| Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Nu går jeg ikke så meget op i perspektiv så jeg spørger derfor HIFI espert Perspektiv folket.
Jeg høre tit at det er vigtigt at man kan høre hvor musikeren står, men hvordan står han ? og hvordan bedstmmes det ?
På min højtaler sidder diskanten under mellemtonen som på nogle andre typer af højtalere, betyder det så at musikeren står på hovedet ? for mange andre anlæg har jo diskante øverst ?
Hvad med en højtaler som Eben X-4 den er symetrisk omkring diskanten, betyder det så at der er perspektiv af 2 samme musikere en der står almindeligt og en der står på hovdet lige oven i den anden ?
Hvad med Tannoy fuldtone enhedder hvor diskanten sidder inde i bassen ligger musikerne ned her ?
Jeg vil gerne have nogle forklariner hvis de kloge herre kan belyde mit besulede Linn sind ?
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas, du er en "flamer"
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
Jonas, du er en "flamer"  |
|
|
Næ du det er da væsentlige spørgsmål, jeg vil gern lære det om perspektivet og hvis du kan svare vil jeg da ger lære det 
Hvis nu man har 2 2-vejs højtalere go på den ene der er diskanten øverst som almindeligt og den anden er diskanten nederst så må det da logisk nok betyde at den ene højtaler vender perspektivet på hovdet ? eller tager man højde for det i delefilteret ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at emnet har været berørt i den grad at der ikke kan presses mere saft af den citron.
Prøv evt. at søge i arkivet, så finder du masser af stof ang. perskektiv o.lig.
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok nogle elendige eksempler du kommer med der. Hvis du tror du kan få skovlen under "perspektiv-folket" ved at spørge om musikerne står på hovedet hvis diskanten er under mellemtonen eller basse, så tror jeg du tager fejl.
Det er egentligt ærgerligt at et udemærket spørgsmål skal ødelægges med så dumme eksempler. Får så virker det som om du ikke reelt er interesseret i svar, da dine eksempler er så platte, at man ikke kan tage det alvorligt. Dermed har du som udgangspunkt minimeret chancerne for en god diskussion.
SÅ kan vi jo kun håbe der er nogen, der rent faktisk giver bruge krudt på alligevel. Men hvis du reelt ønsker dialog med folk, bør du nok overveje om din fremgangsmåde er den rigtige.
MVH Obi.
PS: Sjovt at denne tråd kommer lige efter "musikprofeternes.." lukning ;) __________________
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
|
Det er godt nok nogle elendige eksempler du kommer med der. Hvis du tror du kan få skovlen under "perspektiv-folket" ved at spørge om musikerne står på hovedet hvis diskanten er under mellemtonen eller basse, så tror jeg du tager fejl.
Det er egentligt ærgerligt at et udemærket spørgsmål skal ødelægges med så dumme eksempler. Får så virker det som om du ikke reelt er interesseret i svar, da dine eksempler er så platte, at man ikke kan tage det alvorligt. Dermed har du som udgangspunkt minimeret chancerne for en god diskussion.
SÅ kan vi jo kun håbe der er nogen, der rent faktisk giver bruge krudt på alligevel. Men hvis du reelt ønsker dialog med folk, bør du nok overveje om din fremgangsmåde er den rigtige.
MVH Obi.
|
|
|
Jammen hjæp mig dog 
Jeg sidder og tænker nu skal jeg lære det om perspektiv. Så tænker jeg hmmm min diskant sidder under mellemtonen og de fleste højtaler det der er diskanten øverst. Derfor spørger jeg måske det blot er mig som er tosset men iinde i mit lille hoved kunne perspektivet derfor nok komme til at vende på hoved 
men hvis i ikke vil / kan svare spørger jeg bare Kurt næste gang jeg besøger ham.
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Personligt ved jeg ikke noget, og tror ikke jeg tilhører "perspektiv-folket". Hvis jeg kunne ville jeg gerne hjælpe. Det eneste jeg anfægter e din fremgansmåde. Det spørger formentligt/forhåbentlig af god vilje og interesse, den kommer bare ikke rigtig igennem pga den lidt uheldige formulering. (Bare min vurdering... ) __________________
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm Alex, hvorfor har du kuns 3 indlæg? (øv, det blev hurtigt rettet!)
Og, hvis vi føjer JB med et antal svar også på denne provokation, får vi nok en 14-16 sider om absolutely igenting, igen
Netop fordi JB ikke aner det fjerneste om højttaleres virkemåde har han været rundt på jagt efter chokoladekiks medbringende en undskyldning om at han angivelig kan"tunedemme"..
Mvh. Jens/Modifix-DCA __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
|
Hmm Alex, hvorfor har du kuns 3 indlæg?
Ja, kun 3 indlæg og fuldt medlem næh ..der er en lille "bug" i databasen, men jeg har lige fået mine godt 800 indlæg tilbage ...
Og, hvis vi føjer JB med et antal svar også på denne provokation, får vi nok en 14-16 sider om absolutely igenting, igen
Netop fordi JB ikke aner det fjerneste om højttaleres virkemåde har han været rundt på jagt efter chokoladekiks medbringende en undskyldning om at han angivelig kan"tunedemme"..
Mvh. Jens/Modifix-DCA
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
|
Ja, ring til hans mor
/U.
EDIT: Tror i øvrigt at den korrekte (engelske) betegnelse er en
"Troll"
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 396
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke umiddelbart kan høre et perspektiv , evt
ved at flytte højtalerne lidt ud fra bagvæggen , så
tror jeg ikke der er noget at gøre ved det.
Og det er ikke nødvendigvis anlæggets skyld !!
Det kræver , som en omtalte , fantasi ( i mangel
af et bedre ord ).
Mvh Peter
Ps : Gode ikke-manipulerede indspilninger er en
fordel forstås
Pps : lad nu være med at påstå at jeg ikke ved om dette perspektiv
er på pladen - hvis det ikke er der - så gengiver højtaleren det
heller ikke .
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Alex E Nielsen skrev:
|
|
Ja, ring til hans mor
/U.
EDIT: Tror i øvrigt at den korrekte (engelske) betegnelse er en "Troll"  |
|
|
Hellere flamer det passer bedre til mit røde hår.
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis denne tråd fortsætter i samme retning, lukkes den!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
|
Mvh. Jens/Modifix-DCA
|
|
|
Enig jeg aner ikke de drøjt om højtalerer det er jo derfor jeg spørger. Jeg ved da godt jeg har provokeret mange gange men når nu du er så klog omkring højtalere så kan du måske belyse mig ?
Måske jeg har misforstået det, for det handler måske ikke om at op og ned på musikeren, men jeg syntes sku der f.eks. på dynaudios symetriske højtalere er lige som 2 perspektiver hvor det ene står på hoved, samme med X-4 men ikke helt i samme grad men om det skyldes båndet ved jeg ikke. Dette førte jo til mit lille tanke spin og i stedet for personlige angrem ALEX og Modefix så kan i måske hjælpe i stedet for ??????? se hvir sødt jeg smiler til er selvom i er slemme i mod mig 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Modifix skrev:
|
Mvh. Jens/Modifix-DCA
|
|
|
Enig jeg aner ikke de drøjt om højtalerer det er jo derfor jeg spørger. Jeg ved da godt jeg har provokeret mange gange men når nu du er så klog omkring højtalere så kan du måske belyse mig ?
Måske jeg har misforstået det, for det handler måske ikke om at op og ned på musikeren, men jeg syntes sku der f.eks. på dynaudios symetriske højtalere er lige som 2 perspektiver hvor det ene står på hoved, samme med X-4 men ikke helt i samme grad men om det skyldes båndet ved jeg ikke. Dette førte jo til mit lille tanke spin og i stedet for personlige angrem ALEX og Modefix så kan i måske hjælpe i stedet for ??????? se hvir sødt jeg smiler til er selvom i er slemme i mod mig 
|
|
|
Hej Jonas
Det har ikke noget med personlige angreb at gøre, jeg henleder bare din opmærksomhed på arkivet endnu engang da du sagtens kan finde oplysninger om perspektiv o.lig.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Hej Jonas
Det har ikke noget med personlige angreb at gøre, jeg henleder bare din opmærksomhed på arkivet endnu engang da du sagtens kan finde oplysninger om perspektiv o.lig.
|
|
|
Jeg over lever nok 
Men vil det sige du måske har hørt det samme ske med symetriske højtalere at der lige som er 2 perspektiver ?
Kunne ikke lige finde noget der handler om hvordan perspektivet vender i arkivet måske du bedre kan og lige smide et link ?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er en højtaler ikke lige som et fjernsyn,her kan jeg da godt se at det står
på hovedet, hvis jeg skulle prøver at vende det 180 grader .
(Jeg har lige prøvet, det passer sgu)
Er det sådan du har tænkt Jonas
MVH
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kunne man stille samme spørgsmål om musikaliteten ?? Hvis man vender højttaleren på hovedet, hvad sker der så med musikaliteten ? Måske eksisterer der et omvendt musikalitetsbegreb uden at vi aner det... ?
Nej, intet svar - det er GAS og jeg ved I kan ta' det !!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
|
Måske kunne man stille samme spørgsmål om musikaliteten ?? Hvis man vender højttaleren på hovedet, hvad sker der så med musikaliteten ? Måske eksisterer der et omvendt musikalitetsbegreb uden at vi aner det... ?
Nej, intet svar - det er GAS og jeg ved I kan ta' det !!
|
|
|
Jammen det er ikke helt tosset for vender man fasen på den ene højtaler så forsvinder musikken sku ;o)
|
| Til top |
|
| |