| Forfatter |
|
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange af os har måske i et svagt øjeblik kommet til at stille spørgsmålet om de der 20K til en eller anden komponent i anlægget nu var godt givet
ud. Derfor:
Interessant video fra en AES-workshop i NYC om "Audio Myths".
AES "Audio Myths"@youtube
De første 16 minutter er måske sjovest. Fx. fra 5:20 til 8:00 - har du hørt "Stairway to heaven" baglængs.
Resten er også interessant og lidt mere detaljeret.
Hygge :)
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja, slut med dyrt grej, når det eneste vi kan høre forskel på, er højttalere og lytterum
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh det er herligt.
Mange kan lære noget her.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må da også indrømme, at jeg har købt ting som burde være godt, uden rent faktisk at have testet det. Min første og stort set eneste CD afspiller, købte jeg uden overhovedet at have testet mediet. Den var rimelig dyr dengang, og kun fordi den var sat ned til halv pris (4500 kr), fik jeg råd til den.
Idag kunne jeg ikke finde på at bruge de penge, uden at undersøge sagen bedre. Men, på den anden side, har jeg også prøvet en del ting, som så ikke har vist sig at være det rette. Så om ikke andet har jeg fået erfaring ud af det.
Min er faring er at der er forskelle på alt, og især forstærkere. Men, på den anden side har forskellene ikke været større end at jeg sagten ville kunne leve med dem. Jeg er ikke engang sikker på jeg ville lægge mærke til forskellen over tid.
Blandt andet som her nævnt at højttaler og lytterum er klart det vigtigste. Men, skal man have de sidste procent med kommer man ikke uden om kilden.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener faktisk ikke der argumenteres imod _dyrt_ grej, der argumenteres imod _uvirksomt_ grej, og for at sætte fokus dér hvor det gør størst forskel. For mig ligger de væsentligste pointer i starten af klippet: Hvorfor ikke bruge energien dér hvor de største problemer ligger? Dét princip synes jeg ikke strider imod high-end produkter, udover det faktum at de største problemer er de billigste at løse. Det peger bare på et obskurt fænomen i high-end markedet: Folk bruger flest penge dér hvor det gør mindst forskel. Det ville i sig selv egentlig ikke være så slemt, hvis de store problemer er billige at løse så gør det jo ikke noget at man ikke har brugt så mange penge på det, men balladen ligger i at de fleste entusiaster springer de nemme, billige løsninger helt over, og springer til de svære, dyre løsninger, fordi de er mere spændende. Det er nu engang mere "mandigt" at købe en ny effektforstærker, end at købe en plade skumgummi.
Personligt er jeg ret enig i de ting der fremføres i klippet, ikke ment på den måde at jeg mener alt andet end højttalere og rum ikke kan høres (det er en temmeligt grov forsimpling af budskabet synes jeg), men ment på dén måde at hvis man angreb problemerne i den rigtige rækkefølge, så ville man kunne opnå en aldeles fremragende lydkvalitet, længe før man kom ned til de problemer der typisk bruges store summer på at løse. Jeg har personligt ikke så meget imod at folk prøver et bedre strømkabel for at se om det giver en forbedring, hvis de vitterligt er kommet dértil hvor der ikke er andet der kan gøres som er mere virksomt. Det kan jo da i det mindste ikke skade noget. Men jeg tvivler stærkt på at der findes nogen der rent faktisk er nået dértil, og da slet ikke nok til at oppebære en hel industri.
Det er sjovt med den akustik vs elektronik diskussion. Stort set alle er enige i at akustikken er altafgørende for lyden, og at intet anlæg lyder godt i et dårligt rum. Alligevel er der stort set ingen der gør noget ved det, eller bare forsøger med nogenlunde grundighed at undersøge OM rummet er et problem. Hvor mange af jer ved hvad jeres lytterums RT60 er?
Pointen er: Definér dit problem før du løser det. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Blandt andet som her nævnt at højttaler og lytterum er klart det vigtigste. Men, skal man have de sidste procent med kommer man ikke uden om kilden.
|
|
|
Problemet er at de fleste springer over de første procent, og går direkte i gang med at lede efter de sidste.
Og ikke mindst, ligger der et problem i at ingen synes det er interessant at diskutere klippets allerførste påstand, nemlig hjernens måde at behandle dén information vi modtager på. Det er _altafgørende_ for troværdigheden af dét vi hører, at vi forstår princippet i at når vi hører det samme to gange, så kommer vi meget nemt til at fokusere på forskellige ting. Dét skal omgås på en eller anden måde, hvis vores lytning skal være troværdig. Jeg siger ikke at det partout skal være blindtest, men vi er nødt til at være opmærksomme på at fænomenet eksisterer, før vi kan arbejde på at undertrykke det - f.eks. ved altid at skifte både frem og tilbage, i stedet for at konkludere ting efter én lytning per produkt. Eller ved at øve sig i at lytte koncentreret til én bestemt ting ad gangen (hvilket jeg så vil påstå i sig selv skaber problemer). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan give et eksempel på rum/placering som jeg har givet før.
Jeg har været hifi sælger, og på et tidspunkt kommer et ægtepar ind, og skal have nye højttalere. De har kig på et par forholdsvis dyre B&W CM1 højttalere. Da jeg spørger til placering i hjemmet, skal de stå i en bogreol.
Jeg demonstrerede så højttaleren på stander og i bogreol, samt for sjov skyld også en B&W DM601 i bogreol og på stander.
På stander var forskellen absolut hørbar, men i bogreol kunne ingen af os høre forskel på den dyre og billige B&W. Parret endte med at acceptere at en højttaler skal på stander.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
På stander var forskellen absolut hørbar, men i bogreol kunne ingen af os høre forskel på den dyre og billige B&W. Parret endte med at acceptere at en højttaler skal på stander.
|
|
|
Det synes jeg er et fremragende eksempel på min pointe. Og så er det jeg spørger: Hvis man kan få en almindelig forbruger til at ændre på indretningen fordi de kan høre at det gør en kæmpe forskel, hvorfor er det så så svært at få hardcore hifi-entusiaster til at investere bare LIDT tid og penge på akustikken i deres rum? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
Det synes jeg er et fremragende eksempel på min pointe. Og så er det jeg spørger: Hvis man kan få en almindelig forbruger til at ændre på indretningen fordi de kan høre at det gør en kæmpe forskel, hvorfor er det så så svært at få hardcore hifi-entusiaster til at investere bare LIDT tid og penge på akustikken i deres rum?
|
|
|
Du har 10.000 på lommen, hvad vil du helst? Købe den fede rør-pre der er topanmeldt alle steder, eller købe rockfonplader?
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
AV Precision skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
Det synes jeg er et fremragende eksempel på min pointe. Og så er det jeg spørger: Hvis man kan få en almindelig forbruger til at ændre på indretningen fordi de kan høre at det gør en kæmpe forskel, hvorfor er det så så svært at få hardcore hifi-entusiaster til at investere bare LIDT tid og penge på akustikken i deres rum?
|
|
|
Du har 10.000 på lommen, hvad vil du helst? Købe den fede rør-pre der er topanmeldt alle steder, eller købe rockfonplader?
|
|
|
For rigtig mange gælder det vel også at man har ført en hård kamp om at få lov at fylde stuen med en stor forstærker og et par lækre højtalere og når de så først er der, så gør det ikke så meget de skifter farve en gang imellem. Men den dag man slæber en stak rockfonplader hjem og finder skruemaskinen frem skal der nok blive råbt højt i det lille hjem 
Ud fra billedtrådende her på siden syntes jeg der er en væsentlig tendens til at dem der har muligheden for et dedikeret lytterum også for plads til noget akustikforbedring, mens dem af os der er henvist til stuen er nødsaget til lidt gulvtæpper og diverse fødder til højtalerne. 
Minder mig om jeg skal forbi aage snart og høre om man ka låne nogle basstraps inden køb. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
Kjeldsen skrev:
AV Precision skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
For rigtig mange gælder det vel også at man har ført en hård kamp om at få lov at fylde stuen med en stor forstærker og et par lækre højtalere og når de så først er der, så gør det ikke så meget de skifter farve en gang imellem. Men den dag man slæber en stak rockfonplader hjem og finder skruemaskinen frem skal der nok blive råbt højt i det lille hjem 
Ud fra billedtrådende her på siden syntes jeg der er en væsentlig tendens til at dem der har muligheden for et dedikeret lytterum også for plads til noget akustikforbedring, mens dem af os der er henvist til stuen er nødsaget til lidt gulvtæpper og diverse fødder til højtalerne.  |
|
|

(dybt tragi-komisk, for du har fuldstændig ret!!!!) __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget af det giver mening...:) Meeen hvis vi har en illusion vi elsker at live med... hvorfor lave den om? :)
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
For rigtig mange gælder det vel også at man har ført en hård kamp om at få lov at fylde stuen med en stor forstærker og et par lækre højtalere og når de så først er der, så gør det ikke så meget de skifter farve en gang imellem. Men den dag man slæber en stak rockfonplader hjem og finder skruemaskinen frem skal der nok blive råbt højt i det lille hjem  |
|
|
For dem der har en stue der også skal være pæn at bo i, kan jeg sagtens følge det, men hvorfor indretter man et rum dedikeret til hifi/hjemmebio, maler om osv, uden at overveje at få en prof til at måle lidt på rummet undervejs? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Ney_ skrev:
For rigtig mange gælder det vel også at man har ført en hård kamp om at få lov at fylde stuen med en stor forstærker og et par lækre højtalere og når de så først er der, så gør det ikke så meget de skifter farve en gang imellem. Men den dag man slæber en stak rockfonplader hjem og finder skruemaskinen frem skal der nok blive råbt højt i det lille hjem  |
|
|
For dem der har en stue der også skal være pæn at bo i, kan jeg sagtens følge det, men hvorfor indretter man et rum dedikeret til hifi/hjemmebio, maler om osv, uden at overveje at få en prof til at måle lidt på rummet undervejs?
|
|
|
Jamen det gør man vel også, hvis man ellers er så priviligeret så man har de ekstra kvadratmeter...?! __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Ney_ skrev:
|
|
For dem der har en stue der også skal være pæn at bo i, kan jeg sagtens følge det, men hvorfor indretter man et rum dedikeret til hifi/hjemmebio, maler om osv, uden at overveje at få en prof til at måle lidt på rummet undervejs?
|
|
|
Tjah der har du nok ret, at der bliver lavet for mange forbedringer på gefühl. Sådan rent til reference hvilket prisleje ligger en måling af rum+forslag til forbedringer i? (altså uden materialer og opsætning, bare måling og fornuftig gennemgang/forklaring af resultater). Jeg har ingen ide om en gennemgang af en fagmand koster et lille signalkabel eller en top of the line effektblok  __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Zoma Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler vel om at få en masse kurver til at mødes, så højt oppe som muligt. Men det handler mest om følelser. Hvorfor skal forstærkere ellers pakkes ind som de er. Hvorfor kommer parfumer på en flacon og ikke en flaske - fordi det virker! Det sælger.
I mit tidligere liv arbejdede jeg som tjener - og man kan stort set sælge hvad som helst med de rigtige argumenter. 90 % af det en tjener laver er show. Ligesom kokken ved, at vi smager med øjnene. Prøv med frugtfarve at lave ketchup grøn. Det smager helt forkert. Og mænd giver drikkepenge, fordi det viser man har overskud. Mænd køber crom, fordi det viser overskud.
Personligt vælger jeg dog at leve i illusionen. Som en anden bruger skrev. Det styrker egoet at have en stor forstærker. Ligesomk min bil ikke er en spand på hjul. Den er direkte linket til mit ego, så hvis den ikke kan trække er det fordi jeg er svag. (Kom det stille fra ham med den lille bil ;) )
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at en tråd som denne - eventuelt bare med linket i første post - bør klistres fast øverst i forum. Der er så meget lærdom i det klip at det vil kunne erstatte mindst 50% af alle de tråde der er i dette forum.

__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, som flere indlæg viser, at vi skal erkende at der er mange veje til Rom. Og endda måske at Rom ikke ligger det samme sted for alle.
AV Precision Jeg er meget enig i det du skriver. Men problemet er jo lidt at rådgivning på det akkustiske område lader til at være svært
tilgængeligt, i forhold til hardware, som man jo på dagen kan købe sig fattig i i enhver dansk by. Har du, som branchemedlem, et bud på hvorfor det
er sådan?
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 14 Februar 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var i '92 til et foredrag med Peter Bastian med udgangspunkt i hans bog "ind i musikken". Efter to lange timer med filosoferen og grafer på tavlen osv. var hans konklusion at alt kommecielt musik havde mistet sin ægthed og den rene musik var den som blev spillet spontant. Han endte med at sætte et stykke musik på med en el. anden højlandsbonde fra mongoliet el. noget i den stil som brægede pivfalsk til et falsk strengeinstrument og sagde at det var ægte musik. Gud bedre det! Jeg kom til at tænke på dette foredrag, da jeg så klippet "audio myths". Fint nok at de lærde kan snakke og filosofere. Men mit anlæg i mit lytterum lyder knaldgodt for mig og jeg kan høre forskel på forskellige anlæg og komponenter, kabler m.m. Om det så er mine hjerne der bedrager mig, fordi jeg er forudindtaget af produktet el. hvad, er jeg kold overfor, det handler om helhedsoplevelsen, dvs. alle faktorer er i spil, sanser, synsindtryk, rummet osv. Det andet er sgu' da lige til at spolere glæden ved at lytte til god musik på et godt anlæg. Alt er relativt, al sandhed er individuel osse inden for hi-fi.
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 15 Februar 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
|
Jeg var i '92 til et foredrag med Peter Bastian med udgangspunkt i hans bog "ind i musikken". Efter to lange timer med filosoferen og grafer på tavlen osv. var hans konklusion at alt kommecielt musik havde mistet sin ægthed og den rene musik var den som blev spillet spontant. Han endte med at sætte et stykke musik på med en el. anden højlandsbonde fra mongoliet el. noget i den stil som brægede pivfalsk til et falsk strengeinstrument og sagde at det var ægte musik. Gud bedre det! Jeg kom til at tænke på dette foredrag, da jeg så klippet "audio myths". Fint nok at de lærde kan snakke og filosofere. |
|
|
Jeg synes nu at der argumenteres sagligt og systematisk, hvilket er vigtigt. Når jeg ser dette klip, høre og ser jeg ikke noget der taler i mod at lytte til den slags musik som man kan lide. Jeg høre heller ikke at alt andet end rummet vigtigt - men der argumenteres for at hvis man vil finde / afsløre "små forskelle", så er det vigtigt at man foretager en form for blindtests. Herudover forklares og demonstres en række "ægte fenomener" og betydningen af dem. Jeg synes det er meget sobert og hvis man ikke er enig i resultatet eller eksemplerne, kan man jo selv fremstille andre eksempler, som kan modbevise påstandene.
Citér:
| Men mit anlæg i mit lytterum lyder knaldgodt for mig og jeg kan høre forskel på forskellige anlæg og komponenter, kabler m.m. Om det så er mine hjerne der bedrager mig, fordi jeg er forudindtaget af produktet el. hvad, er jeg kold overfor, det handler om helhedsoplevelsen, dvs. alle faktorer er i spil, sanser, synsindtryk, rummet osv. Det andet er sgu' da lige til at spolere glæden ved at lytte til god musik på et godt anlæg. Alt er relativt, al sandhed er individuel osse inden for hi-fi.
|
|
|
Jeg synes også dette er lidt misforstået - jeg er ret sikker på at der argumenteres for at vælge godt udstyr, men at det som oftes vil betyde at fokus skal ligger på de "aktive" dele af anlægget som højtaler, forstærker mv. men at kabler formentig vil "ramme toppen" ret hurtigt. Herudover argumenters for at man formentligt vil kunne opnå langt større forbedringer, ved at tage fat på det rum som anlægget står i, end at gå fanatisk op i 24bit/96kHz optagelser mv. - og dette er underbygget af let forstålige eksempler.
MEN det står da alle frit for at være glad for deres gear - også selvom det er bevidst selvbedrag  __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |