Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bedste mp3 afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MadsAa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hejsa jeg undskylder på forhånd min overskrift da ordet "mp3" ikke lader til at være særlig kærkomment herinde.. I mangel
af bedre er dette dog brugt i topic.

Jeg håber lidt i kan guide mig som rigtige lyd entusiaster da mine bekendtskaber på dette område ikke er særlig habile.

Landet ligger sådan at jeg dagligt bruger små 2 timer på transport og i den forbindelse savner jeg en bærbar afspiller med
en super god lyd. Det er ikke nok for mig længere bare at "høre" musikken, jeg vil også have det i en god kvalitet -
eller så god som det nu kan blive en i en bærbar afspiller.

Mit eneste krav er at der er en super god lyd, og jeg mangler det hele, dvs. afspilleren, AMP?, og hørebøfferne.

Mit budget er på ca. 5000 til dette formål.

Jeg håber inderligt at i kan hjælpe mig på rette spor her, ideen er at jeg på længere sigt også vil opgraderer
hjemmesetup'et da jeg virkelig er blevet træt af dårlig lyd. Men først gælder det en bærbar afspiller med tilbehør da det er
der det største behov ligger lige nu.
Til top Vis MadsAa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsAa

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

den gamle SanDisk sansa Fuze og et par super in ears så er den vist hjemme.

Det kan vel gøres for 1500.

Ellers skal du ud i en ekstern amp osv.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

MadsAa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Super men jeg vil gerne vide helt konkret hvad du mener med "super in ears" jeg er jo en rookie på det punkt skal du
tænke på :)

En Amp hvad gør den præcist, og er den nødvendig? Grin bare løs hehe

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 07 April 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

MadsAa skrev:
Jeg håber lidt i kan guide mig som rigtige lyd entusiaster da mine bekendtskaber på dette område ikke er særlig habile.

Det er netop kærligheden til musik og god lyd, som gør, at MP3 stort set ikke omtales her. Men for at komme til sagen, så skulle du droppe MP3-afspiller og i stedet satse på en afspiller med mulighed for afspilning af FLAC-filer, som er et tabsfrit format, der fylder ca. 60% af WAVE-formatet (CD). Jeg er meget glad for min COWON iAudio7 med 16Gb flash-hukommelse (= plads til 50(!!!) hele CD'ere). Størrelsen er vel den halve af en mobiltlf. Det er en 10'er , jeg har lagt ved siden af på billedet, så du kan få et indtryk størrelsen.

Læs evt. mere om den her. Du får i hvert fald fornem lyd og væsentlig mere lytteglæde med denne afspiller end med det @£$#€%{"?+! MP3-format.

EDIT: Der følger software med til din PC, så du kan rippe dine CD'ere i FLAC.

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 07 April 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil se lidt på alternativerne til diverse IPods, så tag et kik på http://www.anythingbutipod.com. Der er masser af reviews og kommentarer.

Overvej hvor stor en afspiller du vil have. Skal den være lille og let eller må den godt være lidt større, så den også kan have en stor skærm til fx video?

Hvad med hukommelses-størrelsen? Er 8-16 GB nok eller skal du over i noget med harddisk og 120-160 GB?

Det samme med hovedtelefoner. Skal det være in-ears som fx Shure eller har du ikke noget imod at rende rundt med et par store hovedtelefoner på?

EDIT:

Cowon 7 som bittermand foreslår er bestemt et godt bud. Jeg har selv Cowon 6, som jeg har været godt tilfreds med sammen med et par Sennheiser HD-570.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

MadsAa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Bittermand:

Hvis jeg kunne give dit indlæg stjerner så havde du fået det!

Det er netop sådan noget jeg kan bruge, så har jeg noget at gå efter.
Mht. formatet regnede jeg også med at det skulle være FLAC der skulle overtage mp3'erne, men så popper der endnu et
spørgsmål frem.. Er det til at høre forskel på mp3 og FLAC på en bærbar afspiller?

Det kræver vel også nogle gode hørebøffer, er der nogen du vil anbefale?

Endnu en gang stor ros for indlægget! :)

MadsAa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Zuludk:

Hukommelsen betyder en del hvis det er FLAC formater men jeg vil mene at 8gb burde være nok til mit forbrug. Jeg skifter
meget tit musik, så det er ikke hele hylden der skal ned på afspilleren.

Mht. Video på den, det vil jeg faktisk helst undlade, jeg håber på at kunne opstøve en ren afspiller, uden touch, lille, og med
en supergrande lyd selvom det nok bliver svært da alle producenter gerne vil proppe en masse ekstra i den (mp4 afspiller
osv).

Men Cowon har jeg faktisk hørt omtalt positivt før, det kunne bestemt godt være noget. Hvad med grejet til ørene? Det har
vel også en stor del at sige kunne jeg forestille mig.

Og også tusind tak for et godt indlæg :)

Er der en der vil udybe det med AMP'en hehe for jeg er ikke helt med på hvad den præcist bruges til.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

MadsAa skrev:
Bittermand:

Mht. formatet regnede jeg også med at det skulle være FLAC der skulle overtage mp3'erne, men så popper der endnu et
spørgsmål frem.. Er det til at høre forskel på mp3 og FLAC på en bærbar afspiller?

Jeg kunne ikke høre forskel på FLAC og MP3'er encodet med LAME i 160-320VBR på min Cowon 6 + Sennheiser HD570, men derfor kan det jo godt være du vil kunne det...
Så jeg bruger bare MP3'er på den og så FLAC til mine SqueezeBoxe.

MadsAa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Okay super! Hvad er en SqueezeBox? Noget til setup'et hjemme i stuen?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

MadsAa skrev:
Okay super! Hvad er en SqueezeBox? Noget til setup'et hjemme i stuen?

Det er en helt anden snak... Søg i forummet og på Google, så kan du finde alt den info hjertet begærer...

MadsAa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Haha okay.

Men med hørebøfferne og AMP.. Enlighten me hvis det har relevans

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 08 April 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

MadsAa skrev:
Bittermand:

De medflg. lyttebøffer er ganske fremragende og er af ear-bud typen, så hvis du er til in-ear bøffer, må jeg være dig et svar skyldig. M.h.t. om der er forskel på MP3 og FLAC, så er mit svar, ja og stor endda. Det er ikke umiddelbart måske, men hvis du skal nyde transportabel musik 2 timer dagligt, finder du nok hurtigt ud af, hvad lyttetræthed er.

FLAC styrer...

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

MadsAa skrev:
Hejsa jeg undskylder på forhånd min overskrift da ordet "mp3" ikke lader til at være særlig kærkomment herinde.. I mangel
af bedre er dette dog brugt i topic.

Landet ligger sådan at jeg dagligt bruger små 2 timer på transport og i den forbindelse savner jeg en bærbar afspiller med
en super god lyd. Det er ikke nok for mig længere bare at "høre" musikken, jeg vil også have det i en god kvalitet -
eller så god som det nu kan blive en i en bærbar afspiller.

Mit eneste krav er at der er en super god lyd, og jeg mangler det hele, dvs. afspilleren, AMP?, og hørebøfferne.

Mit budget er på ca. 5000 til dette formål.

Jeg håber inderligt at i kan hjælpe mig på rette spor her, ideen er at jeg på længere sigt også vil opgraderer
hjemmesetup'et da jeg virkelig er blevet træt af dårlig lyd. Men først gælder det en bærbar afspiller med tilbehør da det er
der det største behov ligger lige nu.

En mp3 er en mp 3, er den ik eller er jeg uviddende?

Faktisk aner jeg det ikke, men hvis man tilsætter nogle ordentlige hovedtelefoner, så er selve afspilleren vel ligegyldig, hvis man "bare" skal lytte til mp3...

Selv købte jeg for et års tid siden en samsung T110 tror jeg den hedder, den har radio, mp3, kan vise billeder og meget andet som jeg ikke bruger den til. Siden han har jeg købt et par "billige" in-ear plugs fra creative da de medfølgende havde det med at "falde af" mine små øregange, samtidig med at jeg synes lyden var "kedelig" i dem. Men jeg må sige at de nye plugs har givet helt nye og bedre oplevelser på lydsiden. Så uanset hvilken afspiller du bestemmer dig for, så vil jeg i alle tilfælde bede dig overveje at købe nogle ordentlig hovedtelefoner af en slags og ikke bare benytte dig af de medfølgende, de er ofte af en meget tvivlsom kvalitet.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

MadsAa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

En mp3 afspiller er en mp3 afspiller, men hvad jeg mente var nok mere en FLAC afspiller, dog har jeg aldrig set denne
betegnelse blive nævnt. Oftest er det jo en mp3 afspiller, med FLAC mulighed, ikke også ordkløver

Super godt indlæg, dog falder jeg over det her "så vil jeg i alle tilfælde bede dig overveje at købe nogle ordentlig
hovedtelefoner af en slags og ikke bare benytte dig af de medfølgende"
Som jeg tidligere har nævnt er jeg helt grøn på området så jeg er meget på bar bund omkring hvad der er godt og hvad der
er mindre godt. Kan du evt. linke til nogen du synes er grande?

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 10 April 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

www.head-fi.org er et godt sted at starte
sansa fuze er en af de bedste afspillere rent lydmæsigt, men den er langt fra så avanceret som Ipod'sne og deres kloner.

In ears hovedtelefoner er efterhånden blevet rigtigt rigtigt gode, men her skal du ud og lytte ;-). I området 7-900 kroner komer du rigtigt langt.

Store lyttebøffer ( sennheiser HD650 osv.) gir ofte bedre lyd, men de er meget tungrere at trække, og kræver derfor en ekstern forstærker. Jeg har ingen erfaring med den slags, igen skal du ud og lytte.

Så hvis du vil ha toppen af poppen heder det vel være Ipod et eller andet, HD650 og en x-tern forstærker (RSA Predator, Headamp Pico osv) og så har du nok brugt alle dine 5K.

Hvis lidt mindre kan gøre det ( det er stadig rigtigt rigtigt godt) ku en fuze samt et sæt phonak Audeo PFE, Monster turbine, Altec Lansing UHP336 sennheiser IE7 eller shure SE420 være et godt sæt. det kan vel gøres for 800kr + 700-1500kr
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 April 2009 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

MadsAa skrev:
En mp3 afspiller er en mp3 afspiller, men hvad jeg mente var nok mere en FLAC afspiller, dog har jeg aldrig set denne
betegnelse blive nævnt. Oftest er det jo en mp3 afspiller, med FLAC mulighed, ikke også ordkløver

Super godt indlæg, dog falder jeg over det her "så vil jeg i alle tilfælde bede dig overveje at købe nogle ordentlig
hovedtelefoner af en slags og ikke bare benytte dig af de medfølgende"
Som jeg tidligere har nævnt er jeg helt grøn på området så jeg er meget på bar bund omkring hvad der er godt og hvad der
er mindre godt. Kan du evt. linke til nogen du synes er grande?

Det er rigtigt nok at selve dekodningen af .mp3 foregår næsten ens på alle afspillere, men den resterende del af elektronikken er jo bestemt forskellig fra afspiller til afspiller. Der er jo både en DAC og en lille forstærker siddende indeni.

Dog vil jeg også mene at forskellen mellem .mp3 og .flac er den største. Når man har sat sig fast på et tabsfrit format kan man derefter undersøge de tekniske forskelle på afspillerne.

Nogle går endda så vidt at anvende ekstern DAC samt forstærker.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes