Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kvalitet på Spotify? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JK-68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 December 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Audiovector skriver dette på facebook

SPOTIFY - I makes me sad to read about al the people that actually LISTEN to Spotify - aren't you aware that the music from
Spotify have been reduced in quality by more than 75%? Where are your sence of quality? - I recommend using Spotify and
other simular services to explore new music and than go out and buy it in real CD - or higher - quality - You'll be surpriced how
much better it sounds - no matter what electronics you have running your Audiovector speakers.

Kan det virkelig passe
Til top Vis JK-68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK-68

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2012 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Tjah.

Det er jo streamet i en lavere kvalitet end kildematerialet. En fornuftig dac kan måske rette lidt på det, men den kan vel ikke tilføje data der er "sparet" væk....

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

eliassorensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 December 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Tja, men dem der lytter spotify nu, lyttede før på Youtube. Så i den forstand er det da et skridt op :)

Man kan vidst få 192kbps i betalingsversionen, men ved ikke hvor slemt det er komprimeret.

Man skal nok også tænke på, at målgruppen lytter på den bærbares højtalere, eller lavprishøretelefoner, så der vil det nok ikke ændre så meget.

Edit:

Ifølge denne post kan man med Premium-udgaven få 320kbps i Ogg Vorbis format: http://www.spotify.com/dk/blog/archives/2009/06/25/bumping-
up-the-bitrate/
Til top Vis eliassorensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eliassorensen

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 December 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

http://www.spotify.com/us/help/faq/tech/codec-quality/
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 December 2012 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

hvis man har premium abo. får man 320 mb/s

men det er stadig LANGT fra lytte kvalitet, men fantastisk til at finde og opdage ny musik
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 12 December 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Syntes lydkvaliteten er ok på en stor del af musikken, og at folk der bruger Spotify før hørte på youtube, tror jeg ikke er
billedet. Har selv haft en bunke Hifi udstyr de sidste 20 - 25 år. Men for mig vejer muligheden for at høre meget (god) musik
højt, og her har Sportify virkelig givet mig helt vild meget. Vil heller høre en masse fed musik gennem et telefonrør, end alt det
middelmådige jeg tit fik købt på cd.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 12 December 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

kennlh skrev:
hvis man har premium abo. får man 320 mb/smen det er stadig LANGT fra lytte kvalitet, men fantastisk til at
finde og opdage ny musik

320 mb/sek ville være heftigt Du mener nok 320 kbps, som i øvrigt er ganske udmærket og ikke SÅ langt fra "lytte
kvalitet".

Desværre er det langt fra størstedelen af Spotifys katalog, som de rent faktisk har liggende som 320 kbps - langt det meste er
160 kbps - Også selvom de skriver at man som premium abonnent får 320 kbps.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har premium abn., og bruger det som mange andre her til at finde ny musik, og så går jeg ud og køber CD'en, det har sparet mig mange penge allerede nu et par måneder henne i mit abn.,  da jeg tidligere bare købte en CD pga. et godt nummer.

Til hverdag kan jeg godt leve med den kvalitet som Spotify tilbyder, systemet er sat til steame i 320 kbps, når muligt, men skal der nærlyttes over et glas, så står den på CD eller LP

Uffesan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 December 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hvis du er premium bruger kan du bruge http://www.fidelify.net/ (320kbps & wasapi el. asio)

Jeg var selv på udkig efter et program hvor jeg kunne spotify med wasapi plugin. Programmet virker efter hensigten, men er ikke lige så brugervenligt som det normale spotify interface.

Jeg er ihvertfald godt tilfreds med det lille program :)

Til top Vis Uffesan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Uffesan

torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012
Sendt: 12 December 2012 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever ingen betydelig forskel på Spotify Premium og CD. Ved en test måtte jeg høre samme nummer flere gange for at kunne konstatere en ubetydelig forskel.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 12 December 2012 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:

Jeg har premium abn., og bruger det som mange andre her til at finde ny musik, og så går jeg ud og køber CD'en, det har sparet mig mange penge allerede nu et par måneder henne i mit abn.,  da jeg tidligere bare købte en CD pga. et godt nummer.

Til hverdag kan jeg godt leve med den kvalitet som Spotify tilbyder, systemet er sat til steame i 320 kbps, når muligt, men skal der nærlyttes over et glas, så står den på CD eller LP

jeg har det, og gør på nøjagtig samme måde som dig riverking....hvis musikken bare kører og man foretager sig andet...så er spotify premium ganske udmærket....kan endda også sidde og lytte koncentreret på det, og synes det er ok...jeg kigger lidt på alt det musik man kan finde, og hvad man har haft fra gamle medier....så er det dælme fint...har jeg hifi folk til lyt så bruger jeg også cd-lp-cd/rip i FLAC på olive4hd.....

det er betydelig bedre end tdc-play hvis man kører det over anlægget, det er så pumpet i de lave frekvenser.....så spotify kører rigtig meget her......

velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2012 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej

nu er metallica dælme også på spotify. så det bliver nok mere og mere den vej det går.Her bliver det brugt Hver dag og jeg er meget tilfreds med kvallien

Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Streaming er vejen frem, og tænker at om et par år kan lydkvaliteten sagtens måle sig med CDen. Med den fart udvikling har
på området skal den nok overhale CDen på dette sidste punkt.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke fordi der ikke er kapacitet til at streame i højere kvalitet. For der findes jo mange steder man kan streame
fornuftig film, og det kræver jo meget mere data, end ordentlig kvalitet af musik. Jeg tror bare at markedet endnu ikke er stort
nok (eller f.eks. spotify ikke har bemærket at der er at markant marked for det) endnu. Så det skal helt sikkert nok komme,
for som morten A skriver, så er det klart fremtiden

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 December 2012 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Det er da lidt pudsigt, hvis man har investeret 10-20-30-40 tusind (og opad) i vellydende hifi og så bruger Spotify som sin
primære musik kilde ? Køber stadig cd'ere, fx på amazon.co.uk hvor de fleste cd'ere koster 4-6 pund, også de relativt nye (og
gratis fragt ved køb over 20 pund).
Prøvede selv Spotify i 1-2 mdr og blev overvældet af det store udvalg. Men lyden er slet ikke god nok til mig. Dybde og
perspektiv i musikken mangler synes jeg. Selv som supplement gider jeg ikke bruge det. Det giver ingen mening.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 19 December 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Syntes lydkvaliteten er ok på en stor del af musikken, og at folk der bruger Spotify før hørte på youtube, tror jeg ikke er
billedet. Har selv haft en bunke Hifi udstyr de sidste 20 - 25 år. Men for mig vejer muligheden for at høre meget (god) musik
højt, og her har Sportify virkelig givet mig helt vild meget. Vil heller høre en masse fed musik gennem et telefonrør, end alt det
middelmådige jeg tit fik købt på cd.

Det kunne du vel også før det kom... det var vel bare et ? om at købe musikken.

Vi har det men bruger det mest til fest og mine unger.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2012 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Jo selvfølgelig kunne jeg bare have købt det hele, men da jeg ikke har et pengetræ var det ikke muligt.

Derudover er Spotify meget mere brugervenligt, man skal fx ikke skifte CD.

Brugerfladen giver også mulighed for at opdage ny musik via genrebestemt netradio og automatisk visning af relateret
kunstnere, begge dele noget jeg bruger meget.

Men du her da ret et stykke af vejen, for jeg kunne jo købe det musik jeg fandt interessant, det bliver bare ikke ligeså
brugervenligt, heller ikke hvis jeg ribbede det tabsfrit.

Hvis du hentyder til at jeg bør købe cd´er for at støtte kunstneren, vil jeg minde om at tjenesten er fuldt lovlig og jeg betaler
for ydelsen.

Men jeg glæder mig til at streamingtjenesterne for øjnene op for at der er et marked, hvor folk er villige til at betale mere
end 100 kr. om måneden for at kunne streame i endnu bedre kvalitet (måske bedre end CD-formatet).

Hvad enden man kan lide det eller ej, så er streaming vejen frem og formegentlig er/bliver den måde langt de fleste
ønsker at afspille musik på. Forhåbentlig ser vi også snart flere seriøse stereoforstærkere der ud over DAC også har
indbygget AirPlay.

torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2012
Sendt: 19 December 2012 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Det er i virkeligheden ret interessant at se, hvor forskellig opfattelse, der er af kvaliteten på Spotify. I den ene ende er folk, der siger de gider ikke bruge Spotify, da kvaliteten er for ringe og i den ende nogle (inkl. mig selv), der mener at der er en ubetydelig forskel i forhold til CD. Det kunne være interessant at finde ud af, hvorfor der er så stor forskel i opfattelsen. Skyldes det dårlig opsætning hos de kritiske eller dårlige ører (her tænker jeg på mig selv) hos de positive.

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 19 December 2012 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Jo selvfølgelig kunne jeg bare have købt det hele, men da jeg ikke har et pengetræ var det ikke muligt.

Derudover er Spotify meget mere brugervenligt, man skal fx ikke skifte CD.

Brugerfladen giver også mulighed for at opdage ny musik via genrebestemt netradio og automatisk visning af relateret
kunstnere, begge dele noget jeg bruger meget.

Men du her da ret et stykke af vejen, for jeg kunne jo købe det musik jeg fandt interessant, det bliver bare ikke ligeså
brugervenligt, heller ikke hvis jeg ribbede det tabsfrit.

Hvis du hentyder til at jeg bør købe cd´er for at støtte kunstneren, vil jeg minde om at tjenesten er fuldt lovlig og jeg betaler
for ydelsen.

Men jeg glæder mig til at streamingtjenesterne for øjnene op for at der er et marked, hvor folk er villige til at betale mere
end 100 kr. om måneden for at kunne streame i endnu bedre kvalitet (måske bedre end CD-formatet).

Hvad enden man kan lide det eller ej, så er streaming vejen frem og formegentlig er/bliver den måde langt de fleste
ønsker at afspille musik på. Forhåbentlig ser vi også snart flere seriøse stereoforstærkere der ud over DAC også har
indbygget AirPlay.

Hej

Nej hentyder ikke til det, men selvom jeg har fået det så høre jeg ikke mere musik, langtfra spiller mest fra min Server eller cd maskine.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 19 December 2012 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

torbenan skrev:

Det er i virkeligheden ret interessant at se, hvor forskellig opfattelse, der er af kvaliteten på Spotify. I den ene ende er folk, der siger de gider ikke bruge Spotify, da kvaliteten er for ringe og i den ende nogle (inkl. mig selv), der mener at der er en ubetydelig forskel i CD. Det kunne være interessant at finde ud af, hvorfor der er så stor forskel i opfattelsen. Skyldes det dårlig opsætning hos de kritiske eller dårlige ører (her tænker jeg på mig selv) hos de positive.

Det er kun blevet en succes fordi det er let at bruge..

Jeg hørt det fra mit Sonos og laptop,, et er sikkret skal man bare have lidt udaf det så er det ikke med Sonos og deres bridge, man skal holde sig fra at bruge toslink.

Men alt dette er ligemeget hvis man ikke har udstyret til at kunne høre forskel....

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes