Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Når i lytter... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Gør i det så ud fra en analytisk synsvinkel, eller handler det mere om at fordybe sig i musikken?

Personligt hører jeg til den sidste slags. Hvis jeg lige har været ude og købe noget nyt, eller lige skal afprøve det jeg har, så er det selvfølgelig den analytiske sans der kommer til, men efter ½ time har jeg ondt i ørerne og så læner jeg mig bare tilbage og nyder musikken. Og når jeg nu endelig er i gang med det analytiske, så hører jeg sq kun efter om der er for meget/lidt bas/diskant/mellemtone og om det er mudret eller ej. Placeringen af et eller andet instrument i et lydbillede er lige en tand for meget for mig. Måske er mit udstyr ikke godt nok eller også ved jeg ikke hvad jeg skal lytte efter. Til gengæld er er en af de heldige, der enten har let ved at nyde musikken, eller bare ikke har godt nok øre til at høre forskel og lægge mærke til det. Medmindre det er mudret eller for meget diskant, for højt/lavt, så plejer jeg at lægge mærke til det.

Har nogen gange overvejet hvorfor jeg gider bruge penge på B&W og Denon, når jeg nu f.eks. ikke kan høre forskel på om jeg biwirer mine B&W 601S3 med Denon 1804 og når jeg ikke biwirer dem, men sådan er der vel så meget :D

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg plejer bare at sætte noget musik på, sætter mig ned i centrum og nyder de himmelske toner, ingenting forvrænger og det blir leveret rent og præcist!

Mvh Brian Høgh

Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt din fornemmelse af at man har to forskellige måder at lytte på.

Jeg lytter analytisk når jeg skal sikre mig at mit udstyr giver mig det maksimale udbytte i mit rum, altså en kroner/kvalitets vurdering. Det er enkelte godter fra samlingen der lyttes igennem, igen, igen.

Når jeg er tilfreds med setup'et lytter jeg til musik. Så nyder jeg musikken og hører alt muligt forskelligt, det er i denne periode at jeg også lytter til meget ny musik.

Ind i mellem, vender jeg tilbage og eksperimentere lidt med opstilling osv. og lytter analytisk noget tid.

Jeg har dog opdaget at mine nye HT gør det svært at lytte analytisk, der går simpelt hen ikke ret længe før man mister koncentrationen og lytter til musikken.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg smider for det meste blot en plade på så går jeg og laver nogle småting eller surfer på nettet. Men ofte tvinger et nummer mig ind i sweetspot og så ender det med jeg lytter hele pladen. Når jeg sidder og skriver f.eks. her, kan jeg nogle gange blive overrasket, det lyder som om et helt band spille inde i mit rum og jeg tager mig selv i nogle gang at vende mig om mod anlægget for at kontrollere om det virkeligt er et live band der står i min lille stue

Derfor er det næste jeg skal investere i en Bærbar computer så jeg kan sidde lige foran anlægget for at skrive.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

hvis der svinger så et det noget for mig .

Jeg går ikke så meget i og alt stå som det skal for det kommer det aldrig til , jeg har tit hørt setup der var tæt på det , men for det meste glemmer sådan et setup at det er et orkester der spiller og de gør det ikke sammen .

Men nogle setup er gode til det ene og det ande , man vælger hvad man bedst kan lide .

Men har du et setup der kan spille classisk musik højt som meget lavt og der er styr på næsten alt og man kan føle musikken , så har man ramt ritigt .

mange setup har meget svært ved at spille god lavt

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter til musikken, selv når jeg er ude og lytte på potentielt nyt "hardware". Det gør jeg af den grund at jeg flere gange har oplevet at noget jeg har syntes der har lydt vild godt ved den såkaldte analytiske gennemlytning faktisk ikke har fungeret når man sætter sig ned og lytter på det - virkeligt bare lytter.

Af den simple grund lytter jeg altid på musikken når jeg hører musik, og det giver mig fuld tilfredshed og en dejlig følelse inden i de fleste af gangene :) (heldigvis hehe)

Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Har man en hævet diskant kontra ens høretærskel, kan det godt lyde lidt for analytisk og man bliver hurtigt øretræt!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Kommer an på humøret. Sådan er det vel bare. At dele det op i 2 lyttemåder, er for lidt, der er mindst 100 gråtoner imellem de tp yderpunkter, og der veksles hele tiden mellem dem, både bevidst og ubevidst.

Men hvis man ikke kan lytte afslappet og uanalytisk uden noget bestemt stikker frem (ex: diskant) så er der noget galt med anlægget...eller ørene...eller hovedet...

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 05:00 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Derfor er det næste jeg skal investere i en Bærbar computer så jeg kan sidde lige foran anlægget for at skrive.

Bruge penge på andet end HiFi, hvad bliver det næste, en ny sofa???? Det ligner dig ikke Bojer .

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

For det meste lytter jeg bare for at slappe af, men det hænder da at jeg har et mål med en lyttesession. Noget bestemt jeg skal lægge mærke til som jeg ikke har hørt før, men har fået at vide skulle være noget specielt.
Jeg nyder bare musikken så meget så muligt - da det kan være meget trættende at koncentrere sig for meget. En af grundene til det er at jeg synes jeg kommer til at lytte lidt for meget til hva jeg mener er mit anlæg, og lidt for lidt til hva der egentlig er musikken. Og så sidder man og tænker på; "Er lyden nu osse præcist i midten?", eller "er lyden forringet efter jeg skiftede HT-kabel?".

Jeg mener at man bør være i stand til både det ene og det andet. Man skal bør kunne lytte analytisk. Og så skal man osse helt klart kunne lytte til musikken fordi man bare synes at det lyder lidt for fedt, og samtidigt kan slappe af og "føle" musikken i stedet for at sidde og "nedbryde" den for at analysere. Det kan være meget sjovt eller lærerigt en gang i mellem, men det er ikke noget der skal blive en vane.

Jeg har det lidt som Jonas mht. hva man laver i mens man lytter. Somme tider sidder man og sufer på nettet, sidder og registrerer LP'er til arkivet el. lign.
Men nogen gange bliver man "tvunget" hen til det specielle sted på sofaen der i teorien skulle være perfekt til at høre anlæggets og musikkens fulde potentiale.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

DonJensen skrev:

Jonas bojer skrev:

Bruge penge på andet end HiFi, hvad bliver det næste, en ny sofa???? Det ligner dig ikke Bojer .

AFSLØRET jeg er skyldig.

Jeg er MEGET tilfreds  med mit anlæg lige nu. Jeg var i går ude og se på et sofa og her benyttede jeg samme måde som jeg handler anlæg på. Jeg gik ind og sagde jeg skal have den 3 personers sofa man sidder aller bedst i ligegyldig med prisen. Jeg blev vist en Stresles sofa lavet til Hjemme bio hvor hver enkelt sæde kan indstilles DAM man sad godt i sådanne en fætter. http://www.ide.dk/sw5581.asp

De fås med lav og høj ryk således ens hoved sidder frit og ikke afskærmet som i en almindelig lænestol.

3 personers sofa 23.000kr med 10 års garenti så skal der sparet op jeg have KUN 10.000kr med troede sku det var nok

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
DonJensen skrev:

Jonas bojer skrev:

AFSLØRET jeg er skyldig.

Jeg er MEGET tilfreds  med mit anlæg lige nu. Jeg var i går ude og se på et sofa og her benyttede jeg samme måde som jeg handler anlæg på. Jeg gik ind og sagde jeg skal have den 3 personers sofa man sidder aller bedst i ligegyldig med prisen. Jeg blev vist en Stresles sofa lavet til Hjemme bio hvor hver enkelt sæde kan indstilles DAM man sad godt i sådanne en fætter. http://www.ide.dk/sw5581.asp

De fås med lav og høj ryk således ens hoved sidder frit og ikke afskærmet som i en almindelig lænestol.

3 personers sofa 23.000kr med 10 års garenti så skal der sparet op jeg have KUN 10.000kr med troede sku det var nok

Jeg fandt 3 stressless stole på tilbud hos Idé møbler, de er klart gode at sidde i. Det passer fint med at ørerne lige kommer fri af reflektioner fra nakkestøtten. Jeg gav ca. 21.000kr inkl. fodskamler for alle 3

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes