| Forfatter |
|
Enthusiast Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har for nylig skiftet volumen potmeter i min Holfi Integra 8 forstærker. Det gamle potmeter (ALPS RK18) skrattede ved rotation og trackede de to kanaler uens ved lav volumen. Potmeteret havde samtidig svært ved at lukke helt af for lyden.
Efter at have monteret et nyt potmeter (RK18 som jeg fik via Peter Holstein), er den ubehagelige skratten forsvundet, men kanal trackingen er stadig dårlig ved lave volumen, og potmeteret lukker ikke helt af (den lyd der slipper igennem er dog meget svag og kan kun høres helt henne ved højttalerne). Når jeg skruer ned, 'flimrer' lyden frem og tilbage mellem højttalerne, inden der lukkes ned. Jeg har skiftet relæ ved udgangen samtidig.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om jeg har begået en fejl i monteringen af potmeteret. Jeg synes selv, at jeg var forsigtig med varmepåvirkning af potmeteret og havde rotations-palen på lukket (minimum volumen) under lodningen.
Er potmetrene meget varmefølsomme, og skal man evt. stille palen i maks position, når man lodder, eller har jeg bare været uheldig og fået et potmeter af dårlig kvalitet?
Mvh. Enthusiast
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre meget normalt at potmetre tracker allerdårligst på den nederste del af skalaen. Det eneste du rigtigt kan gøre for at undgå det, er at montere en attenuator i stedet for - altså en omskifter med faste positioner og modstande loddet imellem hver position. Google DACT eller Niels Larsen elektronik.
Det er ligemeget hvor rotationspalen står under lodning, og potmetre er ikke specielt mere varmefølsomme end andre komponenter.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tegn hvordan du har lavet tilslutningerne. Hvis du holder potmetret med drejeknappen mod dig og ser tilslutningerne hvordan har du loddet ? Normalt er der 3 pinde eller 4. På 3 pinds er ind til venstre, ud i midten og stel til højre. Hvis der er 4 på springer du den til højre over og bruger de andre i den rækkefølge jeg beskrev.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Tegn hvordan du har lavet tilslutningerne. Hvis du holder potmetret med drejeknappen mod dig og ser tilslutningerne hvordan har du loddet ? Normalt er der 3 pinde eller 4. På 3 pinds er ind til venstre, ud i midten og stel til højre. Hvis der er 4 på springer du den til højre over og bruger de andre i den rækkefølge jeg beskrev. |
|
|
Øh fejl det er den til venstre du springer over sorry.
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt sikker på, at det nye potmeter er korrekt placeret. Jeg har jo byttet det gamle ud med et identisk. Det kan kun sidde på en måde. Det må være et dårligt potmeter desværre så.
Jeg har undersøgt sagen og det lader til, at et ALPS RK27 (blue velvet serien) kan monteres i printet i stedet for det nuværende RK18.
Har I noget kendskab til RK27 vs. RK18?
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Det er desværre meget normalt at potmetre tracker allerdårligst på den nederste del af skalaen. Det eneste du rigtigt kan gøre for at undgå det, er at montere en attenuator i stedet for - altså en omskifter med faste positioner og modstande loddet imellem hver position. Google DACT eller Niels Larsen elektronik.
Det er ligemeget hvor rotationspalen står under lodning, og potmetre er ikke specielt mere varmefølsomme end andre komponenter. |
|
|
Ja det var selvfølgelig en mulighed. Men jeg er nu mere til de trinløse volumenkontroller. Vil også helst holde mig nogenlunde tæt op ad originalkonstruktionen. Så jeg vil overveje at skifte til et ALPS RK27. Har set, at RS forhandler dem til rimelige penge. Farnell har dem også. De er dog noget dyrere og Farnell har ikke den rigtige 100kOhm model.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Enthusiast.
Jeg mener at kunne støtte NriK i at de tracker dårligst på den nederste del af skalaen, det gør min Holfi Pre NB1 også, og det gjorde min gamle
Pre 8 også.
Angående det med at den ikke lukker helt af for lyden, så mener jeg at det er fordi Holfi bruger potentiometeret anderledes end de fleste. Så vidt
jeg husker når man skruer ned for en Holfi, ledes det meste af signalet til stel. Når man skruer op, ledes mindre til stel og mere til effektdelen,
ved hjælp af en spændingsdeler, mener jeg. Holfi har monteret en fast modstand i serie med signalet, og dette betyder at de faktisk ikke
kan skrue helt ned for lyden. Jeg tror således ikke, at du har lavet en fejl i forbindelse med monteringen.
Håber det hjælper.
mvh
Præsten
Edit: Beklager de sære linieskift, men sådan gør Safari åbenbart. __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Partsconnexion har ALPS i tilsvarende kvalitet for 1/3 af prisen hos RS.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Holfi har monteret en fast modstand i serie med signalet, og dette betyder at de faktisk ikke
kan skrue helt ned for lyden. Jeg tror således ikke, at du har lavet en fejl i forbindelse med monteringen.
|
|
|
Ok, jeg er ikke ekspert på det tekniske område, men det kan da forklare, at forstærkeren aldrig har kunnet lukke helt af for lyden. Tak for dit svar. Når nu du kender en del til Holfi, må jeg så også spørge dig, om du har oplevet, at dine forstærkere står og 'suser' (højfrekvent støj), når der ikke er signal på? Min Integra 8 suser en lille smule, selv når potmetret er drejet helt i bund. Man kan ikke høre det, når der er signal på, men det må være der. Det forstærkes, når volumenpotmetret drejes over kl. 12 (uden signal) - derefter summer det hørbart i højttalerne. Jeg har forsøgt at slukke alle elektroniske kredsløb omkring forstærkeren (cd afspiller etc.), men støjen bliver ved at forekomme. Så det må blive genereret i forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tidligere læst på nogle hifi forums (kan selvfølgelig ikke huske hvor), at der florerede falske ALPS RK27 kopier på netop eBay. Kender du den pågældende sælger/forhandler? Men tak for dit svar.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enthusiast skrev:
Jeg har tidligere læst på nogle hifi forums (kan selvfølgelig ikke huske hvor), at der florerede falske ALPS RK27 kopier på netop eBay.Kender du den pågældende sælger/forhandler?Men tak for dit svar. |
|
|
På ALPS side henviser de netop til selvsamme forhandler så det kan du trygt købe !
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Partsconnexion har ALPS i tilsvarende kvalitet for 1/3 af prisen hos RS. |
|
|
Det ser også spændende ud. Så er spørgsmålet bare, hvad det koster at få det sendt fra Canada. Men det kan jeg jo finde ud af. Jeg takker.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enthusiast skrev:
Jeg har tidligere læst på nogle hifi forums (kan selvfølgelig ikke huske hvor), at der florerede falske ALPS RK27 kopier på netop eBay.
Kender du den pågældende sælger/forhandler?
Men tak for dit svar.
|
|
|
Nej jeg har ikke købt der. Men se Diamagnetics svar. Jeg har også set hvad jeg tror var fake Alps - det var en butik i HongKong. Man kan roligt regne med at alle mærkevarer fra Hong Kong er fake. Transistorer, opamps, kondensatorer etc.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg køber tit og det koster ikke ret meget.
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| På ALPS side henviser de netop til selvsamme forhandler så det kan du trygt købe ! |
|
|
Ja det må jeg lige have kigget på. Så kan jeg da undersøge alle de leverandører, jeg kan finde frem til (og har fået vist via denne tråd). Tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Enthusiast skrev:
| Jeg har tidligere læst på nogle hifi forums (kan selvfølgelig ikke huske hvor), at der florerede falske ALPS RK27 kopier på netop eBay.Kender du den pågældende sælger/forhandler?Men tak for dit svar. |
|
|
Nej jeg har ikke købt der. Men se Diamagnetics svar.Jeg har også set hvad jeg tror var fake Alps - det var en butik i HongKong. Man kan roligt regne med at alle mærkevarer fra Hong Kong er fake. Transistorer, opamps, kondensatorer etc. |
|
|
Jeg har 2 gange handlet hos Kikitronic i HongKong og været gfodt tilfreds. Dog har jeg ikke købt ALPS. Hvis man vil have mindre varm lyd så kan jeg anbefale TKD.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enthusiast skrev:
Præsten skrev:
Holfi har monteret en fast modstand i serie med signalet, og dette betyder at de faktisk ikke
|
|
|
Ok, jeg er ikke ekspert på det tekniske område, men det kan da forklare, at forstærkeren aldrig har kunnet lukke helt af for lyden.Tak
for dit svar.Når nu du kender en del til Holfi, må jeg så også spørge dig, om du har oplevet, at dine forstærkere står og 'suser' (højfrekvent støj),
når der ikke er signal på?Min Integra 8 suser en lille smule, selv når potmetret er drejet helt i bund.Man kan ikke høre det, når der er signal på,
men det må være der.Det forstærkes, når volumenpotmetret drejes over kl. 12 (uden signal) - derefter summer det hørbart i højttalerne.Jeg har
forsøgt at slukke alle elektroniske kredsløb omkring forstærkeren (cd afspiller etc.), men støjen bliver ved at forekomme. Så det må blive
genereret i forstærkeren. |
|
|
Hej igen. Jeg har ikke nogen teknisk forklaring, men jeg mener at Peter Holstein engang forklarede at sådan som strømforsyningen er
konstrueret, vil der slippe en anelse brum igennem. Måske er det pga den umodkoblede strømforsyning? Min eget Pre og Power NB1 sæt
brummer også lidt, på samme måde som du beskriver. Men jeg måtte skrue højt op, og helt tæt på højttalerne, for at høre det. Kan ikke høre det
til hverdag, heller ikke uden musik på.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Enthusiast Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så føler jeg mig mere tryg.
Var lidt nervøs ved den støj - men jeg tror, at jeg vil forsøge at sætte et RK27 i den i stedet. Så håber jeg, at det kan lukke lidt bedre af for lyden, samt at det vil tracke kanalerne bedre ved lave volumen.
Tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du skal regne med at den kommer til at kunne lukke helt af for lyden, det sørger den faste modstand jo for ikke
sker. Men det kan godt være at kanalbalancen ved lav volumen bliver bedre.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |