Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: ingeniør teknikere kom på banen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 21 December 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

jeg vil gerne vide hvad der skulle ske hvis man trækker 3 faser og nul rundt i stuen tar alt stereo fra den ene og sourround fra en anden fase og den tredie er så ekstra......sådan kører det nu.

hvis man så har så mange effektrin man blir nød til at bruge to faser på en opstilling vil der så komme for stor spænding (EKS 120 volt på signalkabler?)

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 December 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Det var faktisk et godt spørgsmål da faserne ligger 120 Gr forskudt af hinanden.

Men et er sikkert; Har du jord på et af apparaterne vil svaret mht signalkablerne være nej.
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 December 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Nullen er ikke forskudt -  og sider der sidder en transformator i stort set alt, vil der heller ikke i praksis være nogen strøm/spænding at udligne via stel i kablerne

Så skulle mange TV i en etageejendom da flyve til himmels, da de jo alle er stellet sammen via antennekablet

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Nullen er ikke forskudt -  og sider der sidder en transformator i stort set alt, vil der heller ikke i
praksis være nogen strøm/spænding at udligne via stel i kablerne

Så skulle mange TV i en etageejendom da flyve til himmels, da de jo alle er stellet sammen via antennekablet

Ja selvfølgelig

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

jeg har seprat jordspyd til hifi delen dog er effekttrin ikke jordet....har tre højtaler systemmer bruger dog kun et af gangen men altid samme pre og signalkilder....jeg er selv elektriker og har kørt som dj og roudi for orkester og der brugte vi da tre faser for at koble op.

det er fordi jeg lige har fået en pre fra rep og har nu kontrolleret alle udtag at alt kører på en fase dog har jeg haft en crown k2 brokoblet og på en anden fase...det har kørt i flere år.

denne pre har fået helt nye lytter hele vejen til 6200 ca og så har den samme fejl når jeg får den hjem med noget hf støj i starten det lægger sig dog efter ca 30 sek.....men skal ikke være der.

så bad han mig prøve koble pre op med to vinvent en signalkilde og så jbl 250 på som helt normalt, alt andet var slukket, og så blev den ene vincent helt død....forstår det ikke

vh velkommen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

glemte lige at skrive dette brummede helt vildt, og pludselig efter ca 20-30 sek gik den ene vincent sp 991+ stille (død) og dette efter hans anvisning.....han sagde man ikke måtte bruge to faser, og efter gennemgang gør det heller ikke på dette jeg kører med nu...

vh velkommen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Brummede det kun i den side hvor den Vincent er død ?

Det kunne lyde som om stellen manglede på signalkablet ?

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

nej det brummede vildt i begge kanaler, slukkede ellers hurtigt, men der går jo nogen sek før du når begge sidder, da trinene står ved hver højtaler, og pre står ca 5m fra dem

vh velkommen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

nej det brummede vildt i begge kanaler, slukkede ellers hurtigt, men der går jo nogen sek før du når begge sidder, da trinene står ved hver højtaler, og pre står ca 5m fra dem

vh velkommen

kommer lige i tanken om at denne måde det skulle kobles op på er den samme som han bad mig gøre inden han fik pre til rep, og der skete dette brum ikke, da var den jo bare de ca 8-10db svagere i højre kanal......

velkommen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Det var faktisk et godt spørgsmål da faserne ligger 120 Gr forskudt af hinanden.

Men et er sikkert; Har du jord på et af apparaterne vil svaret mht signalkablerne være nej.

ja men nu har jeg talt med en ingeniør ved el leverandøren trefor, og det er jo kun på 400v der er en faseforskydning på faserne, ikke på 230v, og der skulle komme 120v på signalledningerne siger de kan ikke være rigtigt......

vh velkommen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke have monteret to af de tre ledninger i stikket omvendt. Har det nogen betydning? Kan det tænkes, at de fra fabrik er ombyttet ved en fejl?

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Kan du ikke have monteret to af de tre ledninger i stikket omvendt. Har det nogen betydning? Kan det tænkes, at de fra fabrik er ombyttet ved en fejl?

mener du i dåserne? ellers forstår jeg dig ikke helt, i aftes kotrolerede jeg hele vejen rundt det var samme fase jeg brugte og der var de 230v i alle. det var alt ok. men nu kommer ham der har repareret den pre her d. 4/1 det er nemmere han er på stedet......

vh velkommen

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 22 December 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

det kan være du skal stille spørgsmålet på ing.dk :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Udfra det du skriver, virker det som om den forforstærker har sendt brum ud i dine vincent effekter, hvor det er forstærket
helt vildt.

Eller at signalkablet mellem forforstærker og effekterne har været defekt, men det er vist sjældent at begge kabler
(højre/venstre) laver samme fejl og det brummede jo i begge sider.

For mig lyder det som om det mangler en stel til signalet på den forforstærker

Hvis du er heldig er det en eller flere sikringer der er smuttet i den ene vincent (har prøvet lignende med 2 powersoft
effekter hvor den ene døde totalt, men 2 nye sikringer i, så spillede den igen)

Er du uheldig kan der være smuttet nogle udgangstransistorer

Har du en effektforstærker du kan skrue ned på. kunne du prøve forforstærkeren på den

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Udfra det du skriver, virker det som om den forforstærker har sendt brum ud i dine vincent effekter, hvor det er forstærket
helt vildt.

Eller at signalkablet mellem forforstærker og effekterne har været defekt, men det er vist sjældent at begge kabler
(højre/venstre) laver samme fejl og det brummede jo i begge sider.

For mig lyder det som om det mangler en stel til signalet på den forforstærker

Hvis du er heldig er det en eller flere sikringer der er smuttet i den ene vincent (har prøvet lignende med 2 powersoft
effekter hvor den ene døde totalt, men 2 nye sikringer i, så spillede den igen)

Er du uheldig kan der være smuttet nogle udgangstransistorer

Har du en effektforstærker du kan skrue ned på. kunne du prøve forforstærkeren på den

jeg har endda prøvet 2 sæt 10m xlr kabler mellem pre og vincent mb effekt brum meget på begge sæt kabler, og de er målt igennem inden brug.

jeg har nu koblet det op på mit store system og det kører nu, men mangler dog at kontrolere ved start om jeg får den hf støj der tit er der i starten, men dette på alle mine tre systemmer.....når alt er koblet op, men spiller selvfølgelig kun med et sæt af gangen...

vh velkommen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Dvs at den forforstærker står og spiller nu ?

Nogle forforstærkere er ikke glade for lange signalkabler, så mon det er problemet her ???

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 22 December 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
.....mener du i dåserne? ellers forstår jeg dig ikke helt, i aftes kotrolerede jeg hele vejen rundt det var samme fase jeg brugte og der var de 230v i alle. det var alt ok. men nu kommer ham der har repareret den pre her d. 4/1 det er nemmere han er på stedet......

vh velkommen

Du kan ikke kontrollere om det er samme fase de kører på ved at måle om der er 230volt på -

Den nemme (og derfor ret oversete metode) er at pille 2 sikringer ud, og se hvad der er liv i :)

Hvorfor gøre tingene besværligt ?

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Dvs at den forforstærker står og spiller nu ?

Nogle forforstærkere er ikke glade for lange signalkabler, så mon det er problemet her ???

jeg har nu aldrig haft problemmer med lange xlr kabler, hverken fra min kenwood l1000c eller min bellini pre, det er min bellini der er blevet repareret...nye lytter overalt samt volume chips og indgangsvælger-chip, 37 lytter i alt tror jeg jeg talte det til.

ja lige nu kører den på det ene system hjemmebygget, med elektronisk deling af et behringer dcx 24/96 og dbx pa+ til at trække frekvensen ud til en 21" sub

det har dog kørt uden problemmer af betydning i flere år dog har der været noget hf støj i opstart som man kan høre står og knurer og pludselig blir mindre og mindre for så at forsvinde i løbet af ca en 40 sek

det har været det samme på alle tre systemmer.....spiller jo kun med et system af gangen...

det var bare anderledes her den anden dag da det brummede vildt på systemmet med snell sub 18 og jbl 250 der trækkes af to vincent sp 991+ hvor den ene så nu er død og der mente reperatøren det havde kørt fordelt på to faser, sådan at forstå det var to grupper det kørte på altså 230 volt

det er sku svært at forklare på skrift.....

vh velkommen 

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det kan være pga 2 faser, både pga af det Jan stevns skriver + at min kammerat en dag skulle finde ud af
hvordan han fjernede en smule stelbrum og der satte han forforstærker og cd-afspiller til en anden fase og
effektforstærkerne på den oprindelige fase - og det skete der ingenting ved (brummet forsvandt heller ikke) (det
fandt vi dog en løsning på: Flere apparater havde jord i samme dåse og lavede en stelsløjfe)

Som det sidder nu, hvad er der så jord på og hvad er der ikke jord på ?
Som det sad da det brummed vildt og den ene døde, hvad var der jord på der ?

Hvorfor jeg spørger, er at hvis der f.eks mangler en stelledning til signalkablerne på forforstærkeren (som skrevet i tidligere
indlæg), så kan den fange stellen gennem jordledningen hvis f.eks forforstærker og et andet apparat har jord.

Og har der kun været jord på ét apparat da det brummede vildt, tyder det mere og mere på en manglende stel på
forforstærkeren

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Jeg tror ikke det kan være pga 2 faser, både pga af det Jan stevns skriver + at min kammerat en dag skulle finde ud af
hvordan han fjernede en smule stelbrum og der satte han forforstærker og cd-afspiller til en anden fase og
effektforstærkerne på den oprindelige fase - og det skete der ingenting ved (brummet forsvandt heller ikke) (det
fandt vi dog en løsning på: Flere apparater havde jord i samme dåse og lavede en stelsløjfe)

Som det sidder nu, hvad er der så jord på og hvad er der ikke jord på ?
Som det sad da det brummed vildt og den ene døde, hvad var der jord på der ?

Hvorfor jeg spørger, er at hvis der f.eks mangler en stelledning til signalkablerne på forforstærkeren (som skrevet i tidligere
indlæg), så kan den fange stellen gennem jordledningen hvis f.eks forforstærker og et andet apparat har jord.

Og har der kun været jord på ét apparat da det brummede vildt, tyder det mere og mere på en manglende stel på
forforstærkeren

den bellini pre der har været til rep samt en marantz tuner som signalkilde da det skete kører uden jord det samme gør effekttrinene vincent sp 991+ da de ikke har ben til jord.

for en uge siden var det koblet op på samme måde da teknikeren ville jeg skulle gøre det sådan da det var den mest simple opkobling, og han har mistanke til en behringer delefilter dcx 24/96 men den er kun ca 1-2mdr gammel

pre kommer i perioder ved start med noget hf støj meget høj frekvens hyler vildt en 7-10 sek og så falder det til ned i styrke for at forsvinde helt...ca en 40 sek.....ikke ved hver start

jeg har også koblet meget op, men alt med gode kabler supra sword samt eff

kan ikke forstå det brummede så vildt med den simple opkobling og den form for brum der ikke har været tidligere og den ene gik død...det var her teknikeren mente det måske kørte på to faser (grupper) og det har jeg ikke haft problemmer i før i mit liv......

nå finder vel en løsning

vh velkommen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum