Forfatter |
|
Skuffe_db Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 78
|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor nøjes med to mono bagkanaler i en 7.1 opsætning? Surround flagskibet Space PR350B tilbyder nu det ultimative format, Thule Audio 8.1, til din hjemmebiograf.
Af Lars Birketoft, Thule Audio
Først kom 5.1, det traditionelle surround set-up med front, center og baghøjtalere. Så kom EX og ES med en matrix eller diskret center højttaler bag, også kaldet 6.1. I løbet af halvfemserne fik THX via en massiv markedsføring slået fast at det eneste rigtige i en hjemmebiograf var og er deres 7.1.
Ingen mono hos Thule Men hos Thule Audio mener vi ikke at en kopi af opsætningen i en traditionel biograf giver en særlig god oplevelse hjemme i stuen. Vi mener ganske simpelthen ikke, at mono signaler hører hjemme i nutidens digitale surround miljø. Vi har derfor med den nylige introduktion af PR350B, sat kollegaerne til vægs med det banebrydende Thule 8.1 surround format.
Nem udvidelse Vi har taget udgangspunkt i 6.1, hvor PR350B ved hjælp af en Pro Logic II matrix proces på L og SL samt R og SR, skaber en ekstra kanal i hver side. Det giver selv i en mindre opsætning, en fantastisk overgang for surround effekterne, mens det i større rum og opsætninger er grundliggende for at kunne bibeholde instruktørens visioner for lyden. De to side surround kanaler skal ikke som sådan skabe effekter med dybbas, hvorfor en ganske lille reol højttaler sagtens kan bruges.
Software tilgængelig til PR350B Til de rigtig mange brugere af PR350B rundt omkring i Danmark, er denne opgradering nu tilgængelig. Det gælder selvfølgelig også for kunder, der har opgraderet deres gamle PR250B til en PR350B. Denne software opgradering kan ske ved henvendelse til forhandleren, eller evt. direkte til Thule Audio - og er iøvrigt gratis. I softwaren er også et RS232 interface, som er præprogrammeret for opkobling til Crestron hjemmestyringssystemer.
Læs meget mere på vores hjemmeside, og se bl.a. en illustrativ tegning af de nævnte surround opstillinger under: read more, technical information, Thule surround set-ups.
Er der nogen der kender mere til 8.1 ????
Er der overhovedet nogen film der er i 8.1 eller hvornår bygynder der at blive lavet film i 8.1
|
Til top |
|
|
Therac Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har taget udgangspunkt i 6.1, hvor PR350B ved hjælp af en Pro Logic II matrix proces på L og SL samt R og SR, skaber en ekstra kanal i hver side.
Så vidt jeg kan se er det PR350B der skaber effekten ud fra et 6.1 kanals spor. Så derfor behøver filmene ikke at have et 8.1 lydspor!
|
Til top |
|
|
Skuffe_db Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige at det er 8.1 der bliver trukket ud fra 6.1 og ikke er rigtig 8.1 ???
|
Til top |
|
|
Nautilus Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 509
|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ska rummet ikk være pænt stort for at kunne mærke effekten af 8 speakers?
|
Til top |
|
|
Skuffe_db Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det vil jeg tro  men jeg vil bare gerne lige høre lidt om 8.1 da jeg bestiller en 7.1 processor til 29.000 kr i morgen, så det vil være ret surt hvis der var lavet en ren 8.1 processor....
|
Til top |
|
|
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg er orienteret findes der intet materiale i 8.1 eller 7.1. Det er endda de færreste film der har 6.1...! Størstedelen af titlerne er "kun" 5.1! De ekstra kanaler bliver tilføjet af receiveren udfra de eksisterende.
DTS ES Discrete er det eneste ÆGTE E 6.1 format. Resten er 5.1.
|
Til top |
|
|
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken reciever har du kig på Skuffe_db?!
|
Til top |
|
|
Skuffe_db Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schrammelll <<<<<< Primare SP31
|
Til top |
|
|
Therac Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skuffe_db skrev:
Det vil sige at det er 8.1 der bliver trukket ud fra 6.1 og ikke er rigtig 8.1 ???
|
|
|
Lige præcis! Det 8.1 signal som de "hiver" ud af 6.1 er ligesom at hive Pro Logic II ud af et Stereo signal...
Så jeg tror at du roligt kan gå ud og investere i en ny processor...
|
Til top |
|
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som det siges, findes der intet oprindeligt 8.1 format som svarer til det Thule her beskriver - i biografsammenhæng er der SDDS 8.1 men det er en helt anden boldgade.
Som jeg forstår beskrivelsen, er det ikke kun 6.1 som de kan "konvertere" til deres 8.1 format, men 5.1 må også kunne bruges, da de benytter sig af SL og SR og ikke SC.
Nu kender jeg Thule som et fint kvalitetsmærke, så skal jeg være lidt barsk, så synes jeg ikke, at dette lyder som om at der tilføreres det eksisterende 5.1/6.1 lydspor noget revolutionerende (læs:bedre). Har man et mellemstørrelse/lille lokale til hjemmebio'en er man nok bedre tjent med f.eks. dipoler. Min egen Yamaha forstærker kan også dens eget 7.1 (2 ekstra frontkanaler) men jeg bruger det ikke, da det ikke lyder bedre af den grund.
Hvis man ønsker flydende overgange imellem kanalerne, må No.1 stadig være: godt kvalitetsgrej, gennemtænk opsætning og godt kildemateriale.
vh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med Agent Cooper - bortset fra det visuelle i at have flere højttalere i stuen end den lokale Fona butik, så har jeg svært ved at se hvilket behov der skulle findes for 8.1 lyd...
Jeg har en Pioneer 7.1 reciever (5x100 watt + ekstern effektforstærker) men kører de to bagerste kanaler i mono, da jeg ikke kunne høre den mindste lillebitte forskel på 6.1 og 7.1 i min 35 kvm hjemmebif. Jeg har meget svært ved at forestille mig at en TREDIE højttaler bagved mig skulle ændre på det...
Der har været talt lidt om en "højdekanal" til at sidde lodret over lyttepositionen, den ville jeg til nød kunne se en ide i, hvis der vel at mærke blev udviklet et diskret lydformat til dette. Så længe informationerne skal hentes fra eksisterende 5.1 materiale vil det aldrig blive andet end end processers gæt på hvornår en lyd skal være i siderne og hvornår den skal komme oppefra.
Men ellers er der efter min mening absolut intet galt med "gode gamle" 5.1 - jeg mener man skal op i pænt store rum før der er nogen reel forskel at høre når man er ude i 6.1, 7.1 12.2 og 24.4 ...
|
Til top |
|
|
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ !
Ang. Thule´n skulle man måske lige præcisere at der IKKE er tale om en ekstra bagkanal ,men derimod et sæt (stereo) sidekanaler mellem front- og bag-højttalere ,modsat 7.1 hvor den 7énde kanal jo bare er et opsplittet mono-signal til bag-center.
Thule´s system fungere på 6.1 materiale og det meste 5.1 , og det lyder/virker rigtigt godt og overbevisende (ønsker man yderligere en ekstra bag-center kan man jo bare koble den på samtidig) og mener iøvrigt slet ikke ,at der er nogen samligning mellem de to systemer .......8.1 er langt at foretrække.
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Nautilus Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 509
|
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skuffe_db skrev:
Jo det vil jeg tro men jeg vil bare gerne lige høre lidt om 8.1 da jeg bestiller en 7.1 processor til 29.000 kr i morgen, så det vil være ret surt hvis der var lavet en ren 8.1 processor.... |
|
|
hvad køber du? Thule?
|
Til top |
|
|
Skuffe_db Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret