| Forfatter |
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
HiFi+ har en artikel i seneste nummer (s14), som omhandler målbare forskelle...
Artiklen omhandler et interessant samarbejde mellem elektronikfirmaet Acuity, og kabelfirmaerne Vertex og Nordost. Man har i første omgang focuseret på en cd-spille og, kort fortalt, man kan nu måle data på cd-aflæsning og det analoge signal, og sammenligne... Tilsyneladende er der målbare forskelle på netkablers indflydelse, og desuden kan man lokalisere forskellene specifikt: dynamisk formåen og fase.
Flere informationer kan hentes på vertexaq.com eller quantumqrt.com
På det kommende "National AUDIO SHOW 09" i England, Whittlebury Hall, vil offentligheden for syn for sagen. Det bliver interessant at følge............
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder meget interessant - det vil være rart at finde ud af, hvad der egtl. forårsager de tydelige lydforskelle på netkabler.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser godt nok overbevisende ud og jeg synes ideen om at fokusere på differensen ved virkelig musik og ikke testsignaler er meget tiltalende, og ikke mindst forskellen synes stor.
Næste skridt kunne være at måle på nogen af de apparater som af en eller anden grund ikke er så følsomme, eller responsive om man vil.
Faktisk kunne man med denne metode kvantificere hvor meget hjælp et apparat skal have for at fungere optimalt, både opstillingsmæssigt, signal og el kabel.
Jeg gad godt se en måling på hvormeget mine netkabler efter Nordost Thor har af betydning og hvormeget kablet ind i Thor betyder for output.
Uha en spændende verden der åbner sig.
Det kunne være interresant at måle helt ud i sidste led så den største fejlkilde højtaler/rum kunne kvantificeres.
mvh M
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Jeg gad godt se en måling på hvormeget mine netkabler efter Nordost Thor har af betydning og hvormeget kablet ind i Thor betyder for output.
|
|
|
Netop dette forhold er et væsentligt element i undersøgelsen og ifølge artiklen er der betydende forskelle på netkabler. Det kunne være ret så interessant at overvære AUDIO-showet i England...
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er det helt rigtige approach. Jeg undrer mig dog over hvor de avancerede algoritmer kommer ind i billedet - det
eksempel der er vist Vertex's hjemmeside ser jo ud til at være en simpel differensmåling. Noget som det i øvrigt kan undre at
der ikke er nogen der har lavet for længe siden. Men jeg er ikke tekniker - det kan jo sagtens være at det er mere kompliceret
end som så at nå til at kunne lave den pågældende differensmåling.
I hvert fald godt initiav  Det er nok lidt for tidligt for alle os fortalere for fx netkablers forskelle at bede om
undskyldninger fra skeptikerne, men måske dagen nærmer sig ...
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant - men kun hvis de kan genskabe beviset, altså hvis de kan lave eksperimentet flere gange og få samme resultat.
Aflæsning af en CD er nemlig knap så perfekt som mange tror, og selv en god CD afspiller aflæser en given CD med XX fejlaflæsninger (heldigvis korrigere CIRC kodningen så vi ikke kan høre det direkte). Det betyder at et måleresultat på et enkelt eksperiment måske kun viser forskelle i centrering, fedtfingre, temperatur, etc., så derfor er det nødvendigt at foretage eksperimentet flere gange før man kan konkludere korrekt.
Men absolut interessant, og tak for tippet. Jeg vil købe bladet og læse artiklen.
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor i København kan det omtalte hi-fi magasin købes?
Encore skrev:
I hvert fald godt initiav Det er nok lidt for tidligt for alle os fortalere for fx netkablers forskelle at bede om
undskyldninger fra skeptikerne, men måske dagen nærmer sig ...  |
|
|
Hvad tror du selv  Næe, nu er firmaet bag målingene, tydeligvis i lomme på kabelindustrien, idet de næppe udføre arbejdet gratis og/eller øjner chancen for et helt nyt marked  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Nå ja, selvfølgelig Skulle heller ikke undre mig om det vil være svaret fra ham gutten der har udlovet en mio. dollars til dem der påvise en forskel  |
|
|
Det handlede vist om at bevise at man kunne høre forskel, og der har du ret i at der er langt endnu. Der er vel heller ingen der nægter at forskellige kabler har forskellige elektriske specifikationer, men spørgsmålet er om det medfører en hørbar forskel på det der kommer ud af højttalerne. Målinger kan måske vise at der er en forskel, hvilket er interressant, men derfor ville det da stadig være fint med et bevis på at forskellen også er hørbar.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Encore skrev:
Nå ja, selvfølgelig Skulle heller ikke undre
mig om det vil være svaret fra ham gutten der har udlovet en mio. dollars til dem der påvise en forskel smileys/smiley36.gif"> |
|
|
Det handlede vist om at bevise at man kunne høre forskel, og der har du ret i at der er langt endnu. Der er vel heller ingen
der nægter at forskellige kabler har forskellige elektriske specifikationer, men spørgsmålet er om det medfører en hørbar
forskel på det der kommer ud af højttalerne. Målinger kan måske vise at der er en forskel, hvilket er interressant, men derfor
ville det da stadig være fint med et bevis på at forskellen også er hørbar.
|
|
|
Enig, det skal med også. Men indtil videre har et væsentligt argument mod at der skulle være hørbare forskelle været at der
ikke var målbare forskelle. Det argument bliver nu - måske - ryddet af vejen ...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville have været mere interesant, hvis de havde påvist forskellene, på deres egene
kabler.Så mange procent, bliver det bedre hvis du springer næste trin op på stigen.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Det ville have været mere interesant, hvis de havde påvist forskellene, på deres egene
kabler.Så mange procent, bliver det bedre hvis du springer næste trin op på stigen.
MVH |
|
|
Det kan man da ikke  Jeg mindes i hvertfald aldrig set en sådan procentangivelse på noget andet hi-fi produkt. Jo man kan f.eks. udregne mereffekten på 2 forstærkere, men det siger jo intet om den eventuelle gevinst mht. lydgengivelse. Og hvad med to ellers helt "ens" højtalere, hvor den ene går 5 hz længere ned. Hvor mange procent er den så bedre, og er den reelt bedre en den anden bedømt ud fra det her angivet __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
André Jensen skrev:
kabler.<span style="font-weight: bold;">Så mange procent, bliver det bedre hvis du springer næste trin op på stigen.
</span><br style="font-weight: bold;">
MVH |
|
|
Det kan man da ikke Jeg mindes i hvertfald aldrig set en sådan procentangivelse på noget andet hi-fi produkt. Jo man kan
f.eks.
udregne mereffekten på 2 forstærkere, men det siger jo intet om den eventuelle gevinst mht. lydgengivelse. Og hvad med to ellers helt "ens"
højtalere, hvor den ene går 5 hz længere ned. Hvor mange procent er den så bedre, og er den reelt bedre en den anden bedømt ud fra det her
angivet  |
|
|
Hvorfor ikke, de gør det jo på de viste målinger med en standardkabel.
Og en målbar forskel kan altid gøres op i procent.
MVH
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
Interessant - men kun hvis de kan genskabe beviset, altså hvis de kan lave eksperimentet flere gange og få samme resultat.
|
|
|
Det er mit gæt at dette er tilfældet.. Ellers falder de igennem på de kommende shows hvor de vil eftervise påstanden. Men mon ikke der ligger en solid stribe af undersøgende eksperimenter bag artiklen..? Men igen. Det kunne være ganske interessant at overvære en demo, evt medbringe egne kabler!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være sjovt rent faktisk at høre differens signalet. Det er jo i dette at de lydmæssige forskelle ligger. Gad vide hvordan det ville lyde?
mvh M
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som har læst artiklen i hifi+ ?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|