Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Digital udgang? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 September 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Er der noget der har erfaringer med at lave digital udgang på en surround forstærker. De fleste surroundforstærkere (under 12000 kr) har desværre ikke
digital udgange.

Jeg kunne godt tænke at bruge en ekstern DAC til min marantz forstærker. Den har lige som mange andre surroundforstærker ikke nogen digital udgang.
Jeg har overvejet at åbne den og begynde med at lodde lidt på den. jeg skal bare vide hvor jeg skal begynde. Er der andre der har haft tilsvarende
tanker eller erfaringer?
Til top Vis henko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henko

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 24 September 2014 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hvor vil du så køre dit DAC output hen efterfølgende?
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2014 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Det giver kun mening hvis man skal bruge en ekstern digital hovedtelefon forstærker.

Du kan med sikkerhed ikke bare begynde at lidt lodde lidt på din marantz surround forstærker for at få en Digital udgang, for der skal også ændres i software i denne marantz surround forstærker, for at de skal vide at der er en Digital udgang og hvad der skal sende til denne udgang.

Det er nok både letter, billiger og sikker at finde en surround forstærker med digital udgang, i sted for at kaste dig ud i dette eventyr, du kan meget let ende op med en ubrugelig marantz surround forstærker.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 September 2014 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

henko skrev:
Er der noget der har erfaringer med at lave digital udgang på en surround forstærker. De fleste surroundforstærkere (under 12000
kr) har desværre ikke
digital udgange.

Jeg kunne godt tænke at bruge en ekstern DAC til min marantz forstærker. Den har lige som mange andre surroundforstærker ikke nogen digital
udgang.
Jeg har overvejet at åbne den og begynde med at lodde lidt på den. jeg skal bare vide hvor jeg skal begynde. Er der andre der har haft tilsvarende
tanker eller erfaringer?

Et apparat som ikke har et digitalt output skal have en Analog til Digital converter monteret. Fra den kan du føre digitalsignalet videre til en ekstern
DAC. Men til hvilket formål? Du går på den måde fra et analogt til et digitalt signal og tilbage til et analogt signal igen!??? Det bliver det analoge signal
fra forstærkeren ikke bedre af. Du bliver nødt til at beskrive dit formål med DAC'en inden det skaber mening for andre end dig selv.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Bofa
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 August 2014
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 September 2014 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Det giver kun mening hvis man skal bruge en ekstern digital hovedtelefon forstærker.

Hvorfor det ?

StarTrek skrev:
Det er nok både letter, billiger og sikker at finde en surround forstærker med digital udgang, i sted for at kaste dig ud i dette eventyr, du kan meget let ende op med en ubrugelig marantz surround forstærker.

Øhh billigere:

http://www.htp.dk/index.asp?page_id=89

Til top Vis Bofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bofa

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2014 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at nogle Onkyo surround forstærker har haft optisk digital udgang, ved ikke om det gælde for de nye modeller, derfor betyde det ikke at det skal koste en formue (hvis du mene at over 12.000 kr. er en formuen, man kan også købe brugt, så hvorfor dette link), så at smide et link til måske en af verden bedste give igen mening.

Vi ved stadig ikke hvilken marantz surround forstærker du har

Vi ved hele ikke hvilken formål du har med at skulle havde en digital indgang

Det kan god værre at du ved det, men hvis du ønsker hjælp, så skal vi også vide det, ellers give det ingen mening at bruge dette forum.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

henko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

grunden til at jeg vil have den digitale udgang er at jeg vil ekspermentere med aktive crossovers, parametrisk equaliser og lidt speaker/room correktion.
Det kan man ikke hvis en lydkilde er analog. Det giver i hvertfald ikke samme mening.

Planen er at sende lyden digitalt til en minidsp/behringer DCX2496 ud til en række forstærker som er tilsluttet hver sin højtalerenhed.

min marantz er en nr1504. jeg er bevidst om at jeg kan købe storebroren og bruge biamp med preout, men jeg er tændt på at droppe alle delefiltrene i
min højtalere, så jeg har brug for triamping og gerne også parametrisk equaliser.

henko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

min plan var at finde den burr-brown DAC som sidder i surround forstærkeren og tage input (sikkert i2s gætter jeg) og føde det til en i2s-> spdif
converter.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 September 2014 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hvis din Marantz har HDMI out, så kan du med en ekstern boks trække audiosignalet ud optisk- eller i coaxformat.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 24 September 2014 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

henko skrev:
min plan var at finde den burr-brown DAC som sidder i surround forstærkeren og tage input (sikkert i2s gætter jeg) og føde det til en i2s-> spdif
converter.

! ! ! Først få fat i servicemanualen til din surroundforstærker, så du har alle de rigtige facts, før du går i gang.

Eller . . når det nu "kun" er til eksperimentalt brug . . . så brug en simpel (billig?) A/D converter, der går fra den analoge udgang til DSPen. Hvis du får smag for det, eller du vil lave det rigtigt, så først da gå rigtigt igang - inden du måske (?) ødelægger for meget. Hvis ikke . . . ja, så har du stadig et brugbart anlæg.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 September 2014 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Ville det ikke være en mulighed og bruge den digitale udgang fra din lydkilde?
På den måde må det være muligt og lave det nummer, og så stadig kunne køre hdmi signalet til forstærkeren som
du gør nu.
Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

henko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

min lydkilde er typisk airplay recieveren i surroundrecieveren. Det er det signal jeg gerne vil have ud ...uden at skulle ud i D->A efterfølgende A->D
konvertering.

Ideen med hdmi splitteren er ok til test brug, men jeg er usikker på om det vil virke uden TVet er tændt og om lyden så også kommer gennem tvet, som
jeg så er tvunget til at mute.

Jeg har haft fat i servicemanualen. Den fortæller meget lidt om det jeg ønsker at vide. Men det giver jo god mening, når jeg netop ønsker en løsning som
produktet ikke har.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 25 September 2014 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Har Behringer DCX2496 en master volumen kontrol ?
Et digitalt output vil nemlig ikke kunne reguleres med volumen kontrollen på receiveren.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2014 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

henko skrev:
min lydkilde er typisk airplay recieveren i surroundrecieveren. Det er det signal jeg gerne vil have ud ...uden at skulle ud i D->A
efterfølgende A->D
konvertering.

Ideen med hdmi splitteren er ok til test brug, men jeg er usikker på om det vil virke uden TVet er tændt og om lyden så også kommer gennem tvet,
som

Jeg har haft fat i servicemanualen. Den fortæller meget lidt om det jeg ønsker at vide. Men det giver jo god mening, når jeg netop ønsker en løsning
som
produktet ikke har.

Jeg har en DCX2496 stående foran mig. Du behøver ikke en digital udgang på din reciever for at dit ønske går i opfyldelse. Se på blokdiagrammet i
brugsanvisningen. Her kan du se at DCX2496 indgang A + B har A/D converter og uanset om du tilslutter med et analogt eller et digitalt signal ender
signalet det samme sted i kredsløbet INDEN det fortsætter den videre signalbehandling. Du behøver således kun et analogt signal fra din reciever for
at løse opgaven. Muligheden foreligger at der er signalstyrke nok hvis du tager signalet ved indgangen til effektforstærkeren i recieveren. Derved kan
du styre signalstyrken med recieverens volumenkontrol som du er vant til.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

henko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2014 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
henko skrev:
min lydkilde er typisk airplay recieveren i surroundrecieveren. Det er det signal jeg gerne vil have ud ...uden at
skulle ud i D->A
efterfølgende A->D
konvertering.

Ideen med hdmi splitteren er ok til test brug, men jeg er usikker på om det vil virke uden TVet er tændt og om lyden så også kommer gennem tvet,
som

Jeg har haft fat i servicemanualen. Den fortæller meget lidt om det jeg ønsker at vide. Men det giver jo god mening, når jeg netop ønsker en løsning
som
produktet ikke har.

Jeg har en DCX2496 stående foran mig. Du behøver ikke en digital udgang på din reciever for at dit ønske går i opfyldelse. Se på blokdiagrammet i
brugsanvisningen. Her kan du se at DCX2496 indgang A + B har A/D converter og uanset om du tilslutter med et analogt eller et digitalt signal ender
signalet det samme sted i kredsløbet INDEN det fortsætter den videre signalbehandling. Du behøver således kun et analogt signal fra din reciever for
at løse opgaven. Muligheden foreligger at der er signalstyrke nok hvis du tager signalet ved indgangen til effektforstærkeren i recieveren. Derved kan
du styre signalstyrken med recieverens volumenkontrol som du er vant til.

super nyttig info:-) Det er klart en mulighed. Jeg er stadig ikke glad at konvertere så meget frem og tilbage, men nok et mindre onde end at skulle i
gang med loddekolben.
Du har også ret i at det vil være super at beholde muligheden for at styre volumen på anlægget:-) Jeg er nysgerrig! hvad bruger du dcx2496 i dit
setup? Hvis det er biamping, er jeg nysgerrig efter at høre dine erfaringer.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2014 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Indtil videre benytter jeg DCX2496 til højttalerudvikling. Du kan få et lille glimt af det på min hjemmeside www.kajmogensen.dk. "The SteelSound
Project"er et af dem. Dens mange filterkarakteristikker og justeringsmuligheder er til det formål mit uundværlige værktøj. Held og lykke med
projektet. Scan diagrammet til din reciever og send mig en mail hvis du har brug for yderligere hjælp.

henko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2014 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

spændende projekt:-) tak for tilbudet:-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes