kunne ikke lytte i starten, men der gik ikke lang tid for hun bliv rigtig godt til det.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

....og samtidigt fik hun øjnene op for hvordan Martin faktisk er...HaHaHa

Nej, det er rigtigt som Marthin siger, så er det at lytte til musik og forskel på hifi systemer noget som kræver en vis indlæring. Du skal lytte efter om du kan placere sangeren i midten, fornemmer at trommeslageren befinder sig bagerst i lydbilledet, er guitaren placeret i den ene side og bas i den anden, eller lyder det som det hele kommer fra et punkt. Forestil dig at du har musikerne foran dig, og du skal så kunne høre deres placering i lydbilledet. Lyt efter om du føler de spiller samme rytme samtidigt eået således eller ej. ( timing). Du skal lytte efter musikken som helhed forstået således at alle musikerne spiller samme rytme samtidigt, ellers bliver det hurtigt kedeligt at lytte til musikken..

KristianKH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2009
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

...Og det er netop denne teoretisering om lyd, der hjælper mig i min søgen. For på mange måder ønsker jeg netop det, du siger (Fidel "Sun Audio")
og på den anden side, vil jeg ikke have bandet stående i stuen. Lyden bliver nødt til, at være privat, men autentisk, at komme flere steder fra, uden
at larme i mine øre og gøre mig forvirret.

-K.
Til top Vis KristianKH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianKH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes