| Forfatter |
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg har lidt problemer med lyden på mit værelse, mit værelse er kun ca. 14 m2 hvoraf jeg bruger de 9 af dem til "bio".
Men Jeg har skråvægge, og de er lidt problemet tror jeg. langs skråvæggen er der vildt meget bas og i resten af rummet er der næsten ingen bas (jeg har 2 system audio gulv ht'er og en hjemmelavet sub med en billig bas). Selv når jeg har subben slukket er der nogle gange alt for meget bas. Og jeg har mit sweetspot lige ved skråvæggen (ved siden af subben)
jeg har lavet en hurtig tegning af mit værelse, det røde feldt er der hvor bassen er "irriterende.

(den lille kasse i venstre hjørne er subben, resten skulle man kunne gætte sig til)Hvad kan jeg gøre for at få "udjævnet" bassen til resten af værelset?
Alternativ højttaler placering?
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du skal bare flytte din sub ! Prøv at flytte den ud midt i rummet og så gå rundt i rummet og hør hvor bassen er bedst. der skal sub´en så står.
|
| Til top |
|
| |
mrygaard Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til torkild... Nu står der jo at han nogle gange har for meget bas, selvom hans sub er slukket, så det er ikke sikkert at den er skyld i det hele...
Ved ikke helt hvad problemet er, vil det gøre en forskel at sætte ht'erne på nogle filser for at fjerne unødtvendige svingninger?? Har ingen anelse om det ville hjælpe....
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skråvæggene er problemmet!!! Kan du ikke spille den anden vej; fra skråvæggen og ud i rummet??? Hvor store højttalere er det forsvarligt at bruge på et "bare" 14 kvm stort rum; måske det var bedre med standerhøjttalere!!!
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også prøve at vende systemet om så der spilles væg fra skråvæggen.
Hilsen Henrik300
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub og hovedhøjttalere bør også rykkes en smule ud fra hjørne og frontvæg; en halv meter luft bagom er et MUST, prøv det først!!!
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak for svarene.. Nu er der kun knap 3 meter fra væg til væg, højttalerne er blevet flyttet ud til 30 cm fra bagvæggen. Hvis jeg rykker dem længere ud vil der så ikke bare blive mistet bas eller vil lyden "fordele sig" mere?
Det med fliserne lyder fornuftigt, det vil jeg prøve, de står allerede på de medfølgende gummifødder og der er blevet læsset en god spand sand i. Desværre er der ikke så mange andre muligheder for højttalerne.
Jeg skal lige hilse at sige at når højttalerne kommer ud i et større rum spiller de meget bedre og bassen er langt bedre. Jeg forstår bare ikke hvordan alt bassen kan samle sig på det sted
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 17 Juli 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micker skrev:
|
Hvis jeg rykker dem længere ud vil der så ikke bare blive mistet bas eller vil lyden "fordele sig" mere?
Jeg skal lige hilse at sige at når højttalerne kommer ud i et større rum spiller de meget bedre og bassen er langt bedre. Jeg forstår bare ikke hvordan alt bassen kan samle sig på det sted
|
|
|
Det skyldes helt basale begreber indenfor rum akustik. Du kan google på room modes, men kort fortalt har lave frekvenser det med at øge lydtrykket langs flader (specielt hjørner) og aftage andre steder i rummet (specielt midt i rummet). Skrå vægge gør sikkert ikke problemet bedre, hvis man sidder under disse, da de vil fokusere endnu mere lyd nedad.
Eneste reelle løsning er enten at placere dig et andet sted, eller prøve at minimere de akustiske fænomener ved f.eks at bygge dig en bass trap (den fanger bassen!)
Jeg tror ikke en sten under højttalerne vil forbedre lyden væsentlig. Det minimerer højttalernes kobling til gulvet. Hvis man f.eks har et træ gulv kan dette være en fordel for at sikre at gulvet ikke "synger" med. Det lader ikke til at være dit største problem.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 18 Juli 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars er inde på noget af det rigtige - selvom jeg ikke uden videre er enig i at skråvægge er en ulempe. De kan måske nok ændre reflektionsmønstret i negativ retning (som Lars nævner), men de har den fordel at de ikke anslår stående bølger. Sådanne kan kun forekomme mellem paralelle vægge. Men det er sandt at bas, bl.a. pga. stående bølger, har en tendens til at samle sig ved flader.
Dit rums størrelse er i sig selv et problem, hvis dine højtalere er baskraftige - når man kommer ned under en vis frekvens, omvendt proportionelt med rummets dimensioner og størrelse, vil rummet forstærke bassen, til tider voldsomt.
Bortset fra at flytte rundt med systemet (og, som du selv nævner, er det langtfra altid en reel mulighed i et lille rum!) - så er der jo den goe' gamle baskontrol! Prøv at mingelere lidt med den, og niveauet på subben. Det skulle være muligt at ramme et acceptabelt resultat. Held og lykke .
|
| Til top |
|
| |
ralle Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 235
|
| Sendt: 21 Juli 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
som mange af de andre siger skal du prøve at flytte på din sub, det kan meget vel hjælpe dig, en god ide er at flytte hen til din sofa, ved siden eller under. jeg har prøvet at smide den ind under min sofa, jeg jeg syndes at lyden bliver meget bedere, den bliver mere klar end før. prøv det.
Rasmus __________________ Film skal ses i hjemmebio.
Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
|
| Sendt: 24 Juli 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige pt. står min sofa lige ved siden af subben. Jeg prøvede at sætte subben i sweetspot og der hvor der var mest bas var der som den står nu. Men selv når min sub er slukket kan mine fronter komme til at gi alt for meget bas nogle gange, sådan at det runger på en mystisk måde.
Jeg kan desværre ikke få min sub under sofaen, fordi min sofa går helt ned til jorden, og også fordi min sub er 45 cm høj.
Men tak for jeres svar, jeg vil prøve at justere og flytte lidt rundt på det hele hvis det altså er muligt.
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 24 Juli 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dig (lyttepositionen) som skal flytte dig. Ikke så meget højttalerne.
__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
...for meget bas nogle gange, sådan at det runger på en mystisk måde... Er det mon din dør som resonerer??? Ved et B ca. 50hz går min stue/lytterums-dør i selvsving med 4. til 8. ordens frekvens (200-400hz), men et bomuldsgardin på en gardinstang placeret 10-15cm ud fra væggen og dækkende døren tog 90% af "mislydene" og det hygger også!!!  Prøv at lægge en sommerdyne/vattæppe over døren og luk den så, måske det giver noget! Det perfekte lytterum findes men er meget dyrt i rumabsorbenter!!!
|
| Til top |
|
| |