|
Hejsa Dauphin....
Sitter her alene i huset da min bedre halvdel og barna har tatt en weekend på fjellet. Kan altså nyte den musikk jeg vil akkurat så høyt jeg vil helt i fred. Værre blir det jo ikke at jeg for en stund siden har inntatt en bedre middag og konsumerer nå siste halvdel av en god Cotes du Rhone med Charlie Hadens Nocturne i bakgrunnen.
Disse stunder er berigende....Jeg ville dog bytte Cotes du Rhonen med en Amarone...........
Synes at mitt anlegg låter bedre nesten for hver dag, og lurer på om det med innspilling eller innbrenning av komponenter faktisk har noe for seg. Kjøpte mitt anlegg i november. Var da fast bestemt på å bruke en beskjeden sum på et surround anlegg, ca 15000 nok. Dette har selvfølgelig blitt flerdobblet da jeg ble bitt av bassillen. Sitter her nå med em HK AVR 8500 (begynte med HK AVR 505 LE), HK DVD 30, SA 1550 front, SE 200 Subelectro, og System Audio SA 205 bakhøytalere, samt et Draper Luma lerret og Infocus X1 projektor til filmfremvisning. Tenkte i utgangspunktet å ha det til film, men som kanskje med de fleste blir det 95% 2-kanals musikklytting og 5% film. Derav flere oppgraderinger av høytalere og forsterkere. Føler nå at jeg er ganske tilfreds selvom jeg kun for en uke siden byttet min signalkabel fra en Nordost Solarwind til en Nordost Quattro Fil og de fleste komponenter står etterhvert på Nordost Pulsarpoints, også mitt Aavik møblement. Og selvfølgelig vurderer jeg å komplitere det hele nå med en brukbar CD-spiller, da jo hver forandring jeg har gjort sålangt har gitt en merkbar forbedring, og hvorfor ikke et nettfilter og nye høytalerkabler, når blir man egentlig tilfreds? Det kan jo hele tiden bli bedre! Penger kan jo brukes ubegrenset i denne sammenheng, og mitt opprinnelige budsjett er jo blitt overskridet ganger flere av hva jeg tenkte, men gud så herlig jeg har det, endelig kunne lytte på musikk når det låter bra igjen.
Netfilter vil jeg være ekstra kritisk med. De kan være et problem mht. dynamik og åbenhed , men mht. ht-kabler er det altid en fornøjelse at eksperimentere. Og ja det er en sand fornøjelse at lytte på vellyd og blot nyde oplevelsen.......
Vel, hva mener dere om innspilling eller innbrenning av komponenter? Min mening er at det faktisk har noe for seg, da jeg synes at for en liten uke tilbake alt plutselig låt mye bedre. Gleder meg bare til mine Quattro Fil signalkabler skal bli innbrent, har ikke nådd timetallet der ennå.
Ingen tvivl om at elektronik og især kabler kræver en del spilletid. Så det er bare med at lade setup`et spille , og sluk endelig ikke for herligheden........
Og hva er egentlig inntjeningen i denne bransjen? Ingenting av det jeg har kjøpt har jeg betalt "full pris" for, det var en "god pris"(forhandlers utsagn) på alt. Og det mest groteske eksemplet var kanskje Quattro Fil signalkablene, opprinnelig pris nok 14000, tilbud 9000, nytt tilbud nok 5000, og dine Solar Wind tar vi i innbytte! Og forhandleren har nok ikke tapt noen penger likevel!
Handler du ved Oslohificenter.............?
Og hvorfor har de fleste kvinner så liten interesse fir HI FI, Surround etc? Nå skal vel jeg kanskje ikke jeg klage mest, har gjort mine kjøp. MEN fikk selvfølgelig spørsmålet: hva skal du nå med dette? Når det først kom i hus hører hun jo at det låter nok bra, men kan vi ikke ha volumet litt lavere, det trenger da ikke ikke å være så høyt. Høyt? Må da kunne høre hva som blir spillt, eller? Til og med film bør etter hennes formening kun være knappt over hørbar grense, jeg vil selvfølgelig kunne føle at subben slår fysisk i kroppen. Men kanskje har hun rett at jeg har blitt tunghørt, har tross alt passert de 40!
Har heldigvis en kvinde som sætter meeeegen pris på vellyd. Og gerne højt . Så der er næsten altid grønt lys , når der skal nyinvesteres.............
Vel kun noen tanker en lørdagskveld. Skifter nå CD til Buddy Guy: Blues Singer, drikker reste av min rødvin og funderer over hva jeg kan gjøre for noen innvisteringer for at jeg skal få enda litt bedre lyd, noen som kjenner seg igjen?
Jeps du.....
Og fortsat rigtig god fornøjelse..............
|