Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 19:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: XLR og forvrængning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2014 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Jeg har lige købt mig en Pathos Classic One og den spiller rigtig fint, men eftersom den har XLR indgang og jeg har en
Audiolab 8200CD med XLR udgang, synes jeg det var oplagt at koble den til via balanceret.

Men mange CDer begynder at forvrænge i forhold til RCA, nogle CDer lyder ganske glimrende men andre lyder af H til med
forvrængning, kan det virkelig passe at min 8200CD ikke er kompatibel med Pathosen ?

Ved at udgangs spændingen er 4.1 volt på 8200CD, hvilket vel er meget normalt for balanceret?

Skal lige siges at det er en Pathos Classic One mk1

Håber der nogle der kan hjælpe

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 24 Februar 2014 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

lyder da lidt mærkeligt....fra alle vigtige signalkilder, kører jeg xlr til pre, og ud til alle effekttrin gennem elektronisk delefiltre kører jeg kun xlr....intet problem....meget mere ro i lydbilledet synes jeg.....intet forvrængning eller brum af nogen art.....har du undersøgt om begge dine apperater kører med pin 2 som hot og 3 som cold.....1 er hvis altid stel....men nogen bruger 2-3 omvendt...så går det jo lidt galt.....så skal den ene ende omtermineres.....

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Februar 2014 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej
har du specifikationer på din mk1 ?
der kan du se om input kan klare 4volt
den nye mk3 kan klare op til 12volt..det er jo ikke sikkert den gamle model kan

har selv oplevet en pre begynde at forvrænge ved højt input..omk 4 volt

de cd der spiller godt ..spiller de lavere end dem der forvrænger- (se på din volume hvor højt du skal skrue op)

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2014 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Ja netop XLR burde give et mere roligt lydbillede og reducere støj hmm... Jeg er ikke lige helt med hvad du mener mht. om-
terminering, burde det ikke være standard

Nej synes ikke rigtig jeg kan finde specs på den, kun udfra mk2 og mk3, som ikke rigtig kan bruges eftersom de nyere
versioner er blevet ændret.

Synes ikke rigtig der er forskel på output / lydstyrken fra de CDer som forvrænger til de som lyder godt.

En CD der forvrænger vildt meget er albumet, Jack Johnson - In between dreams og især numrene Good people og
Breakdown, meget ironisk

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 24 Februar 2014 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

så vidt jeg er informeret, så dindes der en amerikansk og europæisk måde at lave stik i xlr på, dem der ved bedre kan komme ind med rette....

den ene måde loddes ledninger på med pin1 som stel 2 som hot 3 som cold....(alm) herhjemme!!!
den anden da er pin 1 stel 2cold 3hot....så kan du nok se det går galt hvis du har to apperater der kører forskelligt....pi1 skal gå til pin 1 med stel og 2 hot til hot på den anden...men er den så af anden montering skal du jo bytte ledninger rundt i den ene ende.......mellem 2 og 3.....

men svært når man ikke lige har hørt det.....

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
lyder da lidt mærkeligt....fra alle vigtige signalkilder, kører jeg xlr til pre, og ud til alle effekttrin gennem elektronisk delefiltre kører jeg kun xlr....intet problem....meget mere ro i lydbilledet synes jeg.....intet forvrængning eller brum af nogen art.....har du undersøgt om begge dine apperater kører med pin 2 som hot og 3 som cold.....1 er hvis altid stel....men nogen bruger 2-3 omvendt...så går det jo lidt galt.....så skal den ene ende omtermineres.....

vh velkommen

Næh...det går vel ikke ligefrem galt med "omvendt" pinout på XLR*. Polariteten bliver bare vendt. Ikke specielt hørbart...især ikke hvis man ikke véd det! 

Søg evt. info om hhv. amerikansk og japansk XLR-standard.

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

"In Between Dreams" er temmelig komprimeret, så det når maksimumspændingen hele tiden, så overstyring ville i hvert fald opstå med det album, hvis overstyring var problemet. Du kan vælge tre forskellige indstillinger for udgangsspændingen: 0dB, +3dB og variable. Kig på side 15 i din manual for at ændre dette. Hvis den står til +3dB, så er det ikke 4,1 volt længere men 5,8 volt. Selvom der står at det er rca-signalet der kan ændres her, så vil jeg vædde med at det også gælder for xlr-signalet, da det så godt som altid er præcis det samme signal på rca og xlr, bare plus det inverterede. Det ville ikke komme bag på mig, hvis 5,8 volt er for meget for din forforstærker. Hvis den ikke står til +3dB men derimod 0dB, så kan du prøve at sætte den til variable og se om problemet ikke forsvinder ved -2dB eller -3dB volumen.

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2014 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Jeg må lige undersøge nærmere omkring den måde XLR kablet er lavet på, alt efterom det er skævøget eller amerikaniseret
Skal lige siges det er et amerikansk XLR kabel, et MIT MI-330 Terminator, så kan godt være man skal have lidt respekt
hehe...

Jeg har tjekket manualen og både testet med 0dB og 3dB, men kan ikke få den på adjustable, og der står netop i manualen at
man bruge denne indstilling D Men mener nu også kun det er for RCA, er ikke helt sikker på om det gælder XLR.

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Er forvrængningen kun i spidsere af signalet?
Under alle omstændigheder er de mest sandsynlige årsager:
- forkert forbindelse af lederne i XLR-kablet (som en anden også nævner ovenfor)
- simpel overstyring af forforstærkerens XLR indgang. Måske bruger Pathos'en en (underdimensioneret) signaltrafo for at balancere indgangen? Eller
er indgangs-rørene ved at være slidte?

Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Jeg må melde mig under fanen hos dem, der mener at overstyring er problemet. Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er din Pathos forstærker ikke en balanceret konstruktion, men har blot fået tilføjet en xlr indgang med konverteringskredsløb.

Din Audiolab derimod er sandsynligvis en "rigtig" balanceret konstruktion med dobbelte kredsløb, og giver derfor en meget høj udgangsspænding via disse. Og det kan din forstærker ikke håndtere, og derfor forvrænger den.

Hvis det fungerer med RCA kabel, så vil jeg bare skifte til dette, og nyde musikken

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Februar 2014 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

evt kan du måske finde en XLR balanced attenuator på nettet

hvis du er til DIY så se evt her
uneeda-audio.com/pads/
icycolors.com/nu9n/tpad-calculator

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2014 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg ved har det ikke noget at gøre med indgangsrørene, eftersom de skulle være nye. Forvrængningen
kommer især til udtryk i stemmerne og de høje oktaver.

Jeg ved det ikke helt, men tror nu ikke Pathos går på kompromis mht. kvalitet, og giver jo ikke nogen mening af have en
XLR indgang, hvis ikke den understøtter balanceret drift?

Kunne være fedt, hvis man kunne finde en herinde som rent faktisk har/haft sådan en Pathos.

Men ja må under alle omstændigheder se om jeg ikke kan låne en anden CDspiller/DAC med XLR udgang, et andet sæt XLR
kabler.

Ved faktisk at MIT laver XLR kabler hvori dæmpning af signalet kommer i forskellige niveauer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes