Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 05:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround + CD-afspiller-Spild af penge ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Legola
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004
Status: Offline
Sendt: 26 August 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har i et stykke tid overvejet, om der er noget at hente i stereo musikgengivelse ved at føje en cd-afspiller til mit anlæg (HK AVR 4500 plus HK DVD 25). Efter at have læst forskellige debattråde her på hifi4all var jeg efterhånden kommet frem til, at der er bedre musik i en cd-afspiller end min dvd.

I.f.t. mit budget var jeg kommet så langt, cd-afspillere som Arcam Diva CD73T eller NAD C542 skulle prøves -- evt. også Cambridge Azur 640 C, som har fået ros for at kunne meget til små penge.

Men efter en tur i Hifi-klubben for et nærmere kig på NAD og Cambridge er jeg blevet totalt rundtosset. Jeg møder en sælger, som siger det er totalt spild af penge at købe en cd-afspiller til en surround recieiver -- man kan alligevel ikke høre forskel var hans påstand. Så hellere købe en bedre dvd afspiller, hvorefter en NAD (som jeg ikke lige kan huske navnet på) anbefales.

Den tekniske forklaring på, hvorfor en cd-afspiller ikke giver en bedre lyd på en surround receiver fortoner sig -- ja rent ud fattede jeg ikke en brik - men det var et eller andet med, at den receiveren arbejder digitalt og ikke analogt.

Kan nogen fortælle mig, hvad det går ud på, og om det er rigtigt, at jeg lige så godt kan opgive at få bedre musikgengivelse ved at købe en cd-afspiller.

På forhånd tak

Den rundtossede

Til top Vis Legola's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Legola

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 August 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

hvad det lige er sælgeren har sagt kan jeg simpelthen ikke gennemskue, en cd-afspiller arbejder vel også digitalt og ja en receiver arbejder med at overføre et digitalt signal til et analogt.

men jeg vil bestemt også men at det er spild af penge og købe en cd-afspiller ved siden af dvd'en 

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 August 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Der er bestemt noget at hente ved at skifte til cdafspiller, jeg har gjort det for få uger siden (se anlæg i signatur).

Ham hfk-gutten har nok ment at når lyden transporteret digitalt til anlægets DAC, så er der ikke den store forskel hvilket drev man bruger. Det er vel tildels rigtigt hvis drevene er lige gode, MEN man kan anvende den DAC der jo sidder i en cdafspiller, så outputtet til forstærkeren er analogt. Man skal ikke særlig meget op i pris for cdafspiller, før DACen er bedre end den, der sidder i forstærkeren.

Jeg kunne klare høre en meget større detaljegrad da jeg skiftede til min cdafspiller, den spiller mere misikalsk og præcis, lidt som et slør er fjernet fra musikken.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 August 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

selvfølgelig spiller en ren cdafspiller da langt bedre en en dvdafspiller til samme

pris og samme fabrikat!det kan bedre betale sig at købe en dvd til det samme

som en dvd/cd kombination koster.alt andet lige må der ligge bedre kombo-

nenter og et bedre løbeværk,mon ikke sælgeren mente du ikke kunne høre

forskel når du kører over coax/optiske indgang?

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan du få bedre lyd ved at bruge en dedikeret CD-afspiller men HK er ligesom NAD normalt kendt for ikke at gå alt for meget på kompromis med lys-krdsløbene. Nedenstående er gaflet fra test af DVD25 i Hi-Fi Choice

Quote:

Performance
Jitter levels could be described as being a little higher than ideal (though nowhere near as high as some of the other players in this group) but you would never know it from the listening results. These are frankly exceptional for a DVD player, and close to the standards expected of a good, comparably priced CD player. It is not that the
player is more detailed than others. It is not significantly more dynamic and nor is its imagery noticeably better to any degree. But it quite simply makes music better. Place a disc on the digital roundabout and it sings and dances where other players will merely go through the motions without bringing any significant excitement to the party. The Holly Cole test album showed what she was made of against a sparse but telling instrumental backdrop and an unusually affecting heartbeat motif in the opening track from Temptation, while Sex Without Bodies from Dave's True Story drove along with a very real degree of punch and without any obvious signs of harshness or an aggressive tonal balance.

It may excel at playing CDs, but as a DVD-Video player, the DVD25 leans towards the unexceptional end of the spectrum. Chroma (colour) noise levels are low, but the picture is nothing like as crisp and clean as the best in our group. The DVD25 is more than good enough to show the difference between a well mastered film and an ordinary one, but films like Gladiator suffer from rather unsubtle colour reproduction, especially in poorly lit scenes. Sonically however, it remains a strong contender with film soundtracks.  :End of Quote

Jeg er ret sikker på at du vil kunne få marginalt bedre CD-lyd med de 3 afspillere du nævner men det faktum at lyden sandsynligvis skal passere AD delen af DSP'en i din surround-receiver kan gøre at investeringen vil være for stor i forhold til det du opnår lydmæssigt. Der er dog ikke andet at gøre end at prøve dig frem. 

Legola
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Foreløbig tak for jeres svar. Det tyder på, at jeg nok kommer til at låne et par cd-afspillere for at teste det af. Hvis jeg kun får maginalt bedre lyd end i HK DVD 25 for mellem 3.500 og 5.000 kr. det koster for hhv. NAD og Arcam, er det ikke pengene værd.

Den lidt mindre rundtossede 

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

octo skrev:

MEN man kan anvende den DAC der jo sidder i en cdafspiller, så outputtet til forstærkeren er analogt. Man skal ikke særlig meget op i pris for cdafspiller, før DACen er bedre end den, der sidder i forstærkeren.

Der er blot det problem at LANGT de flest Surrroundreceivere (i overkommelige prislejer) konverterer det analoge signal fra din CD til et digitalt og derefter konverterer det tilbage til analogt. Dette betyder desværre i mange tilfælde at det er bedre at køre digitalt ind i receiveren end analogt da du så slipper for AD-delen. Dermed er det pludseligt forskellen som drev vi lytter til når vi sammenligner en DVD og en CD. Dette kan jo også give en forbedring men den er noget mindre end hvis vi sammenlignede de to afspillere på en analog forstærker.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 26 August 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

skriv lige et indlæg/tråd/brugeranmedelse når du har hørt 542, den er umulig at finde en ordentlig test på.

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Sendt: 28 August 2004 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

tonka skrev:

Der er blot det problem at LANGT de flest Surrroundreceivere (i overkommelige prislejer) konverterer det analoge signal fra din CD til et digitalt og derefter konverterer det tilbage til analogt. Dette betyder desværre i mange tilfælde at det er bedre at køre digitalt ind i receiveren end analogt da du så slipper for AD-delen. Dermed er det pludseligt forskellen som drev vi lytter til når vi sammenligner en DVD og en CD. Dette kan jo også give en forbedring men den er noget mindre end hvis vi sammenlignede de to afspillere på en analog forstærker.

Er dog ret sikker på at min Marantz kan bypasse digital delen, det har jeg i hvert fald fået at vide, men ved ikke med #0 Harman.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Legola
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Nu har jeg læst lidt videre på lektien andre steder i hifi4all fora. Og jeg kan se, at mange anbefaler at lade DVD'en gå igennem en DAC -- det skulle være en suveræn måde at forbedre stereolyden.

Jeg kan dog ikke gennemskue den debat som tonka og octo kører om de indbyggede DAC i en CD-afspiller og Sourroundreceiveren har nogen indflydelse på, om det kan betale sig at købe en separat DAC.

Kan de eksperter, der læser denne tråd -- gerne tonka elle octo -- forklare fordelen/ulempen ved en seperat DAC -- meger gerne på niveau "DAC for dummies"

Missionen er som sagt, at hente bedre stereolyd ud af min HK DVD 25 og HK AVR 4500. Og i givet fald: Hvad koster sådan en DAC-fætter, hvis der skal være en klar forbedring af lyden. Hvilke mærker kan anbefales ?

På forhånd tak for hjælpen.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 August 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

det kan ik betale sig at købe en bedre dvd ! dvd25 er helt sikkert ok, du skal op og give en del for at få en væsentlig forbedring, en dac derimod vil kunne gøre meget !!

Evt kan du se witzels tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2866&PN =1

og som altid får man mest ved at bruge pengene på brugtmarkedet..

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 August 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at bruge coax-udgangen KUN til surroundlyd og et andet sæt kabler fra dvd-ens analog-udgang til analog indgang på surroundforstærkeren fx. aux.

Du kan derved lytte dig frem til den bedste lyd blot ved at skifte på indgangsvælgeren på forstærkeren. Måske har du allerede prøvet det. .... 

Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes