Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bondens Diy magnestat/dipoler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Ja her er så mit lille bånd/dipol bas projekt som har været undervejs siden sidste vinter...

Systemet kommer til at bestå af en "ripol" bas bygget over en 10" peerless som jeg som et forsøg placerer i en "akustisk linse"( dipol baffel) som skulle bibringe den en udstrålings karakteristik som er så tæt på magnestat diskanten og mellemtonen som muligt....Hvis forsøget falder heldigt ud skal den(måske)  bestykkes med yderligere 4 stk basser.

Membran matrialet til magnestaterne  vil jeg som forsøge bruge noget ultra tyndt nylon/polyester stof jeg faldt over i en stof butik.jeg mangler dog at finde en lim som kan fastgøre lederne til matrialet unden at gøre det stift.

Er der nogen herinde der har forslag til hvilke lim type der måske kunne være anvendelig og hvor den kan købes

De buede plader på fronterne tænker jeg overtrukket med blødt læder for lige at gøre det helt færdigt.

Men nu skal de vist lige være færdige først...er godt nok spændt på om det vil virke som tænkt....

mvh. bonden

Til top Vis hifi-bondemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-bondemand

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Måske gummilim fra Biltema?

www.biltema.dk tast: 362443 i søgefeltet.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ved du hvad det skal da prøves af om det virker. Mange tak !! Eller der måske andre der har bedre forslag =??

Til top Vis hifi-bondemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-bondemand

Claus Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej Bonde,

Kunne du ikke ikke tage et par gode nærbilleder. Og fortælle lidt mere, sådan hvordan du bygger dem op

hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Jo da det skal jeg nok gøre ...tiden er desuden også inde hvor de skal flytte ind på deres plads indendørs i varmen. Det gør det unægteligt lidt rarere at bygge når fingrene ikke er på nibbet til at falde af.

Mvh. Bonde

Claus Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Du skal vel bare have et par halm-baller ind i fyret, så køre det på fuld tryk

hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

den halve (åbnede) dipol bass som ligeledes        Det supertynde stof til membranerne..

er den bærende del af højtaleren som diskant      

bånd og mellemtone magnestaten hænges

på         &nbs p;        

modsatte side af dipolen m.         &nbs p;         &nbs p;       pynte ramme som senere skal overtrækkes med

på limet filt til dæmpning        &nbs p;         &nbs p;         &nbs p;  skind.

hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Meget vand er løbet i åen siden sidste indlæg....Faktisk er hele projektet vendt på hovedet ,udbygget og omkonstrueret. Vraget er bas systemet som viste sig ude af stand til at flytte luft i tilstrækkelige mængder til at matche dipoleren. Istedet har jeg købt et aflagt diy dipol system bestående af 16 stk. 8" peerless basser. Jeg har så omkontrueret kabinetterne til nu at bestå af 2* 6 stk. Med 16 ohm passer effektiviteten med panelerne  Membran matrialet er blevet det gammelkendte mylar, da stof membranerne ikke var til at arbejde med.

Jeg har indkøbt tre stk. classic 8.0 b´er og en vincent sa 31`er som skal trække paneler og dipol basser via et behringer 3400 super-X pro elektronisk filter.

http://img94.imageshack.us/f/stemningogbnd004.jpg/

hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Og hvordan lyder det så.....Selv om der knapt er justeret på det mekaniske og filtret kun er justeret ved gehør så er jeg tilfreds ud over alle grænser. Stereo perespektivet er 180 grader og dybden i lydbilledet er uendeligt. Detaljering og placering af instrumenter og stemmer  evnen er klasser bedre end mine ML`clarityer og det siger ikke så lidt.Og sjovt nok så er det ikke en egoist speaker som de foregående versioner jeg har haft. Man har faktisk også fint perspektiv ved siden af sweetspot.Bunden fra de ialt 12 stk. peerless er imponerende. Jeg kan næsten ikke forestille mig hvad der vil ske når jeg får forbundet det hele med mere seriøse kabler og jeg får leget noget med opstilling og dæmpning af rum resonanser osv.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Må vi så se nogle billeder
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

hifi-bondemand skrev:

Meget vand er løbet i åen siden sidste indlæg....Faktisk er hele projektet vendt på hovedet ,udbygget og omkonstrueret. Vraget er bas systemet som viste sig ude af stand til at flytte luft i tilstrækkelige mængder til at matche dipoleren. Istedet har jeg købt et aflagt diy dipol system bestående af 16 stk. 8" peerless basser. Jeg har så omkontrueret kabinetterne til nu at bestå af 2* 6 stk. Med 16 ohm passer effektiviteten med panelerne  Membran matrialet er blevet det gammelkendte mylar, da stof membranerne ikke var til at arbejde med.

Jeg har indkøbt tre stk. classic 8.0 b´er og en vincent sa 31`er som skal trække paneler og dipol basser via et behringer 3400 super-X pro elektronisk filter.

http://img94.imageshack.us/f/stemningogbnd004.jpg/

Meget nydeligt, men mangler der ikke et par diskant bånd? Umiddelbart ville jeg, når diskantbåndene er monteret, have diskantbåndene mod hinanden. Det giver lidt mere afstand til sidevæggen, og forsinke den primære reflektion herfra (men det kan være at dine dipol bas-systemer giver rigelig afstand i forvejen).
Er det en AVID pladespiller jeg skuer?

hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har skam monteret de famøse bånd i diskanten. Billedet er taget før . I so sorry !!

Om båndene skal vende mod hinanden afhænger mere af afstanden til lytte positionen end om afstanden til sidevægge, er min erfaring. Udstrålingskaraktaristika er ikke som ved en punktformig kilde !!Jeg vægter ihvertfald ikke problemet som udslagsgivende. Men du har sikkert ret i teorien !!

Grammofonen er en Ariston RD 40.   Ok spiller,men nok ikke med så megen prestige. Pick up `en kunne dog godt up graderes nu efter ibrugtagningen af panelerne.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du tacklet det at få membranerne spændt op uden at de rynker? Det mindes jeg, at det ikke var såååå nemt, selv på en helt flad membran, og du har kurvede membraner.
Synes i hvert tilfælde, at den kosmetiske fremtoning er ganske nydelig, og gætter på at de heller ikke skuffer rent lydmæssigt.

Kan man få et par nærbilleder (hvor vi ikke har sovekammer belysning)?

hifi-bondemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Der er ikke så meget der er rigtig nemt for en gammel nærsynet og fumlefingret tumpe som mig så det har også krævet en del forsøg for at lykkes. Helt rynkefri er det heller ikke blevet men havde man dog bare kunnet få folien i meget større størrelse end standard havde det nok været nemmere.

http://img163.imageshack.us/f/kontakttildiskantbndogd.jpg/

http://img84.imageshack.us/f/kontakttildiskantbndogd.jpg/

http://img265.imageshack.us/f/kontakttildiskantbndogd.jpg/

http://img408.imageshack.us/f/kontakttildiskantbndogd.jpg/

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes