Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hjælp. Delefilter spole til basenheden. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sunsse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

For nylig begyndte min venstre højtaler at mangle noget bas, ved at bruge balance funktionen på forstærkeren kunne jeg
tydeligt høre at de helt lave basfrekvenser var væk i venstre side. Jeg har ved hjælp af udelukkelsesmetoden fundet ud af at
basenheden intet fejler, (da den i en anden højtaler virker upåklagelig) men at det måske er delefilter spolen (hvad hedder
sådan en spole egentlig?) som er placeret før basenheden, der er synderen. Jeg har ved hjælp af et elektronisk måleinstrument
målt disse spoler i hver højtaler, den højre side som fungerer viser 14 volt ved jævnspænding, og spolen i venstre højtaler
viser 6 volt.Jeg har slet ingen forstand på at måle en spole, så jeg ved ikke om disse målinger betyder noget overhovedet? Jeg
vil gerne ende med at finde ud af, hvad specifikationerne er på den fungerende spole, så jeg kan købe en ny tilsvarende spole.
Spolen ligner den til højre på billedet på en prik. Desuden er spolen af mærket "Wicon" som er indgraveret i toppen.

Hilsen Søren Hansen.

Til top Vis Sunsse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sunsse

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Dine målinger lyder ikke helt rigtige. Du skulle ikke ret gerne kunne måle jævnspænding i en højttaler. Kan det være modstand du måler (ohm) ?

Ser spolen ok ud, d.v.s. at den ikke er sort eller lakken på tråden "kogt op" ? Hvis der ikke er synlige tegn på overbelastning, er det meget sjældent at den type spoler er defekte. Bemærk at det kan snyde hvis du måler modstanden i en komponent mens den sidder i et delefilter, da du måske måler gennem flere komponenter samtidigt.

Hvilken højttaler har du ? Chancen for at der nogen der kan hjælpe er større hvis du skriver fabrikat og modelnr.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Sunsse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Højtalerne er "System Audio D2" fra 1989. Basenhederne er "Vifa M25WO-40". Der er ikke nogen brandmærker eller noget som helst på spolen, det eneste der er at nævne er at kobberet er snoet en lille smule skævt i toppen af spolen.

Her er et flot billede hjemmelavet i paint. Der er i alt 4 terminaler, jeg plejer at bruge dem i bunden til at forbinde forstærkeren. De 4 terminaler er forbundet med hinanden udefra, med et kort kabel som fulgte med højtalerne (som vist på billedet). Bag de øverste 2 terminaler sidder delefilteret til diskant og mellemtone. Til bassen i bunden, "som ingen forbindelse har med delefilteret i toppen", er der kun en spole som delefilter.

Søren.

Sunsse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer lidt om jeg skulle prøve at tage spolen fra den velfungerende højtaler, og sætte den ind i den som ikke fungerer. Hvis det så hjælper er det med garanti spolen der fejler.

Sunsse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

op

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes