Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ingen TV output (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan give mig en løsning på, hvordan får jeg et TV-billede på mit fjernsyn sammen med lyd fra surround. Lige nu, har jeg kun lyden men mangler billedet. Mit surroundanlæg er et PANASONIC SC-HT850 og mit tv er bare en billigmodel. Jeg har kunnet få det til at fungere på et Phillips LX3900SA. Hvordan fixer jeg lige den.

På forhånd tak

Liselotte

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til

Hvordan fik du det til at virke med Philips?

Fortæl lidt om hvordan du har sat tingene sammen - måske det kan give en hint om hvor fejlen er opstået! Du har naturligvis tjekket og dobbelttjekket at stik/kabler sidder de rigtige steder, og ikke mindst er sat ordentligt i?

Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

"Hvordan fik du det til at virke med Philips?" - Jeg satte det bare sammen og så virkede det.

"Fortæl lidt om hvordan du har sat tingene sammen" - Scartkabel fra TV til DVD. Jeg har ikke andre muligheder end scartkabel med det TV jeg har (Billigt skrammel, som sagt) Jeg prøvede at køre den gennem videoen også, da den har 2 scartstik. Jeg fjernede såmænd bare Phillips og satte Panasonic til med nøjagtig samme kabelsammensætning (den virkede jo)

"Du har naturligvis tjekket og dobbelttjekket at stik/kabler sidder de rigtige steder, og ikke mindst er sat ordentligt i?" - Jo, jeg har tjekket og tjekket og for en sikkerheds skyld tjekket endnu en gang :-(. Jeg er på herrens mark

Liselotte

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hey liselotte

Måske det du mangler på det nye setup er at sætte PANASONIC SC-HT850 til RGB (på scart udgangen)(der må være en menu) både på tv'et og resiveren...

håber da du får det til at virke...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Den er sat om til RGB. Jeg har masser af lyd i alle højtalere men sort skærm. Jeg kan sådan set også skifte kanaler, skrue op og ned osv. på panasonic remoten. Skærmen er og forbliver sort ...... ØV  ØV ØV .....

Håber nogen kan hjælpe.

PS.: Jeg kan sagtens se DVD film uden problem

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Kan det tænkes at dit tv ikke understøter RGB?

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

"Kan det tænkes at dit tv ikke understøter RGB?"

Det er jo lidt svært at svare på. Jeg ved bare jeg har prøvet Video, S-video og RGB uden synderligt held

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Liselotte skrev:

Den er sat om til RGB. Jeg har masser af lyd i alle højtalere men sort skærm. Jeg kan sådan set også skifte kanaler, skrue op og ned osv. på panasonic remoten. Skærmen er og forbliver sort ...... ØV  ØV ØV .....

Håber nogen kan hjælpe.

PS.: Jeg kan sagtens se DVD film uden problem

Hov, hvis du kan se dvd-film uden problemer, så er der ingen problemer! Systemet er ikke beregnet til andet end at høre musik og se film på.

Dit anlæg har ikke en indgang således at du kan få lyd gennem scart-stikket ned i anlægget og lave signalet om til Dolby ProLogic. Det er kun en maskine der kan optage og/eller har en decideret indgang i scart-stikket som kan modtage lyden fra dit tv.

Jeg forstår ikke helt hvordan det kunne virke med det gamle system medmindre det havde en lydindgang i scartstikket - eller også forstår jeg ikke helt hvad du mener!

Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Hov, hvis du kan se dvd-film uden problemer, så er der ingen problemer! Systemet er ikke beregnet til andet end at høre musik og se film på.

Dit anlæg har ikke en indgang således at du kan få lyd gennem scart-stikket ned i anlægget og lave signalet om til Dolby ProLogic. Det er kun en maskine der kan optage og/eller har en decideret indgang i scart-stikket som kan modtage lyden fra dit tv.

Jeg forstår ikke helt hvordan det kunne virke med det gamle system medmindre det havde en lydindgang i scartstikket - eller også forstår jeg ikke helt hvad du mener!

Lyden er ikke et problem. Lyden fra TV går fint igennem anlægget. Det er billedet der er et problem. Det mangler nemlig.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hej Liselotte.

Jeg går udfra at det du vil opnå er følgende:

- billede fra et tvsignal på tv'et samtidig med at lyden køres over dit anlæg.

Bruger du et antennestik og er det tilkoblet tv'et (eller din video først) direkte?

Det kunne godt tænkes, at dit tv prioriterer billedet via scart (hvis tilsluttet og aktivt) før billedet via antennekabel - da der så ikke afgives et billedesignal via scart får du istedet sort skærm. Hvad sker der hvis du hiver scartstikket ud af tv'et og surfer kanaler - så skulle du gerne se billeder igen?

Er det en stereovideo du har?

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas!

Jeg har prøvet forskellige kombinationer. Sidst afprøvede: "Antennestik direkte til TV og Scart direkte fra DVD til TV" Altså ingenting igennem video. Samme resultat. Sort skærm og masser af lyd gennem anlæg.

Scartstikket fjernet fra TV giver ganske rigtigt billede fra TV kanaler igen, hvilket det jo også skal, da det er det eneste, udover strøm, Tv'et er koblet til.

Ja, videoen er en stereo video.

Jeg håber da virkelig der er en løsning på det. Jeg er nemlig vældig glad for mit panasonic.

/Liselotte

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej igen Liselotte.

Hvis du har en stereovideo, så check om der er lydudgang fra den (det plejer at være standard med stereovideo'er) - det er en rød+hvid phonobøsning, hvor der står Audio Out R L eller lign.

Hvis den er der, kan du med et phonokabel trække stereolyden fra stereovideoen til recieveren, istedet for at bruge scartkablet.

Ellers kan man købe en scart -> coax (=phono) adapter med en IN/OUT knap på, som man placerer i stereovideoens scartstik, som køres over i phonokabler og videre til recieveren. Det er sådan en jeg selv bruger. Det er også muligt (men usandsynligt), at du kan bruge et scartkabel direkte imellem video og reciever og få lyden af den vej - prøv!

Hvilke lydindgange har du på recieveren? Er der en rød+hvid lydingang som hedder tv/aux eller lign.?

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg bliver ligesom nødt til at slå fast endnu en gang, at det ikke er lyden den er gal med, men billedet. Som nævnt i mit første indlæg, fungerede det fint med det Phillips jeg havde sat til. Den eneste ændring jeg har lavet, da jeg skiftede anlæg, var at tage phillips fra og sætte panasonic til. Der var TV billeder, lyd og det hele.

Hvis jeg sætter systemet samme som Thomas foreslår, kommer jeg til at slås med ikke mindre end 3 fjernbetjeninger (hvis det går helt galt)(Dog behøver jeg ikke Audio kabler, da jeg masser af lyd)

Jeg mangler bare et billede, så det hele styres over Panasonic. TV kan styres med kanalskift osv. Jeg kan kun høre kanalerne. Ikke se dem.

Måske jeg skal snakke med min forhandler om mit problem. Der må de da kende til det.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hej Liselotte.

Jeg tror vi er klar over at lyden er ok. Problemet er bare (tror jeg), at den kabelopsætning du bruger til at overføre tv-lyd til anlæg (scart), giver et uforudset problem med dit tv. Så snart dit tv kan "mærke" at det modtager signal via scartkablet, switcher elektronikken i tv'et over til scartindgangen (både billede og lyd) På mit eget tv er dette ikke et problem, da jeg blot skifter kanal via tvremoten, men ud fra din beskrivelse, lader det ikke til at dit tv tillader dette - når først det modtager et signal via scart, kan det ikke switche over til f.eks antennesignalet. Det kunne det Philips du har prøvet (har selv et Philips) - derfor var der her ingen problemer.

Derfor kunne en løsning være, at bruge stereovideoens tuner til at smide stereolyden over i recieveren og evt også se tv via videoens tuner på tv'ets videokanal. Det er sådan vi selv gør, når vi ser tv via projektor og surroundanlæg og det kører fint.

Det lyder ikke til, at det er din reciever (som du jo er glad for) der er problemet, men dit tv, så det  hjælper ikke at skifte den del ud med en anden.

En anden radikal mulighed er måske at fjerne de pins i scartstiket som overfører billedet, men så får du et problem når du skal se DVD via scart(intet billede), så den løsning duer ikke...

Har du kikket i brugsanvisningen til tv'et hvorvidt man selv i menuen kan frakoble denne "autoswitch" funktion på scart/av indgangen..?

vh Thomas

Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg det er nemmere at skifte TV'et ud, hvad jeg alligevel har planer om at gøre inden længe (Vil det hjælpe?) Jeg er lidt på jagt efter et Panasonic TV enten som LCD eller som alm. widescreen. Men ting tager tid.

Men jeg tager naturligvis mod gode forslag om andre TV så længe jeg ikke render ind i samme problematik som jeg har beskrevet i tråden her.

/Liselotte

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Liselotte skrev:
Så tror jeg det er nemmere at skifte TV'et ud, hvad jeg alligevel har planer om at gøre inden længe (Vil det hjælpe?) Jeg er lidt på jagt efter et Panasonic TV enten som LCD eller som alm. widescreen. Men ting tager tid.

Hehe...OK. Da min teori blot er en - teori, kan jeg ikke garantere noget. Når du engang finder et nyt tv som er interessant, så spørg forhandleren specifikt - tag evt. recieveren med i butikken og hook den sammen med tv'et, hvis muligt. Ellers lån/køb tv'et under den forudsætning at du kan levere det tilbage og få pengene retur, hvis ikke det opfylder dit behov.... Håber det hjælper...

PS: Det siges at indenfor de næste 12 måneder vil priserne på LCD tv-fladskærme falde drastisk, så kik dig for, før du evt. investerer i sådan en dyr fætter.

vh Thomas

Liselotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Det skal jeg nok. Jeg var næsten klar over det. Jeg har en idé om, at mit nuværende TV skal holde et år eller 2 endnu. Prisen på LCD kan kun gå ned og kvaliteten op.

Under alle omstændigheder tak for hjælpen. Jeg vil søge min forhandler i morgen og høre om der er en nødløsning ud over den der allerede er nævnt her i tråden.

Skulle der dukke en mulig løsning op af ingenting, så tøv ikke med at skrive den her. Jeg tjekker af og til.

MvH

Liselotte

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hmm - mit TV har to scart-stik. Det ene giver forbindelsen til DVD-afspilleren, som så osse har forbindelse med surroundreceiveren via coaxial stik (til lyden fra DVD'en).

Det andet scartstik fra TV'et er 'opløst'(!) i sine bestanddele i den ene ende (audio, video osv) - så der sidder en masse phonostik, hvoraf de to (stereo, left/right) er sat til surround-receiverens AUX-indgang. Så skal jeg bare indstille receiveren til Dolby Digital, så kommer der surroundlyd fra TV'et.

Kunne være rart om de fandt ud af at standardisere skidtet, det er lidt af et gedemarked, og ret håbløst for folk der ikke ved noget om det .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes