| Sendt: 31 Maj 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er lidt af et problem. Jeg har selv boet på fjerde, anden og første sal, så jeg har nogen erfaring med det.
Lad mig lige sige, at jeg har boet i ejendomme bygget omkring år 1900, som faktisk er ret godt lydisolerede, med
ler-indskud mellem etagerne og solide mure. Der er dog grænser, naturligvis.
Jeg bor nu på første sal, og har butikker under mig. Til siderne er der ingen problemer, så der er faktisk kun en
overbo, som jeg kan genere.
Efter min mening er det langt bedst at bo uden underbo.
Selvfølgelig kan huset være så lydt at din sidebo kan blive generet, men normalt er det underboen, som får de
største problemer.
Jeg har dog haft min overbo nede at ringe på en lørdag aften ved 23-tiden, hvor jeg spillede ret højt. Men det er
altså på tre år!
Min erfaring er også at store højttalere er bedre end små på dette punkt. Det lyder måske sært, men det, som kan
høres hos naboer og underboer er tit den øvre bas, som bumler meget. Det betyder, at højttalere, som virkelig kan
gå dybt, irriterer mindre end små højttalere, som ofte er afstemt med meget energi i øvre bas, da den helt dybe
alligevel ikke er mulig. Faktisk har en ven af mig Dali 40 SE, og han har aldrig problemer. Jeg selv spillede i lang tid
på JBL 250ti, og før det på Proac 2.5 og andre større modeller.
Det hjælper også at have højttalere som kan projicere et stort, transparent lydbillede, da de ikke i så høj grad er
afhængige af at spille højt før man opnår en engagerende oplevelse. Det kan både JBL 250 og Dali 40, og
naturligvis masser af andre højttalere.
Til gengæld oplever jeg ind imellem at mindre højttalere har hvad jeg kalder en "telefon-effekt". De kan sagtens
larme, men de kan lyde klemt og småt, og så fristes man til at skrue op for at få noget på opleveren.
Det skal lige siges, at du naturligvis godt kan gøre naboerne vanvittige, hvis du virkelig lader store højttalere
strække ud. Men igen, helt dyb bas går bare ikke lige så meget igennem et hus som øvre bas gør.
God vind med boligen og naboerne.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|