Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyt anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg vil lige starte med at sige jeg er ny, ikke kun her på sitet men i det hele taget inden for hifi. Og jeg står med det uheldige problem at jeg lige har sprunget en Cerwin-Vega 15" bas og min forstærker er heller ikke hvad den har været længere.

Så nu vil jeg godt bede og lidt kyndig hjælp fra alle jer langt klogere hifi folk:)

Lige nu står jeg og vakler lidt imellem enten det her sæt.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/cerw in-vega_cerwin-vega-xls-12_hojttaler.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c3 55bee_forstaerker_grafit.htm

Eller det her sæt.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c3 75bee_forstaerker_grafit.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/cerw in-vega_xls-215_hojttaler.htm

Jeg ved godt der sikkert er betydelig forskel på de to ting, Og ved ikke engang om nogen af dem overhovedet ville være noget ved, ved som sagt intet om det. Men håber i har et øjeblik til at forbarme jeg over en nybegynder som mig og hjælpe med lidt på vej;)

Til top Vis Roookie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roookie

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 December 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Well, de 2 systemer minder jo meget om hinanden. Det nederste er bare vildere.. mere af det samme: masser af bas. Spørgsmålet må jo så være hvor stort dit lytterum er, og hvor tolerente dine naboer er?

Roookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Naboer er ligemeget;) Øhh men rummet er faktisk nærmest tre rum, det er en stue på 4*7 meter i midten (hvor anlægget skal stå) og så er der en "bue" hvis man kan sige det sådan ind til en anden stue som er noget i retning af 5*6 meter til den ene side og en stue mere ligeledes med en "bue" på 3*5 meter til den anden side. Det er lidt underlige mål men tilsammen bliver det et forholdsvis stort rum vil jeg tro? Men det kan du vel bedre fortælle mig?:)

Roookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Men det jeg egentlig mest er ude efter er om de to forskellige "sæt" ville passe godt sammen. Altså er forstærkerne gode nok til de højtalere jeg har fundet og om de ville være pengene værd eller om der er andet der kunne foreslåes? Og specielt hvor stor forskel der egentlig er på de to muligheder? Altså kan det betale sig at købe de store højtalere med den store forstærker osv...

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Ja det er et meget atypisk lytterum må man sige. Jeg synes du skal holde dig fra 215'erne. De er simpelthen for vilde til hvad der kan bruges i et almindeligt hjem. Ellers er forskellen jo hvor hvor højt de 2 systemer kan spille. Fordelen ved de store højttalere er den højere følsomhed (mere lydstyrke pr watt), men de kan også klare mere effekt hvilket kan øge risikoen for, at man får skruet så højt op for forstærkeren, at den forvrænger og sender nogle uheldige impulser ud i højttalerne, hvilket i sidste ende kan være skadende for dem. C375BEE er en rigtig fed forstærker med mange kræfter. Man går ikke helt galt i byen med en god forstærker, som også kan bruges i fremtiden med andre højttalere. Personligt ville jeg prioritere det sådan, at jeg købte den store forstærker og de lidt mindre højttalere. Eventuelt højttalere med en enkelt 15" bas, så man stadig får den helt specielle dybde en enhed af denne størrelse kan give. - Lyden fra én 15" bas til to ditto er ikke meget forskellig, den ekstra enhed giver bare mere følsomhed og mulighed for højere belastning.

Jeg har selv været på Cerwin Vega-bølgen, og jeg syntes også en gang det kunne være vildt med en 215'er. I praksis får man ikke udnyttet potentialet. Vi har et par af dem i mit hus på universitetet, og bare det at finde en forstærker der kan leve rigtigt op til dem, er noget af en opgave. Det kan hurtigt blive ekstremt dyrt. Til gengæld har vi myrdet en række PA-forstærkere og en helveds masse sikringer i forsøget på at feste igennem en hel nat med CV-bas.

Well, mit forslag er C375BEE plus et par XLS-15. Jeg tvivler meget på du vil føle der mangler bas med denne kombination.

Roookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Den del med følsomhed forstod jeg ikke meget af:) Men ellers så lyder det vel fornuftigt nok det du siger. Men jeg har altid haft det lidt sådan at hvis man alligevel skal gøre det, så kan man ligeså godt starte stort ud. Men hvor slemt ville det være hvis det var 215? Ville der være en reel chance for at komme til at ødelægge dem?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Tja, det kan du have ret i. Men vil i hvert anbefale du som minimum køber 375eren. Spørgsmålet er, om ikke man kan finde en Crown med mere effekt i dette tilfælde. Jeg kender dog ikke meget til deres specifikke modeller, men det er der helt sikkert andre der gør.

Hmm om der er en reel chance for at brænde højttalerne af. Det er svært. Hvis man hører en højttaler forvrænge, er det naturligt at skrue ned. Det kan let høres. Det kan være sværere at høre en forstærker forvrænge, især ved de lydtryk man når med sådan nogle højttalere. Derfor er der en risiko for at forstærkeren løber tør for kræfter og sender en ødelæggende impuls igennem højttalerne. Typisk kan det høres at basniveauet ikke hæves mens diskant og mellemtone stiger og bliver ubehageligt at høre på, når forstærkeren løber tør for kræfter. Dette er fordi de store strømmængder ligger i bassen, og derfor har forstærkeren ikke kræfter nok til at spille højere. Et andet aspekt i dette er selvfølgelig, at musik er ekstremt dynamisk, og dermed kan nogle passager/numre lyde udmærket ved et vist niveau, mens andre tager hårdere på forstærkeren. Der skal noget mere effekt til at spille et stykke Trentemøller end Eric Clapton ved samme lydstyrke.

Men i sidste ende handler det jo om fornuft. Yderligere går jeg da stærkt ud fra, at den givne NAD-forstærker har et sikringskredsløb. Så i sidste ende tror jeg ikke du brænder noget af, men den slags højttalere er uhyggeligt gode til at dræbe forstærkere og sikringer.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Forstærkerforvrængning (clipping) er generelt når forstærkeren smider mere effekt ud, end den er opgivet til. Sinuskurven får her "cuttet" toppen af, men det betyder også, at den får det større areal mellem 0 og den maksimale effekt, og dermed indeholder den mere energi.
 Det kan skade enhederne (spolen) ved overophedning eller at enheden når ud over xmax. Det er som sagt fordi et clippet signal indeholder mere effekt (sinuskurven er større) og effekt=varme og dermed skadende for enheden. Yderligere laver det mere effekt i de harmoniske, og det er derfor diskanten tit dør da den tåler mindre effekt som tommelfingerregel.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Roookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hm. Ja du ved jo som sagt nok en del mere om det end jeg gør. Det kan da godt være jeg skulle nøjes med et par almindelige XLS-15. Så kan jeg vel altid senere bygge videre på det med en C255? Eller er der noget jeg har misforstået? Ville en NAD C372 Kunne klare det? Så er der jo lidt at spare der. Ved ikke hvad forskellen på de to er?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke så meget til C375 som er en ret ny forstærker. Men mener der er teknologi fra M-serien i, der gør den yder lidt bedre. C372 er en fin forstærker til CV, og synes bestemt den er bedre end CV's egne forstærkere.

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 December 2009 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Forstærkerforvrængning (clipping) er generelt når forstærkeren smider mere effekt ud, end den er opgivet til. Sinuskurven får her "cuttet" toppen af, men det betyder også, at den får det større areal mellem 0 og den maksimale effekt, og dermed indeholder den mere energi.
 Det kan skade enhederne (spolen) ved overophedning eller at enheden når ud over xmax. Det er som sagt fordi et clippet signal indeholder mere effekt (sinuskurven er større) og effekt=varme og dermed skadende for enheden. Yderligere laver det mere effekt i de harmoniske, og det er derfor diskanten tit dør da den tåler mindre effekt som tommelfingerregel.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Det er rigtigt, at forvrængning "cutter" toppen af sinuskurven, men det er ikke som sådan arealet under kurven eller signalets energi, der ødelægger højttaleren.

Problemet ligger i, at når man har "knæk" på en kurve (den er ikke differentiabel) kan den ikke mere beskrives som en enkelt funktion, her skal man bruge fourier-serier, og den fourier-serie, der beskriver fx et firkant-signal eller for den sags skyld et clippet signal består i teorien af uendelig mange sinus signaler med forskellig frekvens op til uendelig, så det er alle disse høje frekvenser, der ødelægger specielt diskanten.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 11 December 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Ovednstående er rigtig...jeg uddyber blot med et af mine gamle indlæg:

Det er ganske imponerende hvad der sker når en forstærker bringes til100% clipping.

Jeg tager udgangspunkt i en lille 50watter. For at få 50W-8ohm skal RMS spændingen være 20V... bevis;  20gange20=400 delt med 8= 50W. Spids til spids af RMS 20V = 20 gange 2,8=56V og det er ved clipping denne spænding som bruges til effekt udregning;

Den lille søde 50watter viser tænder og brøler nu med; 56gange56 =3136 delt med 8= 392W...hvis PSU'en kan følge med. Samtidig frembringer den kraftige clipping masser af harmoniske. Dvs; dobbelte,3dobbelte osv af frekvenserne  så energien rykker op i frekvens. Derfor går det næsten altid først udover diskant-enhederne.

Alt dette er worst case, men sådan er princippet og det begynder ved den mindste clipping.

Det er ikke muligt at sikre forstærkere mod kortslutning uden det vil gå udover lydkvaliteten(strømbegrænsere). Glas-sikringer beskytter ikke forstærker mod havari, men mod brand og virker skade-begrænsende. DC detektorer beskytter kun højtaleren...når den træder i funktion er skaden sket.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Roookie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hm. Det forstod jeg intet af. Men nok om det. Kan en C375 og en 275 kobles sammen til dobbelt effekt? Brokobling eller hvad det nu hedder? Tilgiv mig alle de dumme spørgsmål :) Men man skal spørge for at lære:)

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Til de givne højttalere kan du godt koble 2 forstærkere til ja. Det kaldes biamping. Brokobling er noget andet hvor man får 1 forstærker til at give mere effekt men kun i  én kanal i stedet for 2. Det kræver forstærkeren er bygget til det, og sker oftest ved hjælp af en lille kontakt på bagsiden.

Jeg synes ikke du skal rende ud og købe 2 NADforstærkere med det samme. Start med at købe en C372/375 og se, om ikke det er nok effekt. For at kunne biamp skal den integrerede forstærker også ha' en udgang på hvilken "slaveforstærkeren" skal tilsluttes. Det mener jeg C372 har.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes