| Forfatter |
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er kommet i en meget ubehagelig situation.
For lidt over 2 uger siden solgt jeg en vintage MC headamp, som køber personligt kom og hentede. Han købte også en effektforstærker af mig, som han hørte på i lang tid. Headampen hørte han ikke, da den ikke var koblet til.
Igår kontaktede han mig så, og siger der er problemer med brum, og et stik der er løst.. nu vil han så ha jeg skal betale for at få udbedret den, eller lade handlen gå tilbage !!!
Jeg havde tidligere selv spillet på den, uden nogen form for brum problemer.. eller løse stik.
Hvordan forholder man sig i sådan en situation ?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bor I tæt på hinanden ?
Så kan du se på mandens udstyr !
Evt bede om at han fjerne alle tilslutnings kabler og få bevis for om den så stadig brummer!
Hvis ja så skal han søge problemet hos sig selv.
Jeg ville elles lade handelen gå tilbage,
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Leon Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er selvfølgelig en svær og ærgerlig situation for jer begge!
Eftersom det er lidt over 2 uger siden, mener jeg ikke længere det er dig, som skal udbedre produkterne eller tage handlen
retur. Dette kunne jeg bedre forstå, hvis der var gået 1-2 dage. Jeg ser det som købers ansvar at tjekke om udstyret virker
både på stedet og når man er kommet hjem. Det er ikke sikkert køber har haft tid til at tjekke produkterne med det samme,
men det kan ikke være din skyld.
I min optik er det også en af de ulemper og risici der er ved at købe brugt. Der er en god forståelse blandt hifi-folk, at varerne
er i orden, hvilket gør det lettere at handle brugt, men uheld kan være ude. Jeg synes at eftersom der er gået 2 uger, må du
desværre meddele, at køber selv står for regningen, selvom det er utrolig ærgerligt - også for dig som sælger.
|
| Til top |
|
| |
Leon Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Hans dog også foreslår er det da en god idé, at tjekke købers udstyr. Det kan jo være du kan udbedre problemet.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han er dansker, men bor i Sverige.
|
| Til top |
|
| |
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det virkede, da du solgte det - som du skriver -, er der vist ikke mere at komme efter. Det er naturligvis ikke rimeligt at
sælge defekt udstyr (uden at oplyse det), men når man køber brugt i en privathandel til en væsentlig lavere pris end nyt (og
det er vel derfor, vi befinder os på brugtmarkedet), må man også påregne, at der altså ikke er garanti.
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis han har hentet det, så må det være købt som beset.
Jeg har tidligere selv solgt en receiver, hvor det viste sig, at radioen ikke virkere. (Det havde jeg glemt at teste). Vi blev enige om halv skade.
Men hvis han har skrevet med et decideret krav, så ville jeg nok blive en smule provokeret og lade ham sejle sin egen sø. Især de 2 uger taget i betragtning.
Jeg tror ikke, at han har et lovkrav imod dig.
|
| Til top |
|
| |
goldbech01 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv lige købt en brugt enhed, som var helt død da jeg tilsluttede den. Skrev til sælger (som virkede helt ok) og pointerede at det var min egen
fejl at jeg ikke afprøvede den hos ham. Han skrev tilbage en gang men har ikke reageret siden.
Jeg synes ikke jeg kan tillade mig at forfølge det yderligere, og der er ingen jura der vil bakke det op.
Og det er min pointe: "bare ærgerligt - min egen fejl".
Har handlet masser af brugt i mere end 20år, og det her er min anden "smutter". Køber kan ikke stille nogen krav, efter min overbevisning.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha, det er en træls situation for jer begge.
Jeg har selv prøvet at sælge et par aktive højttalere engang, hvor køber så meldte tilbage, at den ene brummede.
Og jeg vidste 100%, at det gjorde den altså ikke, da han fik den.
Men alligevel kan man ikke lade være med, at føle sig lidt "skyldig" som sælger.
Jeg kunne i hvert fald ikke.
Heldigvis var der garanti på den pågældende højttaler stadigvæk, så køber kunne blot indlevere højttaleren og få den
ordnet.
Men for pokker hvor er det en sur og træls situation - for begge parter
I din situation ville jeg nok blive lidt stædig og holde på, at apparatet virkede, da du solgte det, for det gjorde det jo.
Så kan køber hoppe og danse alt det, han vil - det får han intet ud af.
Og hvem ved egentlig, hvad der er sket her.
Man kan jo ikke udelukke, at køber simpelthen bare har tabt apparatet på gulvet, så det nu er gået i stykker.
Og så prøver han at tørre den af på dig.
Ikke alle folk her i verden har samme høje moral, som én selv!
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
| .......Jeg tror ikke, at han har et lovkrav imod dig. |
|
|
Tro kommer man ingen vegne med - folk burde læse købeloven :) Den gælder også i private handler, og "købt som beset" er et begreb fra forrige årtusinde.... __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at læse denne § i købeloven:
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund
undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning
givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler,
der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Det må vel være den paragraf, der er relevant her?
Edit:
Købeloven kan ses her
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Nissemanden skrev:
| .......Jeg tror ikke, at han har et lovkrav imod dig. |
|
|
Tro kommer man ingen vegne med - folk burde læse købeloven :) Den gælder også i private handler, og "købt som beset" er et begreb fra forrige årtusinde.... |
|
|
Her blev jeg klogere.
Dog vil jeg stadig synes, at når manden har afhentet varen og venter 14 dage med at klage. Så ser hans sag nok svag ud. Han bærer vel bevisbyrden?
Jeg har nu lært, at man skal huske at aftale, at alt bliver købt som beset. Selvom det virker som en total mistillid til hinanden.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købeloven gælder selvfølgelig ved handel mellem private - og forveksl endeligt ikke købeloven med de specifikke regler for forbrugerkøb i butikker.
Ved handel mellem private, er det den aftale, som parterne har indgået, som gælder, og her kan der sagtens være aftalt at varen købes som beset. Så ved salg til private, er det en rigtig god ide, at lave en aftaleseddel, hvor begge skriver under på at varen er købt som beset. Så er man fri for evt. efterfølgende vrøvl.
Har I ikke aftalt at varen er købt som beset, så er det købers opgave, at bevise at varen var defekt ved købet, og han kan så anlægge sag mod dig, hvis han mener at kunne bevise sin ret, og vurderer at det er besværet og især omkostningerne værd.
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Hvis han har hentet det, så må det være købt som beset.
Jeg har tidligere selv solgt en receiver, hvor det viste sig, at radioen ikke virkere. (Det havde jeg glemt at teste). Vi blev enige om halv skade.
Men hvis han har skrevet med et decideret krav, så ville jeg nok blive en smule provokeret og lade ham sejle sin egen sø. Især de 2 uger taget i betragtning. Jeg tror ikke, at han har et lovkrav imod dig. |
|
|
Nu skal vi jo, hvis vi gerne vil behandles, som vi selv behandler andre, opføre os ordentligt, også i brugthandler . PTHJ, har set nogle af dine salgsannoncer, gedigent gear af og til, så jeg tvivler ikke på din troværdighed overhovedet, men hvis det var mig, ville jeg lade handelen gå tilbage, sagt på den måde, at køber bringer "skidtet" tilbage, så du kan se, at det hverken er mere eller mindre hærget, end da du solgte det. Hvis det så efterfølgende viser sig, at det (skidtet ) ingenting fejler, sætter du det da bare til salg igen. Jeg ville på ingen måde acceptere, at køber sender det til rep. et fremmed sted, hvor du så skulle betale regningen. Der er desværre for mange "brådne kar" i 2012 til, at du skal acceptere et sådant forslag . Bare mit IMHO. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk, hvad så hvis køber tropper op med apparatet, og de tester de hjemme hos PTHJ, og det så rent faktisk ikke virker.
Hvad så?
Så kan PTHJ stå dér og holde på, at det altså virkede, da han solgte det.
Og køber vil holde på, at dét gjorde det ikke.
Nej, lad ikke handlen gå tilbage.
Det giver bare en masse bøvl.
Køber valgte at købe apparetet, uden at teste det hos sælger.
Han skulle have testet det.
Så er den vist ikke længere?
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Synes da lige jeg vil komme med min mening om dette 
Når man køber brugt, er det ens eget ansvar at kontrollere produktet ved afhentning. Hvis man får sendt et brugtkøb hjem til sig, så kan man evt. lave en aftale med sælger om at man godt lige vil se apparatet live og evt. kan sende det retur hvis det ikke fungere eller er fysisk hærget (uden at man er informeret om dette) men det er jo 100% op til sælger om han vil gå med til det.
Mange sælger vel også en brugt HiFi enhed for at få nogle penge til at købe et nyt prudukt, så kan køber ikke komme rendende flere uger senere og kræve pengene tilbage eller dækning af udgift til reparation - Kan jo være at sælger har bestilt/købt en anden ting for pengene - Hvor længe skal man ellers have pengene liggende under hovedpuden inden man som sælger kan være sikker på at køber ikke kommer og kræver at handlen går tilbage ?
Hvis man vil være (næsten) helt sikker, så køb nyt !! 
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja mod den skråsikre holdning har jeg da intet at tilføje, end det jeg skrev før  , så´n er vi jo så forskellige, nogle lader tvivlen komme tiltalte til gode  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
goldbech01 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lært en ting! Altid bed om en afprøvning sammen med sælger. Er sælger modvillig: vend om og gå hjem!
Man ved det er brugt med de fordele/ulemper der følger. Altså en større risiko hvor man selv må styre sin iver (gælder for mig selv) og udvise større
omhu.
Men køber og sælger man ofte, er det måske fornuftigt med en høj moral. Lidt som en brugtbilsforhandler 😊😊
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i mine over 35 år som hifi interesseret, selvsagt været mange handler igennem...og lige pånær nogle ganske få kedelige eksempler ... har jeg stort set kun oplevet seriøse medmennesker 
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 04 December 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|