Forfatter |
|
Sezuan Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Én af mændene bag Mp3-lydformatet er ved at udvikle et nyt lydsystem, der i første omgang skal revolutionere lyd-oplevelsen i alle større biografer. Lydsystemet der er tale om hedder Iosono og frembringer et meget realistisk plus et meget rummeligt lydbillede ved at benytte sig af Wave Field Synthesis (WFS) teknologien.
Denne WFS teknologi sørger for at alle i et lokale oplever 3D-effekten, i stedet for det nuværende system, hvor kun nogle få der sidder på "the sweet spot" får lov at opleve den totale 3D-effekt. Til dette kræves der et sted mellem 200 og 400 højttalere placeret rundt om i lokalet og til at styre bare 200 højttalere kræves der 4 kraftige computere.
Firmaets talsmand siger at det endelige mål er at udvikle et system, på disse principper, der kan bruges i diverse hjemmebiografer og han regner tilmed at det vil blive indenfor et par år.
Link: http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99996203
NB: Sådan lige på det personlige plan, så håber jeg at de finder en måde hvorpå de kan skære antallet at højttalere kraftigt ned, for selv bare med 20 højttalere er det stadig en del i et gennemsnitslig dansk stue. Der er jo også WAF (Wife Aproval Factor) at tage hensyn til - i hvert fald for nogen af os 
|
Til top |
|
|
swspusy Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg hjar sku ikke plads til 20 højtaler på mine 12 m2 !!!
|
Til top |
|
|
FireBlade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sezuan Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 222
|
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan man bare se, det omhandler surround så troede at disse ting ville være i surround forum og ikke under "andet".
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
swspusy skrev:
jeg hjar sku ikke plads til 20 højtaler på mine 12 m2 !!! |
|
|
Kan du ikke bygge dem ind i væggene ? 
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gad vide hvor stort de forestiller sig markedet for det her...
Forestil jer hvad billetprisen i f.eks. Imperial eller Tycho Brahe planetariet ville stige til hvis de skulle installere computere + software til at styre det, en højttaler for hvert 2. eller 3. sæde i salen samt jeg ved ikke hvor mange km kabel.
Og hvor mange mon kan opfylde alle disse krav derhjemme:
1. Plads til 20 højttalere
2. Råd til 20 højttalere
3. Lyst til 20 højttalere
4. En kone der finder sig i det
Mit gæt er: Ikke ret mange.
I forvejen har jeg 95% af tiden svært ved at høre forskel på 5.1 og 7.1 i min 35 kvm hjemmebif - og jeg har endnu sværere ved at forestille mig at yderligere 10-15 højttalere skulle være så meget bedre at det er pengene og besværet værd.
|
Til top |
|
|
swspusy Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 31 Juli 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
og hvem ville f.eks have plads og råd til at have 20 dali ms5 ?
|
Til top |
|
|
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
Sendt: 01 August 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstil jer den stakkel som skal mikse et soundtrack med 400 kanaler....
Idioti - totalt ubrugeligt for 99.9% af de nuværende og potentielle brugere af surroundudstyr - istedet for at proppe flere kanaler ind i diverse formater, burde man istedet for fokusere på lydkvaliteten af de formater som vi allerede har og som er standardiserede i hele verden. DTS er vistnok på vej med en opgradering i form af et 10kanals format der er lossless (tabsfrit) dvs der er ingen komprimering af lyden - se det er spændende!
vh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 01 August 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper,
Hvis der var tale om at mikse flere hundrede diskrete kanaler ville der vist ganske rigtigt være langt mellem udgivelserne - postmixing ville tage flere år.
Men som jeg forstår det er der vist nærmere tale om at en computer beregner hvad der skal fordeles til hver højttaler ud fra et langt færre antal diskrete kanaler, på samme måde som Logic 7, 6-axis og DTS Neo:6 beregner multikanalslyd udfra et stereosignal - der her er bare på steroider.
Jeg ser det mest som et eksperiment for eksperimentets egen skyld - "Se hvor dygtige vi er!" - Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig en praktisk anvendelse der vil finde et rentabelt, kommercielt marked.
|
Til top |
|
|
Zak- Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 02:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne evt. bruge MicroPods til systemet. Så skulle der da fyldes godt op med MicroPods i en stue. :-)
|
Til top |
|
|
Zak- Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 02:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeHe.....hmmm 18" fuld tone, med der til hørende kabinet....hmmm eller rettere sagt kabinetter......
Spørgsmå: Hvor stor et rum skal skal der bruges til dette setup  __________________ Zak
Mine Jamo D7 5.2
|
Til top |
|
|