Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: NAD T753 eller Marantz SE5400OSE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 04 August 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Hjælpe mig - hvad skal jeg vælge? Jeg søger en surroundreceiver til at trække mine Dynaudio 52SE fronthøjttalere og mine 42 baghøjttalere. For nogle år siden havde jeg en Marantz PM80 forstærker og den var jeg ikke tilfreds med. Den havde ikke nok dynamik og styr på højttalerne. Så købte jeg en Rotel RA980 og den var meget god og passede fint til min smag, men det skulle jo været surround, så den blev udskiftet med en Sony STR-DB780. Den sidstnævnte spillede kedeligt og intetsigende - værre end Marantz'en, så nu skal jeg altså have en receiver der bedre matcher mine højttalere. Efter meget rosende omtale af 5400OSE'eren havde jeg næsten besluttet mig for den, men så var det jeg blev mindet om lyden fra min gamle Marantz-forstærker. I stedet blev jeg foreslået en NAD T753, der skulle have flere af de kvaliteter jeg kunne lide i Rotel'en. En vægt på 20kg mod 12kg for Marantz'en taler også for NAD'en.

Det var meningen, at jeg skulle have været ude efter den ene eller den anden i dag, men det er udskudt til i morgen - men jeg er altså stadig i tvivl.

Til top Vis Landberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landberg Besøg Landberg's Websted

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 August 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har lige fået en SR5400 igår og jeg er meget glad for den, lyden er lys og dejlig OSE'en er en forbedret version som efter sigende skulle spille ekstra godt. Jeg har hørt OSE versionen men ikke i forhold til den alm 5400.

Men med hensyn til vægt så holder det ikke helt. En SR4400 vejer de der 12 kg, og 5400 vejer over 12 kg, jeg ved ikke præcist hvor meget men den vejer helt sikkert over 12 kg. Mht. NAD så har enmet været oppe før, NAD overdriver med vægten. Der var en 17 kgs NAD der kom på vægten og inden den kom ud af pakken vejede den ikke 17 kg, faktisk et stykke under. Jeg syntes også at det tit lyder overdrevet med NAD's vægt

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

xbeeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 04 August 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop haft NAD T753, Marantz SR7400 og Arcam AVR200 hjemme til en lyttetest.

Det er nu rigtigt nok at NAD'en er ondt tung, og Marantz'en vejer ikke meget - men det er bestemt ikke noget der smitter af på lydbilledet.

Jeg lyttede først til NAD'en og blev meget positivt overrasket. Den har en meget stram og tør basgengivelse. Den har ganske enkelt fuld kontrol over højttalerne. Resten af lydbilledet står fint og rart, men imponerer kun mildt.

Herefter prøvede jeg Marantzen, og blev lige så overrasket. Jeg havde selvfølgelig forventet at den var bedre (pga. af prisen), men ikke at den var så meget bedre. Bassen er meget mere punchy og fast (hvilket jeg er klar over kan irritere nogen), men det man lægger mest mærke til er, at resten af lydbilledet står meget mere poleret og detaljeret, og mindre anstrengt. Flere detaljer, lidt tilbagetrukket, men blød og behagelig, og samtidig meget magtfuld kontrol over hele lydbilledet.

Det skal lige nævnes at mine højttalere er letdrevne SA950 (2½vejs standerhøjttaler med små enheder), og derfor kan selv en lille forstærker (som den Thule IA60 jeg har nu) sagtens drive dem uden at bassen bliver slap. Jeg aner selvfølgelig ikke hvordan Marantz'en opfører sig på andre højttalere, men jeg ved i hvert fald at på mine højttalere, der vinder Marantz'en stort på trods af at NAD'en har langt højere vægt; og det gælder også magten, stramheden og dybden i bassen. Om det forholder sig sådan på større højttalere, der kræver højere effekt for ikke at få mudderbas, kræver en test!

Til top Vis xbeeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xbeeps

xbeeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 04 August 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Og så vil jeg også lige nævne at Marantz'en er væsentlig bedre til at åbne lydbilledet ved lavere lydstyrke - her kan NAD'en virke meget kedelig, når den ikke er hjulpet af den kraftige tøre bas, som træder igennem ved højere niveau.
Til top Vis xbeeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xbeeps

Landberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 04 August 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Ok, det taler jo meget i retningen af Marantz'en, da OSE'n skulle være på niveau med 7400 rent lydmæssigt.

Jeg har også lige fået øje på, at man kan få en Harman Kardon 430 for ca. det samme antal kroner. Er den værd at overveje?

Til top Vis Landberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landberg Besøg Landberg's Websted

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Sendt: 05 August 2004 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige stået overfor samme valg - røg på en Harman Kardon 630!

430'eren lyder næsten ligesom 630'eren, så prøv at lytte til den. Giver et meget stort og nuanceret lydbillede, og spiller virkeligt godt i stereo. Tror ikke du vil være i tvivl. Så får du ovenikøbet også et design, der ikke er tudegrimt (hov, nu kommer der 600000 kommentarer om design/lyd osv ).

Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes