Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Spolebåndoptager - stream kvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 April 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg var engang den meget lykkelige ejer af en Beochord 2400 (mener jeg). Simpel nok til at kunne reparere mekaniske dele, lissom historierne om hårnåle og Ford-T.

Men hvordan ville en spolebåndoptager - forudsat god kvalitet - være til at gemme musik og streame til anlægget i forhold til harddisk ?

Og se venligst bort fra spoletiden. Den er der ikke noget at råbe hurra for :)

Til top Vis Bivs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bivs

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 April 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

En "god" spolemaskine kan gemme musikken i langt bedre kvalitet end de fleste streaming formater, men hvordan i alverden vil du bære dig ad med at streamer fra en spolemaskine, eller for dens sags skyld en almindeligt FM tuner ?

ps - den hed Beocord - ikke Beochord :)

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Tak - osse for rettelsen.

Altså, jeg er en anden årgang end alt det hérsens nymodens, så jeg tænkte bare, at afspille fra en båndoptager måtte være streaming

Det er såmænd bare det jeg tænker på, at gemme musik på spole og afspille - og om det giver musikken mere retfærdighed end fra en harddisk.

Jeg er nemlig i tvivl om et bånd osse bare er en digital lydkilde!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Bånd er en analog lydkilde, og har intet tilfælles med begrebet "streaming"

Hvis man har en god maskine, kan det sagtens risikere at yde musikken mere retfærdighed, men typisk vil manjo optage noget der allerede har været digitaliseret,  og da bånd er møgdyre er der ikke nogen økonomi i det.

Jeg er selv en af de underlige, der stadig benytte både spolebånd og kasettebånd, men det er vist en miljøskade fra mit arbejde :)

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ok - det lyder rigtig spændende.

Hvis jeg optager fra pladespiller til bånd - hvad skal jeg så undgå af mellemled ?

Der var en tråd som beskrev det dersens om at det var svært at skaffe bånd, så den er jeg med på.

Men helt ærligt, det lyder jo som om bånd er en fremragende løsning. Ærgerligt at flere ikke går op i kvalitet, så bånd ville være mere tilgængelige.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve de igen.

Hvis du (eller andre) skulle anbefale en maskine, hvilke ville i så pege på: Revox, Philips eller B&O ea ?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Der er som så ikke nogen "mellemled" at undgå,  forudsat du f.eks har en receiver, eller forstærker med en RIAA indbygget.

Bånd er da til at få, jeg køber via Holland, direkte fra en af de få tilbageværende producenter RMGI,  som er efterfølgeren til BASF.

Af maskiner, er man i dag nødt til at kigge efter dem, man kan skaffe reservedele til,  det indsnævrer udvalget til Revox og TEAC   Til begge fabrikater, er stort set alt til at skaffe.

(Jeg benytter selv Revox PR99 og A77, samt 2 teac modeller X2000 og en A3300SX)   Indtil nu, har reservedele ikke været noget problem, omend de kan være i den dyre ende.

Der er 2 Online medier, hvor båndoptagere er meget debatteret - Audiokarma.org  og tapeheads.net

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Alletiders - tak for input Jan!

Jeg vil kigge på de sider du foreslår.

Da jeg var ung i 70'erne blev jeg bare så forelsket i en kammerats Philips som kunne spille både forlæns og baglæns (ikke noget med Bamse at gøre) og der er vist osse noget med hvor mange spor maskinerne brugte.

Nå ja, så'n er det, man må sætte sig lidt ind i sagerne, så tak for vejledning.

Skulle der opstå nye spørgsmål, så kommer de helt sikkert herfra

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 April 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

hej der!

der er lige en ting du skal være klar over og det er at for få mest ud af indspille på bånd manskiner så er det vigtig få maskinen optimeret til det bånd du vil indspille på for at få ful valuta, kabler har også noget at sige her så find ud af hvilken bånd der er optimeret til din bånd maskine , det plejer at stå i brusanvisningen og forsøg dig med kabler så du får det hele med

nogle maskiner har noget der heder Bias, det er til at justering af de forskælige bånd tyber/mærker så det kommer til at lyde som det du afspiller fra, der også en A-B test knap man kan anvenne så man kan høre hvordan bånd indspilninger bliver forhold til det man høre fra de media man hendre fra

håber du forstår hvad jeg har skrevet, er ikke god til at formulere mig på skrift

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Næh - det har du ret i, men meningen gik fint igennem :)

Jeg skal allerførst til at danne mig en mening og mit eget overblik og først derefter finder jeg - højst sandsynligt - spørgsmål som skal stilles.

Det tager jeg som energien kommer

Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Et båndmedie der er knap så udfaset som spole- og kassettebåndoptager kunne være HiFi-videooptager. Flere af videooptagerne kan præstere lydgengivelse i en klasse der overskrider både spolen, men også kassetteafspilleren.

Har jeg hørt!

Har ikke afprøvet det selv, men kan da huske fra diverse test i både High Fidelity og HiFi & Elektronik, at mediet blev rost til skyerne. Hvilket mærke man skal kigge efter aner jeg ikke, men skal den bruges til at overspille LP'ere og CD'ere, kan det jo vise sig at være god økonomi!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Det er så kun delvist korrekt - nogle enkelte maskiner, var faktisk glimrende til at optage lyd på - men de sidste VHS Hifi modeller havde ikke tilslutninger til brug som lydoptagere, ej heller manuel indstilling af optageniveau, endsige VU metre.

Kan man finde maskiner som JVC's HR5500  eller Panasonic's tilsvarende, er man fint kørende, men det er ikke nemt -  og går de kaput er man da først helt solgt.   Til Revox eller TEAC spolemaskiner kan reservedele stadig skaffes.   

(Og videohoveder til en Hifi maskine er hamrende dyre, hvis de overhovedet kan fåes)

Testene i de nævnte blade kan man jo ikke bruge til noget, de kendte ikke til reservedels problematikken dengang

Bivs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Nogen gange søger jeg på nettet, for at finde svar på mine spørgsmål.

Det er nu ikke altid jeg er sikker på, at jeg formulerer mig korrekt i min søgning.

Hvad gør jeg så - altså på HiFi-området, smider jeg et spørgsmål på H4A - og se om det ikke virker :)

Det er rart at  der er nogen som gider bruge tid på spørgsmål som for nogle ville være selvindlysende - bare ikke for spørgeren - for der er ufatteligt mange ting som kan gøre en usikker.

Den tid andre bruger, for at tilfredsstille 'nybegyndere' af enhver slags og på ethvert (måske obskurt) niveau, skal have al den respekt, som de tilkommer.

Hvis der ikke kommer en anden måde at gøre tingene på - hvilket jeg ikke specielt advokerer for - så skal jeg gøre det ved at skrive indlæg - og hermed en tak til jer som har gidet at investere tid til spørgsmål!

Det værste er uvidenhed. det bedste er at forstå hvornår man er uvidende!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes