Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround? Hvilke kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Jeg har lige bestilt en Projektor (Sanyo Z2) samt en surround forstærker (Marants SR 5400) samt DVD Afspiller (Marants DV 4300 med Progressive Scan RGB samt Component udgang) Jeg håber at få det leveret i næste uge... Juhu...

Da jeg ikke har så meget forstand på surround endnu... er jeg lidt i tvivl om hvilke kabler jeg skal bruge mellem de forskellige enheder??? Er der nogle der kan hjælpe mig?

Det skal siges at jeg skal bruge en stereo video som tuner til projektoren samt til alle de gamle vhs bånd man har liggene.....

Kan Sanyo Z2 loftmonteres? Og skal den stå "lige" foran læredet eller kan den side oppe under loftet og "kigge" skråt ned på læredet? Kan man vende den på hovdet eller vil billedet så også stå på hovdet?

Jeg spørger sikker dumt men håber at i gider hjælpe mig....

Til top Vis Multe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Multe

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Coaxial mellem dvd og receiver.

Komponent mellem dvd og projektor

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

lams
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2004
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Multe skrev:

Kan Sanyo Z2 loftmonteres? Og skal den stå "lige" foran læredet eller kan den side oppe under loftet og "kigge" skråt ned på læredet? Kan man vende den på hovdet eller vil billedet så også stå på hovdet?

nej inde i projectoren kan du instille om den skal værer loft monteret eller ståendne! det med at få den til at lyse skråt kan værer et problem, hvis vinklen bliver for skarp så får du et skævt billed!

Til top Vis lams's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lams

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Fordi Sanoy Z2 har "lens shift" er netop loftmontering ikke noget problem (hvis jeg har forstået det ret).

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene gutter...

Er der nogle der kan anbefale nogle kabler? Og hvor man evt. kan købe dem - samt pris.

Jeg glæder mig som bare fanden til i næste uge EM i bold på storskærm!!!!!

Hvis der er nogle der kender noget til et loftbeslag der er til at betale så skriv endelig! Imens vil jeg kigge hos monacor.

super
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

du finder de kabler du skal bruge ved f.esk. http://www.av-connection.com/Default.asp?CampID=14 

ang. loftbeslag ,det kommer selvfølgelig an på afstanden fra bagvæggen til lærredet men jeg har ca 3,5 meter og min projektor hænger på et billigt tv-ophæng ca 80 kr virker rigtigt godt monteret på bagvæggen

Til top Vis super's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af super

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

coax kan bestilles herfra (supras er rigtigt godt): www.hificables.co.uk

af component kabel vil jeg klart anbefale dette, der er uovertruffent til prisen!!:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7947

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Er et optisk kabel ikke bedre end et coax kabel (mellem DVD og Forstærker)

Vil det være en fordel at trække et component kabel mellem DVD og forstærker og så endnu et component kabel fra forstærker til projektor?

Men så skal der vel stadig trækkes et Coax (lyd) mellem dvd og forstærker? 

Hvis signalet fra videoen til forstærkeren er et S-Video vil det så kunne sendes til forstærkeren via component kabel.

Derved bliver forstærkeren samlingspunkt for både video, dvd, cd, pladespiller samt PS2 og der skal kun trækkes et kabel til projektor?

Håber at i vil bære over med mig..... alle mine spørgsmål.....

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Multe skrev:

Er et optisk kabel ikke bedre end et coax kabel (mellem DVD og Forstærker)

Nej, coaxial er bedre, med mindre vi taler om lange kabeltræk.

Vil det være en fordel at trække et component kabel mellem DVD og forstærker og så endnu et component kabel fra forstærker til projektor?

Der er ingen grund til at køre signalet gennem din receiver.  Det vil under ingen omstændigheder forbedre signalet (nok snarere tværtimod).  Selvfølgelig kan du så få receiverens OSD, men det betyder altså ikke det store.

Korrekt 

Hvis signalet fra videoen til forstærkeren er et S-Video vil det så kunne sendes til forstærkeren via component kabel.

Ja, men det får du ikke kvalitetsmæssigt meget ud af. 

Derved bliver forstærkeren samlingspunkt for både video, dvd, cd, pladespiller samt PS2 og der skal kun trækkes et kabel til projektor?

Korrekt, men du løber også risikoen for, at din forstærker forringer signalet.

Håber at i vil bære over med mig..... alle mine spørgsmål.....

super
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa

om optisk er bedre end coax er en smagssag, men hvad jeg har forstået så op til ca 1m kabel så er det coax kabel man skal bruge og hvis afstanden er større så er det optisk.

Ang. s-video kabel mellem forstærker og video så får du nok problemer med at det bliver i sort/hvid pga. at en alm. video ikke understøtter S-Video ,så skal du bare bruge et Composite kabel istedet, men tro mig når du først får det sat til så er det minimalt hvad du vil se på din Video pga. billede kvaliteten bare er for dårlig når den kommer op på et stort lærred    

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

super skrev:

Hejsa

om optisk er bedre end coax er en smagssag, men hvad jeg har forstået så op til ca 1m kabel så er det coax kabel man skal bruge og hvis afstanden er større så er det optisk.

Ang. s-video kabel mellem forstærker og video så får du nok problemer med at det bliver i sort/hvid pga. at en alm. video ikke understøtter S-Video ,så skal du bare bruge et Composite kabel istedet, men tro mig når du først får det sat til så er det minimalt hvad du vil se på din Video pga. billede kvaliteten bare er for dårlig når den kommer op på et stort lærred    

at s-vhs skulle være sort-hvidt er da vidst en værre røverhistorie.....

og composite kan absolut ikke anbefales

super
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange gode svar.

Jeg er stadig lidt usikker på om jeg har forstået det rigtigt ....

Jeg trækker et Coax (lyd) mellem dvd og forstærker.

Jeg trækker et component kabel (billede) mellem DVD og forstærker og så endnu et component kabel fra forstærker til projektor? Jeg vil nemlig gerne kunne bruge forstærkerens OSD menu.

Hvis signalet fra videoen til forstærkeren er et S-Video vil det så kunne sendes til Projektoren via det før omtalte component kabel.? Eller skal jeg også trække et S-video kabel til projektoren?

Derved bliver forstærkeren samlingspunkt for både video, dvd, cd, pladespiller samt PS2 og der skal kun trækkes et kabel (det før omtalte component kabel)til projektor?

Har jeg forstået det rigtigt???

Hvis der nogle der kender noget til et billigt loftophæng så skriv endelig..

PS: Vil en sanyo Z2 kunne lave et 80 tommer billede fra cirka 3 meter eller skal den stå nærmere/længere fra mit læred?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Multe skrev:

Tak for de mange gode svar.

Jeg er stadig lidt usikker på om jeg har forstået det rigtigt ....

Jeg trækker et Coax (lyd) mellem dvd og forstærker.

Korrekt

Jeg trækker et component kabel (billede) mellem DVD og forstærker og så endnu et component kabel fra forstærker til projektor? Jeg vil nemlig gerne kunne bruge forstærkerens OSD menu.

Korrekt, hvis det er det du vil.

Hvis signalet fra videoen til forstærkeren er et S-Video vil det så kunne sendes til Projektoren via det før omtalte component kabel.? Eller skal jeg også trække et S-video kabel til projektoren?

Du burde sagtens kunne køre signalet via dit component-kabel.

Derved bliver forstærkeren samlingspunkt for både video, dvd, cd, pladespiller samt PS2 og der skal kun trækkes et kabel (det før omtalte component kabel)til projektor?

Korrekt

Har jeg forstået det rigtigt???

Ja

Hvis der nogle der kender noget til et billigt loftophæng så skriv endelig..

PS: Vil en sanyo Z2 kunne lave et 80 tommer billede fra cirka 3 meter eller skal den stå nærmere/længere fra mit læred?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes