Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rybber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i gang med research til at bygge en HTPC. Jeg vil gerne have den til at erstatte min DVD, video OG anlæg. Og nu jeg er i gang kan jeg vel alligevel få surroundsound.

Jeg ved ikke det store om surroundsound, men er det nok at have fx. et soundblaster Audigy ZS lydkort og et 5.1/6.1/7.1 højtalersæt fra fx. Creative???

Mvh Rybber

Til top Vis Rybber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rybber

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo an på hvad du forventer.

Men der er sgu ikke meget ved at sidde og høre musik eller se film på sådan et sæt. ;)

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Ja det er nok med f.eks. et Audigy kort... men næsten alle multikanals lydkort, har også alle udgangene som analoge mini-jack udgange  Desuden så hvis du vælger at bruge løsningen med et Creative højtalersæt, så kan du køre alle kanalerne digitalt ukomprimeret! imodsætning til et normalt multimanals S/PDIF signal...

Hele ideen er dog lidt handicappet da højtalerne nok ikke er ret meget værd som hifi... men bare det at ha flere ukomprimerede S/PDIF kanaler er jo genialt! desværre er der nok ikke meget andet mainstream udstyr der kan arbejde med flere S/PDIF kanaler på én gang, end lige Creatives egne højtalere  dette kan dog sagtens lade sig gøre hvis man bruger f.eks. en 8 kanals DAC, eller 4 alm. DAC's, og så bruger en rå surround forstærker...

Men ellers til en HTPC så det jo vigtigt at man har et godt grafikkort med en ordentlig video udgang! Eller DVI hvis man har mulighed for det... Det ville også være rart at have et TV/radio kort hvis HTPC'en skal erstatte hele anlægget, og du har også mulighed for at optage video på computeren så. F.eks. ATI laver nogle All-In-Wonder kort som kombinere Grafik/TV/Radio/TV-out kort i ét, i en relativ ret god kvalitet. Hvis du vil spare TV/Radio tuneren væk, laver ATI også kort med VIVO betegnelsen som står for Video-In / Video-out.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

[...] Desuden så hvis du vælger at bruge løsningen med et Creative højtalersæt, så kan du køre alle kanalerne digitalt ukomprimeret! imodsætning til et normalt multimanals S/PDIF signal... [...]

Det ændrer jo ikke på at kilden er komprimeret.
Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

napsi skrev:
micma18 skrev:

[...] Desuden så hvis du vælger at bruge løsningen med et Creative højtalersæt, så kan du køre alle kanalerne digitalt ukomprimeret! imodsætning til et normalt multimanals S/PDIF signal... [...]

Hvis det nu f.eks. er en DVD, så er kilden jo ikke komprimeret! Problemet er jo at et normalt S/PDIF signal kun er 2 kanaler, og normalt så komprimeret man de resterende kanaler så de allesammen er encoded i en enekelt S/PDIF kanal! Men dette overkommer Creative ved at bruge flere S/PDIF kanaler... og kun bruge 2 kanaler pr. S/PDIF udgang. Det er jo teknisk set den bedste løsning! men desværre er det langt fra, den bedste løsning at bruge et sæt computer speakers som surroundsound, og lytning i det hele taget...

Rybber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Mange tak for besvarelserne, men det meste var desværre sort snak for mig.

Kan man ikke få ordentlig surround ud fra dette setup eller hvad?

Jeg skal jo både bruge det til CD'er, DVD film og radio, så det skal lyde ordentligt, ellers er der vel ingen grund til at kaste penge efter det?

Rybber

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jo self. kan du få god lyd ud af det!  det med at komprimere lyden i S/PDIF er jo helt normalt. alle DVD afspillere osv. osv. gør det jo på den måde...

Men det kommer jo også an på om du vil køre lyden digitalt ud, eller bruge de analoge udgange... Hvis du vælger at køre det digitalt, så bruger man D/A konverteren der sidder i modtager enden (receiver/digital pc speakers) hvilket for receivere nok er en del bedre end i lydkortet... for Audigy er det dog ikke så slemt da der sidder en Crystal DAC, og et diskret udgangstrin. Lyden på Audigy2 er varm og rund, men mangler bla. en del af det øvre frekvens område...

Dog syntes jeg lyden på mit TerraTec Aureon 7.1 er bedre end på Audigy2 (har begge 2) Lyden er mere kold og precis, men frekvens spektret er i mine øre en del bredere... på Aureon kortet sidder der en Wolfson DAC, og nogle 741 opams som udgangstrin. Det er jo ikke noget som er helt vildt eksotisk, men i langt de fleste tilfælde klasser bedre end andre lydkort!

Rybber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Okay, men kan det lade sig gøre at køre lyden ud digitalt hvis det er så meget bedre og hvad er forskellen i udstyrskrav?

Hvor kan jeg læse om alt dette?

Mvh Rybber

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
napsi skrev:
micma18 skrev:

Hvis det nu f.eks. er en DVD, så er kilden jo ikke komprimeret! Problemet er jo at et normalt S/PDIF signal kun er 2 kanaler, og normalt så komprimeret man de resterende kanaler så de allesammen er encoded i en enekelt S/PDIF kanal! Men dette overkommer Creative ved at bruge flere S/PDIF kanaler... og kun bruge 2 kanaler pr. S/PDIF udgang. Det er jo teknisk set den bedste løsning! men desværre er det langt fra, den bedste løsning at bruge et sæt computer speakers som surroundsound, og lytning i det hele taget...

Multikanalslydspor på DVD-Video er komprimeret, oftest med DD eller DTS, eller begge dele.

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes