Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 04:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Interferens (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 11 September 2012 kl. 03:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Starter ud med at nævne jeg arbejder indenfor luftfart, nærmere i Tårnet.

Idag før jeg skulle på arbejde havde jeg lige hørt musik og LP-pladen var blevet færdig, da jeg lige pludselig hører en flyvemaskine laver "missed approach" og informerer tårnet om dette, hvilket går over mit anlæg - hele samtalen fra piloten går ud af mine højttalere herhjemme.

Alle mine kabler er af udmærket kvalitet. (Zu Audio Wylde/Libtec, Cardas Incognito samt nogle vdH Hybrid).

Kan det mon være min PU der opfanger noget (Benz Micro Glider) da jeg ikke har oplevet det før og jeg har skiftet min Ortofon MM med Glider'en.

Jeg bor 5 km fra lufthavnen, og ved en missed approach kommer de jo lavt ned men vælger at afbryde landingen hvis banen ikke er i sigte i dette tilfælde.

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 September 2012 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Har selv i sin tid rodet med Avionic. Kan dog ikke huske hvilke frekvens og modulation der benyttes til approach.

Men normalt er dit grej immun over for indstråling men især ved AM (VHF?) kan selve demodulationen foregå i en vilkårlig
ulineær overgang (diode eller transistor) og pludselig høre du radio "Moskva".

Det bliver samlet op på dine ledninger, på en eller anden måde, og så et eller andet sted i din elektronik demoduleret. Der er
næsten kun en bedre afkobling at gøre ved det (på alle dine indgange/udgange). Men fænomenet er vel ikke så ofte?

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2012 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Prøv at ændre længden på højttalerkablerne.
De virker som antenner og opsamler radiosignalerne, som så detekteres af den/de 'defekte' dioder/transistorer.
Når længden ændres, flyttes 'tuningsfrekvenserne' også.

Det er den forklaring jeg husker fra tidernes morgen

Noget andet er så, at Kastrup Lufthavn er en 'radioaktiv' rodebutik.
Skal mine taxikunder til terminal 3, er jeg tvunget til at afslutte kreditkortture senest ved rundkørslerne.
Venter jeg til vi er ved terminalen, risikerer jeg at metret går uhjælpeligt i baglås, og har kunderne travlt, mister jeg betalingen, for der vil ikke være tid til at gå forbi en hæveautomat

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 September 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Det er sikkert et kabel der samler lyden op, pladespilleren er sandsynlig, højttalerkablerne er mindre sandsynlige. Den nye
pick-up kan være synderen, hvis den har højere impedans end din Ortofon. Nogle pladespillere afbryder pick-uppen når de
løfter armen, i så fald kan der være ret direkte adgang til diverse radiofrekvenser. Hvis det er et tilbagevendende problem kan
en lille kondensator i pladespilleren være løsningen.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Tak for interessen og svarene.

Frekvensen vi benytter er 119,1 mhz som den eneste, dog benyttes "company" frekvens mellem fly og selskab. Selve højttalerkablerne er 2,5 meter. Dem er jeg ikke meget for at rode med.

Jeg hælder selv mest til PU, men hvem ved. Har kun oplevet det denne ene gang - og jeg har efterhånden haft den nye PU på godt en måned.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 11 September 2012 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det er nok riaa indgangen sammen med kablet i den, der opsamler signalet. Men kan jo nogen gange ved visse sammmensætninger høre am båndet med radio moskva. Tror ikke det er pick uppen i sig selv, men snarere riaa'en. Men dette kan dog afhjælpes.  

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg får egentlig også den del "brum" igennem højttalerne når de ikke spiller, ligesom en hjerterytme i hurtig frekvens (kan vare over 10 sec), men det er også kun i få tilfælde - skal prøve at nå og skifte fra phono indgang til anden indgang og se om det forsvinder, så jeg kan se om det er synderen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Dit brum kan måske skyldes, at dine ZU er meget følsomme og så det du benytter rør forstærker.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 11 September 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg bider mærke i at du ikke bare oplever at det brummer, men at det er som "hjerterytme" og jeg tror at det kunne være en form for selv sving i din PSU evt hvor det er din Pickup der udløser det når den er koblet til.

Du kan prøve nogle af disse (De er isoleret og sidder i en plastkappe!)
Ferrit+filter+for+kabel
Først på dine phono kabler fra pladespiller til preamp og hvis det ikke hjælper så forsøge dig frem på kabler inden i din preamp (hvis der er nogen løse kabler) (måske både og) og ja de kan bruges på dine
højttaler kabler også. Der er muligheder nok hvor støj kan opstå og den ville være nemt at afprøve!

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Det er sjældent samt det kommer i puls med hurtig frekvens med en varighed der varierer mellem få sekunder op til over 10 sekunder.

Jeg oplever ingen brum/støj normalt. Det kommer i perioder, har ikke fundet sammenhængen, dog er det ikke mine hårde hvidevarer der bidrager.

Forstærkeren er hybrid, så rørene er indgangsrør.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg havde for en tid siden en lignede pulseren i den ene kanal (venstre). Jeg prøved at sætte en lysdiode på +- på ht terminalerne på denne højttaler og den pulserede op og ned i lyset. Mærkeligt nok forsvandt det, da jeg vendte net stikket en ½ omgang på min Acurus P10 riaa del. Så var der helt stille igen.  

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Ferrit stav
En ferrit stav kan altid bruges, hvor man vikler så mange vindinger på som muligt af ens EL kabel eller laver
et speciel kabel med det formål, som så også kan bruges på andre produkter eller hos naboer mm hvis man
har mistanke. Rent DIY projekt og er godt at have liggende.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Måske en polsøger skal i spil? Kører med lakrids strøm lige nu mens jeg venter på mine Zu BoK, mine kinakabler har schuko stik og har ikke den rigtige dåse endnu (Furutech).

Kigger på hvad en ferritstav er for en størrelse.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Ferrit stav
En ferrit stav kan altid bruges, hvor man vikler så mange vindinger på som muligt af ens EL kabel eller laver
et speciel kabel med det formål, som så også kan bruges på andre produkter eller hos naboer mm hvis man
har mistanke. Rent DIY projekt og er godt at have liggende.
Læste lige dine TANKER og kan sige, at jeg selv har lavet kunst hoved optagelser. Brugte blot en lille god mikrofon i hvert øre. ret realistisk i hoved tlf'er, men det fungerede skam også fint over højttalerne, selvom øreflipperne jo laver endnu en ændring/filtrering når man modtager lyden igen.  (lidt uden for denne tråd)

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 September 2012 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Flyradio sender i området lige over det almindelige FM-Bånd - husker ikke det præcise fra undervisningen, men fra omkring 108 til omkring 135-140 stykker - ILS og radiofyr inkluderet. Derudover er flyradio AM Moduleret, og kan derved detekteres af alskens højimpedant udstyr.
  i dit tilfælde samles det sandsynligvis op af pickup og / eller rør - og det eneste der umiddelbart er at gøre, er at pakke det hele ind i metal - i højere eller lavere grad.
  Opstår det osse på liniekilder, eller kun PU ???

/ JBLfan

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

jmk74 skrev:
Kigger på hvad en ferritstav er for en størrelse.

metode 2
Kabelstrips bruges til at fastgøre sådanne ferritstaven direkte på phono kablet, fordi en ferritstav danner en spole (induktion) når den sættes fast op af et kabel der går
strøm i, pga magnet felt der opstå omkring kablet, spolens impedans stiger mod højre frekvenser (mHz) og vil derfor dæmpe eller fjerne det radio støj der er
kommet ind i kablet.

diyaudio.dk Blog
G+

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2012 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Læste lige dine TANKER og kan sige, at jeg selv har lavet kunst hoved optagelser.
Brugte blot en lille god mikrofon i hvert øre. ret realistisk i hoved tlf'er, men det fungerede skam også fint
over højttalerne, selvom øreflipperne jo laver endnu en ændring/filtrering når man modtager lyden igen.
 (lidt uden for denne tråd)

Du har ret, men de kunstige øreflipper gør det faktisk også godt.
Binaural Recording - kan også gøres med en kugle, helst omkring 30 cm i diameter og en mikrofon på
hver side.
Der er det Jecklin disken gør det nemt, og let at lave. Men det er ret vigtig ved kuglen at mikrofonerne peger frem ad, da det er den direkte lyd vi primært ønsker-
Den største fordel er at dynamikken er enorm, og som både kan høres på ældre analogt udstyr og det nye digitale, og helt modsat studio indspillet musik, med mikrofoner oppe i kilden
af instrumenterne, fordi lyden, klangen, musikken opstår i rummet og vi fanger bare en lille andel af den.

Udvidet Smiley'er virkede ikke

diyaudio.dk Blog
G+

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2012 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Har ikke haft "held" til at det opstod igen, så planen var at skifte til linie-kilde når problemet opstod og derved se om det var via riaa indgangen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2012 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
allanowich skrev:
Læste lige dine TANKER og kan sige, at jeg selv har lavet kunst hoved optagelser.
Brugte blot en lille god mikrofon i hvert øre. ret realistisk i hoved tlf'er, men det fungerede skam også fint
over højttalerne, selvom øreflipperne jo laver endnu en ændring/filtrering når man modtager lyden igen.
 (lidt uden for denne tråd)

Du har ret, men de kunstige øreflipper gør det faktisk også godt.
Binaural Recording - kan også gøres med en kugle, helst omkring 30 cm i diameter og en mikrofon på
hver side.
Der er det Jecklin disken gør det nemt, og let at lave. Men det er ret vigtig ved kuglen at mikrofonerne peger frem ad, da det er den direkte lyd vi primært ønsker-
Den største fordel er at dynamikken er enorm, og som både kan høres på ældre analogt udstyr og det nye digitale, og helt modsat studio indspillet musik, med mikrofoner oppe i kilden
af instrumenterne, fordi lyden, klangen, musikken opstår i rummet og vi fanger bare en lille andel af den.

Udvidet Smiley'er virkede ikke
Havde mine optagelser på både kassette og spolebånd. Lidt ærgerligt, at jeg valgte at sælge især spolebånd maskinen. Men sådan er det jo altid, når man er ung. Så tænker man jo ikke altid så langsigtet.  Det var mer sår'n hverdags lyde jeg havde på de bånd. Legende børn, trafik og tordenvejr.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes