| Forfatter |
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig ejet endsige hørt hverken en SACD eller en DVD Audio plade.
Men den afspiller jeg har kig på kan spille både SACD og DVD Audio.
Og så kom jeg til at tænke på. Er de to medier yt? Jeg synes at have hørt at DVD Audio skulle være død. Men hvad med SACD?
Er det et medie der er værd at satse på og i givet fald, er der et fornuftigt udvalg at vælge fra?
Hvad mener I? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
DVD A. er vist nok dødt, men på SACD bliver der stadigvæk udgivet nye titler.
Om det er et medie der er være at "satse" på........... Som jeg ser det, så skal du have ny cdspiller og den ud har kigget på kan udover at spille alm cd også spille sacd og dvda. Du behøves jo ikke bruge nogle af formaterne vist du ikke har lyst, så du tager jo egenligt ikke noget "sats".
Ang udvalget af sacd`r så syntes jeg at det er begrænset. Der findes et hav af klassiske og ligende titler, men når vi sankker ikke audiofilt musik så er udvalget meget lille.
Hvilken maskine er det du har i tankerne, vist man må spørge???  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Og så kom jeg til at tænke på. Er de to medier yt? Jeg synes at have hørt at DVD Audio skulle være død. Men hvad med
SACD?
Er det et medie der er værd at satse på og i givet fald, er der et fornuftigt udvalg at vælge fra?
Hvad mener I? |
|
|
Ja, så godt som, der udgives stadig titler, primært inden for klassisk musik, men satsningen har vist, at interessen for den
sublime lyd er forholdsvis begrænset. Desværre. __________________ /dreamz
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
DVD A. er vist nok dødt, men på SACD bliver der stadigvæk udgivet nye titler.
Om det er et medie der er være at "satse" på........... Som jeg ser det, så skal du have ny cdspiller og den ud har kigget på kan udover at spille alm cd også spille sacd og dvda. Du behøves jo ikke bruge nogle af formaterne vist du ikke har lyst, så du tager jo egenligt ikke noget "sats".
Ang udvalget af sacd`r så syntes jeg at det er begrænset. Der findes et hav af klassiske og ligende titler, men når vi sankker ikke audiofilt musik så er udvalget meget lille.
Hvilken maskine er det du har i tankerne, vist man må spørge??? 
|
|
|
Jamen det er såmænd ikke noget specielt. Jeg har kigget lidt på en brugt Primare DVD30. Den skulle være okay. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
dreamz skrev:
Brian7500 skrev:
|
Og så kom jeg til at tænke på. Er de to medier yt? Jeg synes at have hørt at DVD Audio skulle være død. Men hvad med SACD?
Hvad mener I?
|
|
|
Ja, så godt som, der udgives stadig titler, primært inden for klassisk musik, men satsningen har vist, at interessen for den sublime lyd er forholdsvis begrænset. Desværre. |
|
|
Kan man høre forskel? Spørger jeg lidt dumt. Men jeg har aldrig prøvet efter.
Kunne nu være meget skægt. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
På nogle maskiner er der ikke den store forskel i lyden, på andre er forskellen STOR. Det er nok noget med, hvordan de er konstrueret. Hvis man skal beskrive forskellen på CD og SACD lydkvalitet, så svarer det nok lidt til billedkvaliteten på en fladkærm i HD Ready opløsning i forhold til en Full HD skærm. Man kan se udvalget af SACD'er her: http://sa-cd.net/ Der er udgivet ca. 6400 titler. Det er mest klassisk, der kommer ud lige nu (en stor del af det er faktisk fremragende, både hvad angår lyd og kunstnerisk kvalitet). Der kommer også lidt jazz af og til - jeg synes personligt at remasters af de gamle optagelser er mest interessante pga. musikken. Der er mange perler imellem. DVD-A kommer der ikke så meget af mere, men Neil Young har dog lige udgivet sine "archives" på DVD-A i 96khz/24bit. De findes også i 192khz/24bit på Blu-ray.
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
|
Jamen det er såmænd ikke noget specielt. Jeg har kigget lidt på en brugt Primare DVD30. Den skulle være okay. |
|
|
Hej Brian. Primare DVD30 kan varmt anbefales, og da særligt til brugtprisen. Du får en dvd-afspiller som samtidig kan afspille SACD og DVD-A, og derudover fungerer den aldeles fortrinligt som ren cd-afspiller. Jeg vil umiddelbart klassificere den som liggende et sted mellem Bladelius Freja mk II og mk III, for at give en konkret sammenligning. Mit udvalg af SACD-skiver er uhyre begrænset, og da særligt de plader jeg også har som Red Book cd, så en umiddelbar dom over de hørbare forskelle medierne imellem skal jeg undlade. Som nævnt udkommer der mest klassisk på SACD, og der foretrækker jeg vinyl  Hygge, Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
|
Hvad mener I?
|
|
|
Jeg har fået fingre i nogle rippede SHM cd´er og selv på mit lille beskedne batterisetup med squeezeboks bilder jeg mig selv ind, at der er en del at hente i forhold til en alm. cd OG jeg mener at kunne huske en test af SHM cd og SACD og de kom MEGET tæt på hinanden !
http://www.cdjapan.co.jp/popular_formats/SHM-CD/index.html
Ved ikke om der er nogen fremtid i shm cd, men GODT lyder det i hvert fald !
Man kan købe lidt her : http://www.imusic.dk/page/search?kind=combined&query=shm &submit=+S%F8g+ 
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok skrev:
Brian7500 skrev:
|
Jamen det er såmænd ikke noget specielt. Jeg har kigget lidt på en brugt Primare DVD30. Den skulle være okay.
|
|
|
Hej Brian.
Primare DVD30 kan varmt anbefales, og da særligt til brugtprisen. Du får en dvd-afspiller som samtidig kan afspille SACD og DVD-A, og derudover fungerer den aldeles fortrinligt som ren cd-afspiller. Jeg vil umiddelbart klassificere den som liggende et sted mellem Bladelius Freja mk II og mk III, for at give en konkret sammenligning. Mit udvalg af SACD-skiver er uhyre begrænset, og da særligt de plader jeg også har som Red Book cd, så en umiddelbar dom over de hørbare forskelle medierne imellem skal jeg undlade. Som nævnt udkommer der mest klassisk på SACD, og der foretrækker jeg vinyl
Hygge, Brok
|
|
|
Jeg har lige sendt dig en PB angående DVD30 __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Jeg har lige sendt dig en PB angående DVD30 |
|
|
Du får ikke min!  __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok skrev:
Brian7500 skrev:
|
Jeg har lige sendt dig en PB angående DVD30
|
|
|
Du får ikke min!
|
|
|
Åhr Broook.....  __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Brian7500 skrev:
|
Hvad mener I?
|
|
|
Jeg har fået fingre i nogle rippede SHM cd´er og selv på mit lille beskedne batterisetup med squeezeboks bilder jeg mig selv ind, at der er en del at hente i forhold til en alm. cd OG jeg mener at kunne huske en test af SHM cd og SACD og de kom MEGET tæt på hinanden !
http://www.cdjapan.co.jp/popular_formats/SHM-CD/index.html
Ved ikke om der er nogen fremtid i shm cd, men GODT lyder det i hvert fald !
Man kan købe lidt her : http://www.imusic.dk/page/search?kind=combined&query=shm &submit=+S%F8g+ 
|
|
|
Kan man være sikker på at SHM diskene er 24bit/96KHz (el 88 KHz)?
|
| Til top |
|
| |
Artsound Branchemedlem

ArtSound
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du være ret sikker på de ikke er: De kan afspilles på en normal cd-afspiller..
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Artsound skrev:
| Det kan du være ret sikker på de ikke er: De kan afspilles på en normal cd-afspiller.. |
|
|
OK, kort kommentar jeg ikke kan bruge til ret meget! Kan du så uddybe hvad der ligger i beskrivelsen "high-fidelity CD" som ofte er vedhæftet SMH-cd'erne?
|
| Til top |
|
| |
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
SMH-cd'er er en forbedret udgave af almindelige CD'er.
Forbedrede optiske egenskaber i plastiklaget, forbedret remaster, etc.
XRCD er et lignende produkt.
Men det er kun 16bit/44.1kHz - ligesom alle andre CD'er.
Ikke for at forklejne SMH eller XRCD. De lyder godt, men det er ikke high resolution digital. Man mangler lydmæssigt ligesom nogle "pixels i billedet" - parallelt til når man har set en Blu-ray film og derefter ser en DVD udgave af den samme.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en stabel DVD-Audio skiver, som lyder ganske fremragende og flere af dem er mixet i 5.1. Surroundmixene er ikke
altid lige vellykket, men eksempelvis Riders on the Storm fra Doors' L.A. Woman lyder rystende godt med regnen silende i
bagkanalerne.
Jeg har kun en enkel SACD, Dark side of the Moon med Pink Floyd, som jeg udelukkende anskaffede mig for at konstatere,
om man kan høre forskel. Nu er den gængse CD også ganske godt optaget, og jeg skal lytte godt efter for at høre
forbedringerne, men de er der.
Det er naturligvis en smagssag, om man vil investere ekstra for at få en multi-afspiller, der kan afspille alle formaterne, men
jeg mener, at en Oppo BD80/83 har så mange kvaliteter og er prissat så attraktivt, at man ikke behøver at afskære sig fra
det udvalg, der nu er tilgængeligt på SACD/DVD-Audio - hvor begrænset det end måtte være.
Men jeg ærgrer mig da også over, at der ikke er mere høj opløst lyd tilgængeligt. Eksempelvis mener jeg, det er en
skandale, at Beatles Remaster ikke også blev udgivet på fx Blue-Ray i 24 bit/196 KHz, men det er en anden historie.
__________________ /dreamz
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 24 April 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beatles-kataloget findes skam i 24 bit/44.1kHz (dog "kun" i stereo) i USB-æblet som FLAC-filer - fra disse filer har jeg brændt DVD-Audioskiver, så større er skandalen ikke.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 April 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandt nok, men 24/44.1 betragter jeg nu ikke som ægte højopløst lyd, så jeg mener, skandalen er intakt ;-). Er der i øvrigt
nogen, der har hørt/målt forskellene på 16 bit og 24 bit udgaverne? Der er jo masser af materiale om forskellene på 1986
cd'erne og Remasteren, men det kunne være interessant at høre om bit-forskellene på remasteren. Gerne i tråden om
remasteren, så denne tråd ikke hijackes.
PS: bittermand, hvordan kan du poste indlæg fra en lukket konto? __________________ /dreamz
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 24 April 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogen der har hørt musik på blu-ray format og kvalitets spiller??
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 24 April 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt synes jeg SACD er død. Det er ikke udbredt i butikker og 16bit 44 khz er nu stadige det det udbredte. Istedet for at
købe nye plader, jeg har nemlig købt CDer siden 1986, så har jeg istedet en Behringer "Ultra Match" som kan håndterer de
fleste CD-formater....og når jeg bruger min Bluray, så bruger jeg coax out, og ender med at upsample til 24/96, og bruger
Ultramatchen eget DAC, og bruger den balanceret audio udgang. Umiddelbart, så bidrager det med mere opløsning end
mange de andre bitstream DAC (meridian, cambridge mm) som jeg tideligere har brugt.
Det er ganske vist, at skyde genvej med et ret billigt aparat, men lyden synes jeg nu er ganske god. Kan anbefales....hvis
man ikke vil kaste mange penge i ny SACD.
Med samme filosofi, så jeg har købt en Philips Blu-ray, som kan opskalere de gamle film...uden at det bliver blu-ray kvalitet,
men giver nu stadige lidt juice til billedet på de gamle films!
Cheers
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |