Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HiFi & musikalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Efter en til tider barsk og lettere skævvridende debat omkring HiFi og musikalitet, undrer det mig en del, at mange betegner disse to parameter som uforenelige. Det forstår jeg ikke logikken i. I min musikverden, er det netop 2 sider af samme sag, og begge elementer bør være stærkt repræsenteret når jeg skal underholdes med medrivende musik.

Efter min bedste overbevisning opnår man neutral og naturtro gengivelse når HiFi-parameterne er repræsenteret, og som jeg husker det betyder HiFi høj troværdighed. Så hvis musikerne leverer et professionelt og engageret stykke arbejde, og teknikken kan bibeholde alle elementer under optagelse, er der rig mulighed for musikalsk gengivelse med de netop repræsenterede HiFiparameter.

I den løbende debat er der til tider stillet spørgsmål ved definitionen af de to elementer, og der vil til evig tid være nuancer. Vi er individer, så opfattelser og oplevelser vil  altid være præget heraf. Men at den ene person eller den anden skulle have den endelige løsning på MUSIKALITET, kan godt få undertegnede til at ryste overbærende på hovedet.

For mig er der timing til stede når trommeslageren fra TOTO slår sig løs, energi så stolen vælter når THE DOORS er på banen, instrumental frasering når PHIL LYNOTT styrer bassen eller ØRSTED, rytme når BLUE MANN GROUP rundbarberer safri duo osv.Og selvfølgelig er alle disse musikalske elementer repræsenteret under hvert ex. Men er der ikke passende HIFI på banen falder oplevelsen til det kedelige.....................

Min konklusion er ubetinget at jeg vil have begge parameter når der skal lyttes og nydes musik.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Vi er så enige, at vi sidder med tårer i øjnene. Begge ting skal være tilstede.

Også musiksmagen er god.

Godt indlæg og den rigtige forståelse.....

Kenneth/audio C.

Til top Vis SUN audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SUN audio Besøg SUN audio's Websted

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Må jeg græde af glæde og anderkendelse op begge dherres skulre  nu venter vi bare på JB og hans evige snak om forskelle og melodi. Hvad skal det hele mon ende med? Skal også pibeen have en anden melodi.?

GOD WEEKEND

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

det' sgu smukt, snøft!
Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jammen for s.t.n svende, der skal ikke snøftes der skal spilles musik........

Men det beroliger en gammel HiFimusik-slave at jeg ikke er alene på dette felt. Det kan til tider være ganske belastende at ligge øjne/sind til disse frelste MISSIONÆRER der mener at have patent på lyd og musikopfattelse.....................( let`s rock the boat svende )......

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hej Gl.Jas,

Jeg er sååårn set enig, men dog med den lille variation at jeg sagtens kan høre/lytte til musik (eller musikalitet) uden at der er nogen som helst HiFi tilstede (i hvertfald sådan som jeg forstår HiFi). Musikken (musikaliteten) skal blot være stærk nok ;o).

Desuden er der talrige eksempler på kildemateriale/optagelser der ikke indeholder HiFi overhovedet, men som sprudler af musikalitet. 

Den anden vej rundt, har jeg hørt - tror jeg nok - HiFi (igen sådan som jeg forstår HiFi) dræbe enhver form for musikalitet - men så har det måske ikke været "rigtig" HiFi jeg har hørt, jeg er i tvivl .

Onkel Tom fra Audio Art har givet mig korte glimt af hvordan det kan lyde når alle parametrene er til stede, de gange jeg har fået lov til at lytte på noget af hans hunde-dyre grej, men de penge vil jeg aldrig putte i et anlæg.

Så min konklusion bliver at jeg sagtens kan leve uden HiFi, men jeg ville være rigtig ked af at skulle leve uden musik/musikalitet.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hej Zaka

Jeg tror jeg er med på din pointe. Meeen holder vi os til HiFI som høj troværdighed, så er det vel det.

At der så forefindes alverdens finurligheder til at fremhæve delelementer i musikken, det gennemskuer vi jo ret hurtigt.........

Men som nævnt: taler vi om en optagelse med en teknik som bibeholder alle musikalske termer, jammmen så er det HiFi på højt niveau......Ex.:

Muddy Waters : Folk Singer.   Det er en fantastisk rå og lige på optagelse, med megen musikalitet, men også med mange HiFI-faktorer. Disse elementer i skøn foreneing giver en kollossal musikoplevelse. Du oplever beatet, energien, perspektivet( især dybde), og dynamik så toupeen skal tapes.

Du kender Robert Johnson, her taler vi om samme princip, men lytter du Hans Theessink får du blot en helt anden oplevelse..........................

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

fornemt indlæg!  Lækker læsning!
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

ost.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hvad er Hi-Fi lyd. Er det ikke en tilfredstillelse af øregangen, eller som jeg har hørt ude i byen. Det er som sex, bare et andet sted.  Når jeg besøger en konsertsal, bliver lyden sendt ud i salen via elektronik og en del højtalere. Er det denne lyd der betragtes som den rene vare?  Et lille intimt sted med akustiske instumenter og en lille forstærker med en gammel grå kasse med en højtaler i.  Er det klangen eller er det  lyden, eller er det det! vi betragter som den rene lyd. Tag ind på musikkonservatoriet i deres øvesal hvor der stå et blanktpoleret flygel, eller besøg den lokale med deres hårdt opspændte klaver og sammenlign. Det er komplet umuligt at beskrive. Vi hygger os alle med det vi kan lide, om det så er det eller det. Med al respekt for de der manipulerer med lyden, så er det vel et spørgsmål om smag.  ps det samme gælder for Ost., Wink
Til top Vis ost.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ost.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Endelig en der rammer plet - endelig!

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej gl.jas,

Muddy Waters er guf guf og folk singer  er ganske som du skriver en fed optagelse ;o), når man har med sådanne optagelser at gøre så giver det stor mening at have alle parametrene til stede i gengivelsen.

For mig er Johnson 100% musikalitet og 0% HiFi, hvorimod Theessink er mere HiFi og mindre musikalitet - hvis du forstår ;o). Theessink (i hvertfald på den optagelse jeg har hørt efter du anbefalede ham) bliver en tand for steril...men  lyden er flot.

Måske har vores personlige musiksmag også indflydelse på hvor højt vi vægter de enkelte parametre?

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa Zaka

Ingen tvivl om forskelle mellem Johnson og Theessink, men HiFi er til stede hos begge.  Johnson meget rå, men er det mere HiFI( troværdighed), end Theessink...?

Den tekniske udvikling gør vel en direkte sammenligning en anelse besværlig, men for begges vedkommende er der indlevelse, energi, timing , men lydbilledet er jo enormt forskelligt. Men efter hver tids målestok er det HiFi....

Prøv gerne at lytte på rolling Stones` : STRIPPED track 12( love in vain).....Her er der i den grad pondus på alle parameter. Skøn forening af musik i ordets bedste betydning dvs. engagement , energi og melodi, forenet med meget tro gengivelse(dynamik , kontrolleret lydbillede, etc.)..............

ER det ikke det vi vil HAVE....?

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Men det beroliger en gammel HiFimusik-slave at jeg ikke er alene på dette felt. Det kan til tider være ganske belastende at ligge øjne/sind til disse frelste MISSIONÆRER der mener at have patent på lyd og musikopfattelse.....................( let`s rock the boat svende )......

Ja og enig til det første. Er det tilladt at snøfte hvis musikken fremprovokerer sådanne følelser?

Nemlig til det andet. Jeg er især glad for, at du også skriver musikopfattelse.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Buddy skrev:
gl.jas skrev:

Ja og enig til det første. Er det tilladt at snøfte hvis musikken fremprovokerer sådanne følelser?

Nemlig til det andet. Jeg er især glad for, at du også skriver musikopfattelse.

Musik skal røre gamle svend. Så til tider smiler vi til begge ører, og andre gange sidder vi med tårer i øjnene. Det er sgu da smukt.....................

Jammen opfattelsen er jo hele omdrejningspunktet. Vi er forskellige, opfatter derefter, og sådan er det. Men en ting har vi alle forhåbentlig tilfælles: Vi NYDER musik.................

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hej gl.jas

..."vi NYDER musik......."

JA!!!!

Det er lige præcis det sidste du der siger jeg slår på tromme for (om jeg så må sige).

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes