Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 10:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nye møbler = mindre bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
detritus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Davs!

Forleden blev de gamle 2+3 personers sofaer skiftet ud med nye og noget mere fyldige eksemplarer , ligesom der også kom et nyt tæppe under sofabordet, og det er jo mægtig godt alt sammen.

Til gengæld synes jeg dog i samme skynding at have miste lidt punch i sub-niveauerne (primare spa20 forstærker + onkyo THXPS-1A og THXPS-1P), og jeg var nødt til at genkalibrere hele skidtet, før jeg igen var tilfreds.

Mit spørgsmål går således på, om de nye møbler kan være skyld i miseren, på trods af at de ikke befinder sig lige op ad højttalerne, ligesom der heller ikke er blevet flyttet rundt på noget?

Mvh.
detritus
Til top Vis detritus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detritus

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Det kan det sagtens rummet har meget stor indvirkning på lyden, derfor er alle biografsale isoleret med lydisolerende rockwool bla.

Jeg ved ikke om der er en teknisk forklaring på hvorfor du lige mister "punch" i de lave frekvenser. Men det er der nok nogle andre kloge hoveder der kan sige dig.

Man kan tit opnå et bedre lydbillede hvis man gør rummet mere lyddødt, i form af gulvtæpper, dæmpningsplader ol.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Joh, du har ændret akustikken i rummet, og det er derfor helt naturligt at lyden også forandres.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

det kan evt. tænkes at dit nye møbelment "suger" de laveste frekvenser, men hvis du venter lidt er der sikkert en af de tekniske genier herinde der ved det helt specifikt

dohh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

jep, du har gjort rummet mere "dødt" og derfor synes du der mangler noget "punch"... Om ikke andet kan du regne med det lyder bedre efter et stykke tid (du skal lige vænne dig til det). Du får et klart bedre objektivt forhold til dit anlæg. Udringningstid og "resonans" i rummet er mindsket drastisk.
Som én er inde på, er det en fornuftig ting at isolere en biograf grundigt for at undgå "støj" og lyd der "hænger" i rummet. Det skal være så dødt som muligt... a´la et studie... dog under forskellige forhold. Det er nemlig ikke en regel nummer 1. I særlige tilfælde mindsker man dæmpningen for at få rummet til at spille med.
Ved lyddøde rum, skal der bruges meget mere strøm til at trække skidtet, da der skal brages igennem for at det bare lyder af lidt. Derfor de gigantiske installationer i netop en biograf. Selvsamme kan ske i en stue. Folk der bor i en gammel lejlighed har lige det modsatte problem. Her kan der larmes med en ghettoblaster! Ekstrem kolde rum med højt til loftet... puhaaa..

fx er lydtryk målt i db og blot en måleenhed for akustisk energi. Når et rum absorberer energi mindskes lydtrykket. Dem der har haft et par cerwin Vega´er på 12 kvadratmeter ved, at der kommer et tidspunkt hvor det bare ikke lyder højere. Rummet begynder at "kæmpe" imod og lydtrykket når et maksimalt niveua. Lige indtil man åbner vinduet.. eller en dør!

Til top Vis dohh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dohh

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Alle de ting (møbler vægge tæpper etc..) du har i din stue har indflydelse på rummets akustik. Det er rummets "ækvivalente absorptionsareal" der bestemmer rummets efterklangstid. Når du ændre en stor overflade (fra trægulv til tæppe) ændre du også efterklangstiden. Det værste er dog at forskellige materialer absorbere ved forskellige frekvenser. Efterklangstiden er også påvirket af hvor mange personer der opholder sig i rummet !

Det kunne lyde som om at du har fået dæmpet dit rum en helt del i den "lave" ende, uden at du var klar over det. Men når du først for indstillet dit system igen, tror jeg, at du bliver glad for den ekstra dæmpning.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

detritus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jamen det bekræfter jo alt sammen min mistanke...

Tak for jeres svar

Hilsen
detritus
Til top Vis detritus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detritus

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg takker også for jeres svar - var lige ved at skulle skrive et indlæg, netop omhandlende, hvad der kunne afhjælpe efterklangstiden i min stue!!!

Jeg har trægulv, beton loft - ikke just et godt udgangspunkt!Cry

Jeg har brug for lidt vejledning iforhold til, hvilke ting der arbsorberer hvilket frekvens niveau! Nogle der kan hjælpe???`

Vil gerne vide, hvad f.eks. en plante medfører - et tæppe på væggen vs. et maleri alt konstruktivt er yderst velkommen!!!

Mvh. Msuhrk

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Problemet er, at et materiales evne til at absorbere, og dermed dæmpe, i høj grad er proportional med dets tykkelse. Dette gælder både generelt, men er osse frekvensafhængigt, således at jo lavere frekvens (og længere bølgelængde), jo større materialetykkelse er påkrævet. Derfor er det svært at dæmpe i nedre mellemtone og i bassen. Møbler (med betræk!), reoler (med bøger!) hjælper, tykke væg/gulvtæpper ligeledes. Planter? Så skal de være mange og helst store... 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har konkrete planer om at bygge et par "bas absorbere" - et par træskeletter fyldt ud med Rockuld, og placere én bag hver højtaler -  altså på væggen bag, hvor der således vil være ca. 60 cm. afstand! (mine højtalere er aktive m3 sig.) Derudover har jeg placeret et stort maleri på væggen ml. højtalerne!

Såvidt bagvæggen - modsatte væg er helt bar - men vil det således være godt at placere f.eks. et plystæppe der?

Yderligere har jeg spekulationer om, hvorvidt det har betydning hvor i rummet "dæmpe" mekanismerne er! (kan der dæmpes skævt i et rum, så det forringer lyden?)Confused

Mvh. Msuhrk

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

M.Suhr.K gå ind på www.hunecke.de og mål dit lytterum op, sæt også de hundedyre absorbenter fra Fast-audio op, men lav dem selv til en tiendedel af prisen!!!  Sammenrullede gulvtæpper i baghjørnerne, stående oprejst!!! Lyttepositionen rykket ligeså langt ud fra bagvæggen, som højttalerne er fra frontvæggen. Et "rya"tæppe hængt op bag højttalerne, men 10-20cm ude fra væggen!!! Tæpper under og foran højttalerne, på gulvet altså!!! Mulighederne er mange!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Et vægtæppe (helst stort og tykt) på væggen modsat højtalerne er ikke nogen dårlig idé! Det er jo mod denne væg højtalerne 'retter' meget af deres højtone-gengivelse.

Ja, det har betydning hvor i rummet dæmpningen er. Desværre er den mest effektiv 'i' rummet, væk fra fladerne. Men det er osse upraktisk . Så man må prøve op af fladerne... Der kan potentielt dæmpes skævt, så lydbilledet 'vælter' - prøv at opretholde en vis symmetri i dæmpningen .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

msuhrk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Mange tak for inspirationen!!!

Er der flere gode råd - just bring them along!!!

Mvh. Msuhrk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes