Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Digital/Analog Converter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tikki56
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har set et par inlæg herinde ang. at digitale signaler kan ødelægge analoge forstærkere.

Jeg har en dejlig JVC JA-S11 som jeg gerne vil passe lidt på(Jeg ved ikke om den er analog men grundet alderen gætter jeg på at den er)

Mit spørgsmål lyder: Hvor kommer de digitale signaler fra?

Det skal forståes på en sådan måde som fra mini jack stikket i mit TV, computer eller AV stikket fra min bluray som der kan være "rester" af digitale signaler i?

Håber på noget oplysning derude fra

Til top Vis tikki56's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tikki56

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

okay du har misforstået et par ting:

1. ALLE stereo forstærkere der ikke indeholder en indbygget DAC og dermed har andre indgange end phono stik eller XLR
stik, er ANALOGE :)

2. der kan ikke være rester af digitale signaler i et analogt kredsløb

jeg prøver lige med en god forklaring her så spørg endelig hvis jeg har gjort mig uklar:
En DAC (Digital to Analog Converter) bruges til at lave et digitalt signal (composite kabel, optisk kabel, sågar usb kabel) om
til et analogt signal (de klassiske røde og hvide phonostik). dette gøres via nogle kompliceret processorer indeni den her
DAC.

så hvis du fx får lyden ud af din computer - så kan du tilslutte usb-udgangen, eller hvis din pc har optisk udgang, til en DAC
som du så kobler til forstærkeren med phonostik :)

jeg håber du fik svar på dine spørgsmål her og ellers så spørg igen!

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

tikki56
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Tjo set i bakspejlet kan jeg godt se at det lyder lidt komisk he he,

Jeg blev bare lidt nervøs da jeg så et inlæg, hvor der var en der havde en forstærker han ikke kunne enes med

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=92389&P N=5

I inlægget stod der:

Er den tilsluttet analogt med mini jack til phono stik? Hvis der, så er det for der er meget digital støj, som er yderst højfrekvent og dette kan brænde forstærkeren af. Det er bedst at bruge en separat dac fra pc og så tilslutte den analoge udgang fra dac'en til forstærkeren. Men det er helt sikkert noget digitalt signal/støj, der har aflivet din forstærker.

Ud fra det i indlægget troede jeg at det var de "ufine" digitale spændinger som med en hurtig frekvens og forskellig amplitude der tilsammen danner et analogt signal med en mindre frekvens. Altså lidt på samme måde som en ffrekvens omformer til eks. en vindmølle fungere.

Håber du kan finde hoved og hale i dette lidt roede inlæg.

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 15 Februar 2012 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

jamen okay så, der er en ganske enkel forklaring på de digitale frekvenser de snakker om :

En DAC fungere på præcis samme måde som dit lydkort - den omformer det digitale signal computeren udsender, til et
analogt signal i form af udgangen i dit jackstik. hvorfor vil det så hjælpe at have en DAC væk fra computeren spørger du
sikkert nu. og det er her de digitale frekvenser kommer ind: indeni en computere er der UTROLIG meget digital støj (som de
snakker om i tråden) som går ind og påvirker lyden i lydkortet. dette, kombineret med at jackstik ikke skaber en speciel god
forbindelse, medfører virkelig dårlig lyd. derfor vil det hjælpe dig at fører lydkortet væk fra din pc i form af en DAC så det
kommer væk fra al den digitale støj der foregår indeni pcen og så bruge de phonostik der giver en langt bedre forbindelse
end et jackstik.

og for at komme tilbage til dine bekymringer om at brænde forstærkeren af: ja det kan ske! det er usandsynligt men som
tråden fortæller ovenfor, kan det ske. det er ikke en kæmpe fare men det er bedst hvis du anskaffer dig en DAC hurtigts så
du er på den sikre side. hvorfor det er farlig er jeg ikke helt inforstået med, men det er vidst noget med at både computeren
og forstærkeren sender et signalt igennem hver sin ende af ledningen (tror jeg) og det kan inteferrerer

håber ikk det blev for roddet

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Det handler om, at hvis man overfører et analogt signal fra en pc (musik) til en forstærker, så er der en del digital støj ud over de digitale signaler, der skal være der. Denne støj har en tendens til at få en forstærker til at gå i selvsving pga det meget højfrekvente støj, og brænde den af og evt diskanterne. Derfor er det bedst, at overføre signaler fra pc'en digitalt fra dens hdmi,usb,optiske udgange til separat DAC og derfra til forstærkeren. Og så får man jo også finere lyd ud af det.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det handler om, at hvis man overfører et analogt signal fra en pc (musik) til en forstærker, så er der en del digital støj ud over de ANALOGE signaler, der skal være der. Denne støj har en tendens til at få en forstærker til at gå i selvsving pga det meget højfrekvente støj, og brænde den af og evt diskanterne. Derfor er det bedst, at overføre signaler fra pc'en digitalt fra dens hdmi,usb,optiske udgange til separat DAC og derfra til forstærkeren. Og så får man jo også finere lyd ud af det.

, Ja, nu er jeg der igen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 16 Februar 2012 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Boydk

Ja, det han sør´me

Jeg mente nu de digitale signaler i form af musik signalet i digital form og så den støj, der genereres af maskineriet.  

Men ellers har du da heeeelt ret Boydk.

tikki56
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jeg siger mange tak for de gode svar allesammen, nu er jeg i hvert fald blevet det klogere og det er jo aldrig dårligt

Så må konklusionen blive at jeg får fat i sådan en DAC fætter ved en given lejlighed

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes