Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Spørgsmål til perspektivfolket (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Nu går jeg ikke så meget op i perspektiv så jeg spørger derfor HIFI espert Perspektiv folket.

Jeg høre tit at det er vigtigt at man kan høre hvor musikeren står, men hvordan står han ? og hvordan bedstmmes det ?

På min højtaler sidder diskanten under mellemtonen som på nogle andre typer af højtalere, betyder det så at musikeren står på hovedet ? for mange andre anlæg har jo diskante øverst ?

Hvad med en højtaler som Eben X-4 den er symetrisk omkring diskanten, betyder det så at der er perspektiv af 2 samme musikere en der står almindeligt og en der står på hovdet lige oven i den anden ?

Hvad med Tannoy fuldtone enhedder hvor diskanten sidder inde i bassen ligger musikerne ned her ?

Jeg vil gerne have nogle forklariner hvis de kloge herre kan belyde mit besulede Linn sind ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jonas, du er en "flamer"
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Jonas, du er en "flamer"

Næ du det er da væsentlige spørgsmål, jeg vil gern lære det om perspektivet og hvis du kan svare vil jeg da ger lære det

Hvis nu man har 2 2-vejs højtalere go på den ene der er diskanten øverst som almindeligt og den anden er diskanten nederst så må det da logisk nok betyde at den ene højtaler vender perspektivet på hovdet ? eller tager man højde for det i delefilteret ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at emnet har været berørt i den grad at der ikke kan presses mere saft af den citron.

Prøv evt. at søge i arkivet, så finder du masser af stof ang. perskektiv o.lig.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok nogle elendige eksempler du kommer med der. Hvis du tror du kan få skovlen under "perspektiv-folket" ved at spørge om musikerne står på hovedet hvis diskanten er under mellemtonen eller basse, så tror jeg du tager fejl.

Det er egentligt ærgerligt at et udemærket spørgsmål skal ødelægges med så dumme eksempler. Får så virker det som om du ikke reelt er interesseret i svar, da dine eksempler er så platte, at man ikke kan tage det alvorligt. Dermed har du som udgangspunkt minimeret chancerne for en god diskussion.

SÅ kan vi jo kun håbe der er nogen, der rent faktisk giver bruge krudt på alligevel. Men hvis du reelt ønsker dialog med folk, bør du nok overveje om din fremgangsmåde er den rigtige.

MVH Obi.

PS: Sjovt at denne tråd kommer lige efter "musikprofeternes.." lukning ;)

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Det er godt nok nogle elendige eksempler du kommer med der. Hvis du tror du kan få skovlen under "perspektiv-folket" ved at spørge om musikerne står på hovedet hvis diskanten er under mellemtonen eller basse, så tror jeg du tager fejl.

Det er egentligt ærgerligt at et udemærket spørgsmål skal ødelægges med så dumme eksempler. Får så virker det som om du ikke reelt er interesseret i svar, da dine eksempler er så platte, at man ikke kan tage det alvorligt. Dermed har du som udgangspunkt minimeret chancerne for en god diskussion.

SÅ kan vi jo kun håbe der er nogen, der rent faktisk giver bruge krudt på alligevel. Men hvis du reelt ønsker dialog med folk, bør du nok overveje om din fremgangsmåde er den rigtige.

MVH Obi.

Jammen hjæp mig dog

Jeg sidder og tænker nu skal jeg lære det om perspektiv. Så tænker jeg hmmm min diskant sidder under mellemtonen og de fleste højtaler det der er diskanten øverst. Derfor spørger jeg  måske det blot er mig som er tosset men iinde i mit lille hoved kunne perspektivet derfor nok komme til at vende på hoved

men hvis i ikke vil / kan svare spørger jeg bare Kurt næste gang jeg besøger ham.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Personligt ved jeg ikke noget, og tror ikke jeg tilhører "perspektiv-folket". Hvis jeg kunne ville jeg gerne hjælpe. Det eneste jeg anfægter e din fremgansmåde. Det spørger formentligt/forhåbentlig af god vilje og interesse, den kommer bare ikke rigtig igennem pga den lidt uheldige formulering. (Bare min vurdering...)

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hmm Alex, hvorfor har du kuns 3 indlæg? (øv, det blev hurtigt rettet!)

Og, hvis vi føjer JB med et antal svar også på denne provokation, får vi nok en 14-16 sider om absolutely igenting, igen

Netop fordi JB ikke aner det fjerneste om højttaleres virkemåde har han været rundt på jagt efter chokoladekiks medbringende en undskyldning om at han angivelig kan"tunedemme"..

Mvh. Jens/Modifix-DCA

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Hmm Alex, hvorfor har du kuns 3 indlæg?

Ja, kun 3 indlæg og fuldt medlem  næh ..der er en lille "bug" i databasen, men jeg har lige fået mine godt 800 indlæg tilbage ...

Og, hvis vi føjer JB med et antal svar også på denne provokation, får vi nok en 14-16 sider om absolutely igenting, igen

Netop fordi JB ikke aner det fjerneste om højttaleres virkemåde har han været rundt på jagt efter chokoladekiks medbringende en undskyldning om at han angivelig kan"tunedemme"..

Mvh. Jens/Modifix-DCA

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Jonas, du er en "flamer"

Ja, ring til hans mor

/U.

EDIT: Tror i øvrigt at den korrekte (engelske) betegnelse er en
"Troll"
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt overasker over at manden, med et anlæg til den pris, ikke ved hvad en simpel ting som perspektiv er  Hvis nu Hr. JB bruger sin meget veludviklet fantasi, er det jo ikke så svært. Men ok (eller oki, som JB kalder det)

Sæt dig ned i din sweetspot og sæt noget velproduceret musik på, gerne en live optagelse. Luk så dine øjne. Du skulle nu kunne "se" hele scenen og hvor musikerne står i forhold til hinanden. Det er med til at skabe en total HIGH FIDELITY  Hvordan det bedømmes, er helt op til lytterens evne til indlevelse. Men dit anlæg er måske ikke godt nok til at gengive et ordenligt perspektiv måske? Du skulle nok købe noget Primare, det skulle være rigtigt fint til at lave perspektiv og sådden

Det har INTET at gøre med højttaler filosofi. Det tror jeg også godt du er klar over.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke umiddelbart kan høre et perspektiv , evt

ved at flytte højtalerne lidt ud fra bagvæggen , så

tror jeg ikke der er noget at gøre ved det.

Og det er ikke nødvendigvis anlæggets skyld !!

Det kræver , som en omtalte , fantasi ( i mangel

af et bedre ord ).

Mvh Peter 

Ps : Gode ikke-manipulerede indspilninger er en

fordel forstås

Pps : lad nu være med at påstå at jeg ikke ved om dette perspektiv

er på pladen - hvis det ikke er der - så gengiver højtaleren det

heller ikke .

Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Alex E Nielsen skrev:
Jonas, du er en "flamer"

Ja, ring til hans mor

/U.

EDIT: Tror i øvrigt at den korrekte (engelske) betegnelse er en
"Troll"

Hellere flamer det passer bedre til mit røde hår.

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hvis denne tråd fortsætter i samme retning, lukkes den!

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Mvh. Jens/Modifix-DCA

Enig jeg aner ikke de drøjt om højtalerer det er jo derfor jeg spørger. Jeg ved da godt jeg har provokeret mange gange men når nu du er så klog omkring højtalere så kan du måske belyse mig ?

Måske jeg har misforstået det, for det handler måske ikke om at op og ned på musikeren, men jeg syntes sku der f.eks. på dynaudios symetriske højtalere er lige som 2 perspektiver hvor det ene står på hoved, samme med X-4 men ikke helt i samme grad men om det skyldes båndet ved jeg ikke. Dette førte jo til mit lille tanke spin og i stedet for personlige angrem ALEX og Modefix så kan i måske hjælpe i stedet for ???????  se hvir sødt jeg smiler til er selvom i er slemme i mod mig

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Modifix skrev:

Mvh. Jens/Modifix-DCA

Enig jeg aner ikke de drøjt om højtalerer det er jo derfor jeg spørger. Jeg ved da godt jeg har provokeret mange gange men når nu du er så klog omkring højtalere så kan du måske belyse mig ?

Måske jeg har misforstået det, for det handler måske ikke om at op og ned på musikeren, men jeg syntes sku der f.eks. på dynaudios symetriske højtalere er lige som 2 perspektiver hvor det ene står på hoved, samme med X-4 men ikke helt i samme grad men om det skyldes båndet ved jeg ikke. Dette førte jo til mit lille tanke spin og i stedet for personlige angrem ALEX og Modefix så kan i måske hjælpe i stedet for ???????  se hvir sødt jeg smiler til er selvom i er slemme i mod mig

Hej Jonas

Det har ikke noget med personlige angreb at gøre, jeg henleder bare din opmærksomhed på arkivet endnu engang da du sagtens kan finde oplysninger om perspektiv o.lig.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Hej Jonas

Det har ikke noget med personlige angreb at gøre, jeg henleder bare din opmærksomhed på arkivet endnu engang da du sagtens kan finde oplysninger om perspektiv o.lig.

Jeg over lever nok

Men vil det sige du måske har hørt det samme ske med symetriske højtalere at der lige som er 2 perspektiver ?

Kunne ikke lige finde noget der handler om hvordan perspektivet vender i arkivet måske du bedre kan og lige smide et link ?

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Nu er en højtaler ikke lige som et fjernsyn,her kan jeg da godt se at det står

på hovedet, hvis jeg skulle prøver at vende det 180 grader .

(Jeg har lige prøvet, det passer sgu)

Er det sådan du har tænkt Jonas   

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Måske kunne man stille samme spørgsmål om musikaliteten ?? Hvis man vender højttaleren på hovedet, hvad sker der så med musikaliteten ? Måske eksisterer der et omvendt musikalitetsbegreb uden at vi aner det... ?

Nej, intet svar - det er GAS og jeg ved I kan ta' det !!

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Måske kunne man stille samme spørgsmål om musikaliteten ?? Hvis man vender højttaleren på hovedet, hvad sker der så med musikaliteten ? Måske eksisterer der et omvendt musikalitetsbegreb uden at vi aner det... ?

Nej, intet svar - det er GAS og jeg ved I kan ta' det !!

Jammen det er ikke helt tosset for vender man fasen på den ene højtaler så forsvinder musikken sku ;o)

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes