Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lydsignatur..! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Jeg kunne godt tænke mig en tråd hvor man har mulighed for at se hvilken lydsignatur alle
de forskellige forstærkere, højtalere, kabler mv. har... Der findes jo så mange fantastiske
produkter i dag, og producenterne er sjæleendt super gode til selv at skrive det.

Min tanke er at når man er på jagt efter ex en ny forstærker med en neutral, lidt analytisk lyd,
eller analog og varm lyd, så kan man finde nogle forskellige forstærkere på denne "liste"

Så skriv gerne jeres erfaringer...
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogle apparater der kan gengive musikinstrumenter. Nå ok det er jo slet ikke det som det drejer sig om, det drejer sig om fed lyd og den lyd som jeg lige nøjagtig kan lide.
Men prøv alligevel at gå ud og hør noget levende musik det kunne jo være det var det du kunne lide.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:
Hvad med nogle apparater der kan gengive musikinstrumenter. Nå ok det er jo slet ikke det som det drejer sig om, det drejer sig om fed lyd og den lyd som jeg lige nøjagtig kan lide.
Men prøv alligevel at gå ud og hør noget levende musik det kunne jo være det var det du kunne lide.

Der findes ingen apparater der kan gengive musikinstrumenter, eller stemmer som de lyder i virkeligheden, derfor er diskussionen omsonst.
Af den grund taler vi om lydsignatur, eller rettere hvilke fejl vi personligt bedst kan acceptere, og hvilke styrker vi foretrækker.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

prime
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

kennlh skrev:
Min tanke er at når man er på jagt efter ex en ny forstærker med en neutral, lidt analytisk lyd, eller analog
og varm lyd, så kan man finde nogle forskellige forstærkere på denne "liste"Så skriv gerne jeres erfaringer...

Hej Kennlh
Mon ikke der er ligeså mange meninger omkring hvilket grej som lyder varmt, koldt eller neutralt, som der er lyttere.

Idéen er ellers god. Men spørgsmålet er om det vejleder, eller vildleder en evt. køber.

Hilsen Peter
Til top Vis prime's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prime

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Det er vist lidt 50/50 mht. brugbarheden af sådanne beskrivelelser.

På den ene side er der sikkert en del der kan blive enige om at et bestemt mærke/ en bestemt producent har en mere eller mindre konstant karakteritisk lyd, og passer godt sammen med udstyr fra bestemte andre producenter og omvendt. Mindes en del, der har nævnt at fx Exposure skulle passe godt sammen med et bestemt andet mærke, Creek?.

På den anden side er der en masse, der vil have fået forskellige indtryk af samme grej, idet de lytter på det under (næsten) uendeligt variable forhold.

Så folk kan sagtens komme med beskrivelser af div. producenters "house-sound", men det er ikke sikkert alle er enige.

Til top Vis MRGM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRGM

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

jacobjron skrev:

kanonlyd skrev:
Der findes ingen apparater der kan gengive musikinstrumenter, eller stemmer som de lyder i virkeligheden, derfor er diskussionen omsonst.Af den grund taler vi om lydsignatur, eller rettere hvilke fejl vi personligt bedst kan acceptere, og hvilke styrker vi foretrækker.

Det skyldes enten at du spiller de forkerte plader, eller dit anlæg er lavet udfra den forkerte reference, måske anlægget er lavet til at gengive det den gennemsnitlige hi-fi entusiast spiller rigtig "lækkert" og "godt", den musik består typisk at 5-10% ægte lyd og 90-95 % elektronisk tilsætnings lyd i forskellige former.

Et anlæg der kun er tunet/lavet således at disse plader skal lyder så godt som muligt, kan ikke gengive plader med kun ægte instrument lyd, sådanne plader lyder typisk rædselsfuldt og vil hurtigt bliver pillet af anlægget.

Der er tale om en ond cirkel som både inkludere plader og anlæg, plader tilpasses anlæg og anlæg tilpasses plader.
Resultatet bliver som du selv har beskrevet.

I modsætning til dig mener jeg det er muligt at komme utroligt tæt på virkeligheden med besætninger som kan "står" i stuen og med de rigtige optagelser og naturligvis anlæg, men der er problemer med at få størrelsesforhold til at passe ved eks.v. gengivelse af et symfoniorkester, det er helt korrekt.

For at løse dette problem prøvede jeg forleden noget som hedder ambiophonics Det var så desværre ikke løsningen efter min mening.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

jacobjron skrev:
kanonlyd skrev:

Der findes ingen apparater der kan gengive musikinstrumenter, eller stemmer som de lyder i virkeligheden, derfor er diskussionen omsonst.
Af den grund taler vi om lydsignatur, eller rettere hvilke fejl vi personligt bedst kan acceptere, og hvilke styrker vi foretrækker.

Årh...det synes jeg godt nok er en overdrivelse! 
Jeg går ud fra at du ikke selv er i besiddelse af udstyr der er beregnet til reproduktion af musik?
Alternativt har du et anlæg, men har ved et uheld sammensat det således at du har fået et resultat der er meget sølle?
Eller...??

Mvh.
Niels

PS. Dette forum hedder hifi4all.dk
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Januar 2012 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Det fedeste er at have et anlæg man er glad for og som kan spille størstedelen af sine skiver med tilfredsstillende resultat
(for den der ejer anlægget), fremfor at have et anlæg der spiller 6 af sine 800 skiver, som var det i en koncertsal og resten
af samlingen gider man knapt at spille.

Der har jeg været og kommer aldrig derhen igen.

Jeg nyder musikken som den er og er færdig med at sidde og lede efter småfejl og blive irriteret over f.eks en mikroskopisk
betoning i øvre mellemtone.

Musik skulle gerne glæde en selv og ikke være et irritationsmoment, musik kan endda i visse tilfælde nærmest være
helbredende, selvom lyden ikke er 10.000.000 % korrekt

Derfor findes der f.eks Cerwin Vega højttalere fordi de tiltaler et vis publikum og kan glæde dem, på trods af at lyden (for
visse personer på div fora) er helt hen i skoven

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes