Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forstærk lyd fra bærbar til forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kapaw
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 December 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er ny, her på siden, og til HIFI generelt.
Jeg er en fattig studerende, som har et lille "problem" i mit setup, og tænkte at jeg ville prøve at spørge herinde :)

Sagen er den at jeg har en lille bærbar computer (Asus EEE 900) koblet til en NAD C326BEE-forstærker via et jack til RCA-kabel, som er koblet mellem computerens almindelige lydudgang og forstærkeren. Forstærkeren er koblet til 2 stk. Cerwin Vega VE12F.
Problemet er at lyden fra min computer er ret lav, selvom lydstyrken på computeren er skruet helt op. Hvis jeg fx kobler en billig Denver cd-afspiller fra Aldi til min forstærker er lyden meget højere end når jeg har min computer koblet til.

Hvordan løser jeg dette?

- Er det et normalt problem mht. computer og forstærker, eller er det pga. min computer er for billig?
- Hvordan kan jeg bedst forstærke lyden fra min bærbar, uden at det bliver for dyrt?
- Har overvejet at købe en ekstern DAC med usb-indgang, som jeg kan koble min computer til, og håbe på at lydstyrken fra DAC'en er højere end computerens lydudgang. Fx en Super Pro 707 DAC. Hvad er jeres mening om dette?
- Har også tænkt på at købe en slags forforstærker og koble mellem computer og min NAD-forstærker, men har kun kunnet finde nogle dyre nogle?

Det var mange spørgsmål, men altså kort fortalt: Hvad ville I selv gøre? 
Til top Vis kapaw's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kapaw

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hvilken indgang på forstærkeren sidder den på nu? Har du prøvet en anden indgang?

En DAC er altid en god idé, dog kan jeg ikke kommenterer på den du nævner, har aldrig hørt den eller hørt om den.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger du til at afspille med?

kapaw
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

jacobjron skrev:
Hvilken indgang på forstærkeren sidder den på nu? Har du prøvet en anden indgang?

Den sidder i forstærkerens MP-indgang (Media Player), har prøvet nogle af de andre indgange i håb om at der var en form for indbygget forforstærker i nogle af dem, men det har umiddelbart ikke gjort nogen forskel. Har heller ikke kunnet finde noget om dette i forstærkerens manual.

jacobjron skrev:

En DAC er altid en god idé, dog kan jeg ikke kommenterer på den du nævner, har aldrig hørt den eller hørt om den.

Ok. Ved du noget om hvor høj lydstyrken fra en DAC normalt er, i forhold til andre ting som fx computere og cd-afspillere? Og har du andre forsag til en billig DAC (under 1000 kr)?

Leise skrev:
Hvad bruger du til at afspille med?

Bruger en mediecenter-installation kaldet XBMC, hvilket klart kan anbefales. Er ret sikker på at det er computerens hardware (DAC) som begrænser lyd-outputtet, og ikke softwaren.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Derfor køber jeg aldrig en mini pc ^^ (også mange andre grunde)
Spøg til side.
Jeg synes at det lyder sandsynligt at den "forstærker" der sidder i din minijack udgang ikke er særligt kraftig. Men ved det self ikke.
Jeg kan anbefale en Fubar II som dac - i mine ører spiller den lige så godt som en cambridge dacmagic til det dobbelte. Den har dog færre funktioner, men det har du vist heller ikke brug for.
http://www.headaudio.dk/pages/product.asp?itemGuid=64540&ite mGroupGuid=3560
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

kapaw
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Derfor køber jeg aldrig en mini pc ^^ (også mange andre grunde)
Spøg til side.

Købte den mest pga. prisen, mener jeg gav omkring 1500 for computeren. Pt. bruger jeg den bare som mediecenter, med trådløst tastatur, koblet til ekstern harddisk, forstærker og fjernsyn. Billig løsning hvis du spørger mig. Måske lidt for billig pga. den indbyggede DAC så tilsyneladende er for svag

Nissemanden skrev:

Jeg synes at det lyder sandsynligt at den "forstærker" der sidder i din minijack udgang ikke er særligt kraftig. Men ved det self ikke.
Jeg kan anbefale en Fubar II som dac - i mine ører spiller den lige så godt som en cambridge dacmagic til det dobbelte. Den har dog færre funktioner, men det har du vist heller ikke brug for.
http://www.headaudio.dk/pages/product.asp?itemGuid=64540& ;ite mGroupGuid=3560

Har også overvejet den DAC du netop linker til der, men synes det virker dyrt. Men det er måske bare prisen for en DAC?

Undersøgte også mulighederne for at bygge en selv, fx http://www.diyforums.org/BantamDAC/BantamDACoverview.php
Det kan gøres for $25-$30 (under 200 kr). Men aner ikke noget om kvaliteten, det er måske slet ikke til at sammenligne?

Ville gerne have en mellemting mellem de to, men har ikke kunnet finde noget andet end SuperPro 707?

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=11708
Delen med returret er ret smart! hvis det så ikke giver noget, så kan du returnere den.

Du skal lige vide at prisen på et kit som det du linker til typisk er uden strømforsyning og kabinet. Desuden kræver de en loddekolbe og erfaring med kolben for at blive godt.

Edit ved ikke hvad det er men de 2 dacs (fubar + link) har dette tilfældes - Low pass filter: Burr-Brown OPA2604
Edit igen endnu en fællesting- PCM2702 inside, 16-bit 44.1Khz/48KHz sampling rates

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Fiio er også anbefaet af mange headfi folk - så kan du også få ordenlig lyd på din mp3 afspiller.
http://www.jumon-audio.com/headphone/58-fiio-e7.html

kapaw
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Fedt. Dem vil jeg lige kigge nærmere på.. Takker mange gange! 

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 December 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

kapaw skrev:
Bruger en mediecenter-installation kaldet XBMC, hvilket klart kan anbefales. Er ret sikker på at det er computerens hardware (DAC) som begrænser lyd-outputtet, og ikke softwaren.

Jeg synes det lyder mystisk at hovedtelefonudgangen på din netbook skulle være så svag, rent lydstyrkemæssigt. Nu skriver du ikke noget om hvilket operativsystem du bruger, men hvis det er windows kan du prøve at dobbeltklikke på lydikonet nede i højre hjørne, så får du nogle flere lydinstillinger frem, prøv at checke om de også er skruet op eller om det er der hesten er begravet. Din netbook bør kunne levere lydstyrke nok til at din forstærker har noget fornuftigt at arbejde med.

Lydkvalitetsmæssigt er en ekstern dac dog en fin ide.

Tilføjelse: Jeg har lige testet hovedtelefonudgangen på min Asus EEE 1001 med et par lyttebøffer, de kunne spille rigeligt højt.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

kapaw
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
kapaw skrev:

Jeg synes det lyder mystisk at hovedtelefonudgangen på din netbook skulle være så svag, rent lydstyrkemæssigt. Nu skriver du ikke noget om hvilket operativsystem du bruger, men hvis det er windows kan du prøve at dobbeltklikke på lydikonet nede i højre hjørne, så får du nogle flere lydinstillinger frem, prøv at checke om de også er skruet op eller om det er der hesten er begravet. Din netbook bør kunne levere lydstyrke nok til at din forstærker har noget fornuftigt at arbejde med.

Lydkvalitetsmæssigt er en ekstern dac dog en fin ide.

Tilføjelse: Jeg har lige testet hovedtelefonudgangen på min Asus EEE 1001 med et par lyttebøffer, de kunne spille rigeligt højt.

Bruger XBMC Live, dvs. det underliggende styresystem er Ubuntu Linux. Har skruet op for alt i alsa mixer. Det er heller ikke fordi lydstyrken er meget svag, den kan bare ikke levere nok lyd til at min forstærker kan spille mine cerwin vega ordentligt op. Synes bare at det er underligt at et billigt Denver-anlæg fra Aldi giver så høj lydstyrke som det gør, i forhold til min EEE 900.
Kan være jeg prøver at installere windows på den for at sammenligne, hvis jeg orker det

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 10 December 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej Kapaw
Den korte version er at du bør overveje en usb-dac - eksempelvis denne (fjern mellemrum i linket):

http://cgi.ebay.co.uk/StarTech-USB-Stereo-Audio-Adaptor-Exte rnal-Sound-Card-/160507267815?pt=UK_Computing_ComputerCompon ents_SoundCards&hash=item255efa8ae7

Det giver både klart bedre lyd og højere output.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

kapaw
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Hej Kapaw
Den korte version er at du bør overveje en usb-dac - eksempelvis denne (fjern mellemrum i linket):

http://cgi.ebay.co.uk/StarTech-USB-Stereo-Audio-Adaptor-Exte rnal-Sound-Card-/160507267815?pt=UK_Computing_ComputerCompon ents_SoundCards&hash=item255efa8ae7

Det giver både klart bedre lyd og højere output.

Takker. Har undersøgt lidt om den 500-kroners KingRex som Nissemanden linkede til. Fandt et review af den, som kort sagt konkluderer at lyden først bliver god, efter man køber en meget dyr strømforsyning til den, hvorefter den totale pris vil løbe op i omkring 2000 kr. Derfor bliver det nok til at jeg i først omgang bare køber en billig DAC som den du linker til. Herefter kan jeg jo overveje en Fubar II, hvis jeg vil have bedre lyd og får flere penge på lommen

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 December 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

kapaw skrev:
Strandvaskeren skrev:

Bruger XBMC Live, dvs. det underliggende styresystem er Ubuntu Linux. Har skruet op for alt i alsa mixer. Det er heller ikke fordi lydstyrken er meget svag, den kan bare ikke levere nok lyd til at min forstærker kan spille mine cerwin vega ordentligt op. Synes bare at det er underligt at et billigt Denver-anlæg fra Aldi giver så høj lydstyrke som det gør, i forhold til min EEE 900.
Kan være jeg prøver at installere windows på den for at sammenligne, hvis jeg orker det

Jeg kører ubuntu på min netbook, men det kan selvfølgelig være at vores definition af "højt" ikke helt matcher?

Jeg har lige testet igen, med ubuntu egen medieplayer får jeg samme lydstyrke om jeg gør hvis jeg starter xbmc og lader den afspille. I alsa's settings spiller mine AKG K701 ganske behageligt ved 100% mærket og sådan "semi-feste" når jeg hiver slideren over de 100%. Bruger jeg i stedet mine Yuin PK1 er 100% mærket temmeligt højt og hiver jeg den over de 100% bliver det ubehageligt.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Tænker at der er CV indehaverens opfattelse af højt der er forskellig fra mange andres^^
men nu er formuleringen jo at det er lavt i forhold til en cd afspiller - så tror at computeren må spille lavere end den dac der så er i den givne cd-afspiller.

Kapaw du skal være opmærksom på at du også kan få en ekstern forstærker til Fubar'en - så mon ikke historien er den samme her?
Desuden er det så ikke underordnet for dig om dac'en leverer 100 % af hvad den kan - det er under alle omstændigheder bedre end det du har nu. Hvis kriteriet ændrer sig fra højere til bedre kommer du ikke ret meget længere uanset om du bruger 500 (sat ned fra 1500) eller 2000 - så skal der flere penge i skidtet - og (vil mange mene) skiftes højtalere.

Hvis jeg var dig ville jeg bestille den dac hjem og prøve den - så kan du jo se om det er den vej du vil gå. Er det helt galt, så bliver det ikke dyrere end 150 kr (2*75 kr til fragt).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes