Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 03:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DVD afspillere og reciever. Lydformatet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa, 
jeg er i gang med at samle mit første surroundsæt, og har et par spørgsmål.
Jeg har fået skaffet mig et billigt surroundhøjtalersæt, som nok ikke er de bedste, men en start, og fornuftige til mit budget. Dog ingen subwoofer endnu.
Jeg har ligeledes fået bestilt mig, en billige dvdafspiller, med 5.1 udgang, som både kan dekode Dolby Digital og DTS. Jeg har imidlertidig set på at få importeret en reciever fra Tyskland (man giver ca. 1800 inkl. fragt for en 3000 kr. reciever), og den er dekoder Dolby ProLogicII, DTS ES 6.1 Discrete, DTS ES 6.1 Matrix, Neo6 Dobly Digital EX 6.1 og jeg har sikkert glemt et eller to formater.
NU vil jeg spørge om jeg overhovedet får noget ud af at den kan dekode 6 kannels surround lyd, når min dvdafspiller kun har en 5.1 udgang?
Det skal siges at den valgte reciever koster det samme som en 5.1 reciever, men er billig fordi (tror jeg) at den vidst er et eget mærke, eller sådan noget.
Jeg har tænkt mig også at koble min computer til reciever, hovedsageligt for at høre musik, og vil høre om jeg vinder ret meget ved at skifte mit gamle AC '97 lydkort ud med et rigtigt 5.1 lydkort?

På forhånd tak for svarene!

Til top Vis Deathie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deathie

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger 5.1 udgangen på din DVD vil det være DVD'en der dekoder lydsignalet. Hvis du istedet bruger en digital udgang (optisk eller coxial) vil det være recieveren der dekoder signalet og herved vil du kunne få glæde af 6 kanaler.

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Du skal slet ikke benytte dvd-afspillerens dekoder, da det hele ligger i receiveren.

Så du skal bare have et digital-kabel mellem dvd'en og receiveren, så er du kørende.

Rizzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Mht. lydkortet: hvis du som jeg ønsker at se DVD-film fra computeren (hvilket jeg ikke tror, da du jo har en separat afspiller) er der en ide i at have 5.1. hvis du kun spiller musik fra computeren, hvilket jo er i stereo, er der ingen grund. så skulle du hellere finde et stereokort i samme prisklasse som et 5.1 kort for at få en bedre lydkvalitet på dine mp3 filer. Ydermere er et ordentligt 5.1 kort, som kan sende f.eks. dts til din receiver ret dyrt. Spar pengene!

Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
Til top Vis Rizzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rizzo

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Mange  tak for de gode svar!

Jeg har lige et par spørgsmål mere.

Jeg har hørt at koaksialt overførsel giver lidt bedre kvalitet end optisk. Kan i verificere dette?

Når jeg skal forbinde min computer med reciever, skal det så gøres med et koaksialt kabel?

Jeg tror bare jeg beholder mit nuværende lydkort, da det nok skal tilfredsstille min ringe sans for ordentlig lyd

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juni 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Citér:
Jeg har hørt at koaksialt overførsel giver lidt bedre kvalitet end optisk. Kan i verificere dette?

I teorien (også i praksis vil folk sige) er koaksialt bedre, men jeg vil vædde min venstre lunge på, at du ikke vil kunne høre forskel på dit setup. Derfor syntes jeg bare du skal vælge det, der passer dig bedst mht prisen.

Citér:

Når jeg skal forbinde min computer med reciever, skal det så gøres med et koaksialt kabel?

Hvis du har muligheden for at forbinde den med koaksial eller optisk kabel, ville det jo være oplagt. Hvis du ikke har denne mulighed, og ikke vil investere i et nyt lydkort, så kan du godt køre signalet via normale phono kabler... så længe vi her snakker mp3 og sådan.

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun mulighed for phono (hvis det er det samme som minijack)

Hmmm, jeg tror ikke jeg har brug for en lunge... Ellers tak 

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juni 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Tror du ville blive fint tilfreds hvis du køber et færdiglavet kabel der går fra minijack til 2x phono (left/right) i første omgang.

Når/hvis du engang skal have nyt lydkort, så se fx. hos www.aage.dk og hold dig i øvrigt fra creative og sådan

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Mener i denne reciever vil kunne dække mine behov mht. indgange/udgange

http://pioneer.dk/no/product_detail.jsp?product_id=3790&am p;taxonomy_id=428-436

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Vil den det?

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Nevermind købte mig en Denon 1604 i sort, som en af de allersidste i Hifiklubbens tilbud i Århus. Ville godt have sparet lidt penge, men nu har jeg en reciever som kan holde til at jeg får nogle større højtalere osv

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes