Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Spørgsmål til Ricky Petersen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej Ricky:

Jeg har lige læst testen af sunfire the ultimate receiver her på hifi4all. Efter have læst det, føler jeg at jeg har brug for lidt mere uddybende eller en lidt mere pædagogisk forklaring på beskrivelsen af produktet. Jeg citerer Ricky:

"En effektiv forstærker på f.eks. 300 watt, der er konstrueret efter konventionelle principper, har typisk en strømforsyning med en konstant spændibg på 90 V.Så længe audiosignalet er under de 90 V, løber forstærkeren ikke tør for strøm eller klipper signalet. Skulle det ske, at inputsignalet overstiger de 90 V, vil forstærkeren klippe signalet og informationer går tabt. Strømmen fra en almindelig forstærker til højttaleren løber fra strømforsyningen igennem effekttransistorern(e) og ud til højttalerne. Eksempelvis kan man forstille sig, at udgangsspændingen er 30 V med en strømstyrke på 10 ampere. Strømmen vil flyde fra strømforsyningen og igennem transistorerne, som bliver meget varme.

Den varme, der afsættes i transistorene, er et udtryk for spænding gange med strømstyrken. Den var 10 A, og hvis man kunne måle 30 V ved højtalerne, giver det 60 V over transistorerne (90 V - 30 V ). 60 V gange med 10 A giver i alt 600 watt. De 600 watt afsættes som varme i transistorerne og skal ledes væk på en eller anden måde. Selvom transistorerne er monteret på varmeledende plader, er forstærkerens effektivitet reduceret til 20 - 30 %. De problemer kan løses rimelig simpelt ved at montere større strømforsyning og bedre varmeafledning for at gøre forstærkeren effektiv nok. Det næste lumske problem er transistorerne."

Du skriver at en effektiv forstærker på 300 watt har typisk en strømforsyning med en konstant spænding på 90 volt og længere nede skriver/konkludere du, at selv samme forstærker afsætter 600 watt varme i transistorerne. Hvordan kan en 300 watt forstærker afgive 600 watt varme i transistorerne??? Det hænger ikke sammen for mig (Hjælp mig)

Hvad er en konventionel bygget forstærker?

Kan det virkelig passe, at en konventionel bygget forstærkers effektivitet reduceres til 20-30 % på grund af varme tab over transistorerne?

Jeg citerer Ricky:

"Det, Bob Carver fandt ud af, var, at de 90 V ikke behøvede at være konstante. I stedet bringes spændingen ned på et niveau, så den hele tiden er 6 V over udgangsspændingen. Teknikken kaldes for Tracking Conversion. Forstærkeren måler hele tiden den udgående spænding og lægger så 6 V til. Er udgangsspændingen 0 V, er spændingen over transistorerne 6 V. Ved 30 V bliver spændingen 36 V. Da spændingen over transistoren konstant er 6 V over udgangssændingen, bliver varmetabet begrænset til 60 watt (6 V x 10 A ) i stedet for de 600 watt fra eksemplet med den konventionelle forstærker. Med Tracking Conversion behøves derfor ingen aktiv køling af elektronikken.. Med den teknik er Sunfire i stand til at konstruere små forstærkere, der kan levere en masse energi." 

Ricky vil du forklare denne afsnit lidt mere, jeg synes ikke jeg gennemskuer det (Jeg forstår ikke rigtigt princippet i Sunfires Tracking conversion)?

For resten hvor har du Bobs egne notater fra?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Hvordan kan en 300 watt forstærker afgive 600 watt varme i transistorerne??? Det hænger ikke sammen for mig

Kan det virkelig passe, at en konventionel bygget forstærkers effektivitet reduceres til 20-30 % på grund af varme tab over transistorerne?

en 300 W forstærker kan let prod. 600 W varme, de 300 W er jo ikke forbruget, men effekten den kan levere.

en konventionel forstærkers effektivitet kan meget let komme derned, så Ja

mine Klasse A effekter holder let 28-35 grader i et lokale på 20-30 m2 året rundt

håber at det er OK at vi andre også svare, ellers vil jeg anbefale PB

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hej Kyhn:

I andre må selvfølgelig også svare.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Håber så at du kunne bruge mit svar.

Der findes masser på nettet om netop Bob Carvers teori, spændende læsning.

Ellers så skrev Hasselhoff noget, skal lige se om jeg kan finde det

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

en 300 W forstærker kan let prod. 600 W varme, de 300 W er jo ikke forbruget, men effekten den kan levere. Vil du uddybe det lidt mere? jeg forstår det bare ikke

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Meget simplificeret:

hvis vi antar at en given forstærker er på 300W i stereo ved en effektivitet på 30% vil den bruge 1000W pr kanal dvs. 2000W total i forbrug.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hvis Sunfires tracking conversion princippet er så effektive, som bliver beskrevet, hvorfor vælger de såkaldte konventionelle forstærker producenter så ikke at gå i samme spor?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Tja patent pending m.m. og udviklingsomkostningerne er jo også store

men jeg tror nu på at fremtiden bringer mange spændende løsninger

PWM er nok også kommet for at blive, indtil de rene digital forstærkere bliver problemfrie og billigere

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej Keyvan

Sorry, at jeg ikke har reageret før nu, men dit indlæg smuttede forbi mit falkeøje 

Kyhn, har givet nogle gode svar, der ikke ligger langt fra mine. Håber de rækker!

Når en forstærker opgives til f.eks 100 watt, er det den effekt, som forlader forstærkeren - altså målt i ude i højtalernes terminaler. De 600 watt forsvinder inden i dåsen i form af varme.  

Det korte og lange i Bob Carvers teori er, at varme er eletronikingeniørenes store udfordring. Der er næsten umuligt, at undgå tab p.g.a varme, selvom der bruges kraftige kølleribber, varmeledende materiale osv, og ved de traditionelle forstærkerer går der enorme mængder af energi til spilde p.g.a varme.

Da jeg havde Sunfires receiver i huset, kunne jeg når som helst ligge min hånd ovenpå den. Selvom jeg havde tortureret den med 247 km/t, kunne jeg kun lige fornemme varmen fra forstærkerens indre.
...så Bob Carvers forstærkerteori er effektiv. Jeg er næsten sikker på, at han skyndte sig ned til patentkontoret samme dag som ti-øren faldt

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej Ricky.

Jeg tror, jeg har forstået princippet nu.

Husk du må ikke køre 247 Km/t på en motorvej når du kører i en bil. Denne hastighed er kun tilladt når man kører på en MC.

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hehe...Tog mig også en krig at installerer den sunfire Receiver i min Opel Corsa

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hi igen alle sammen.

Jeg tror alligevel ikke, at jeg har forstået princippet i Sunfires Tracking conversion. Jeg forstår ikke, hvordan en højere spænding på 6 V over trnsistorerne i forhold til udgangsspændingen er med til at minimere varme eller enrgi tabet ved en forstærker/receiver???  Kan i forklare det lidt bedre??

Kyhn:

Jeg fandt mange links om emnet ved det link du henviser til i din tråd, men de virker ikke.

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej keyvan

Hmm....hvad er det helt nøjagtig du ikke forstår. Prøv, stille og rolig, at læs afsnittet om Tracking conversion en gang til.

Nogle gange hjælper det at læse det at par gange, før man helt forstår det 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 November 2004 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er heller ikke elektronikekspert - men, princippet virker! Fidusen er, at effekten fra lysnettet kun kræves, når der er brug for den - der er i realiteten meget sjældent brug for ret meget effekt i lydgengivelse, det er kun i spidserne (og det er selvom spidserne optræder ofte). Det er rigtigt, at det er underligt at andre ikke bruger det mere - især i disse tider, hvor der skal stoppes en masse effekt ind i en surroundforstærker, for at trække alle de kanaler.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Ricky skrev:

"Selvom transistorerne er monteret på varmeledende plader, er forstærkerens effektivitet reduceret til 20 - 30 %. De problemer kan løses rimelig simpelt ved at montere større strømforsyning og bedre varmeafledning for at gøre forstærkeren effektiv nok. Det næste lumske problem er transistorerne."

Det er da vist noget ævl.... Forstærkeren bliver ikke mere effektiv, ved at lave strømforsyning og køleplader større! Hvem har bildt dig det ind???

Mit bud er hjemmefilosofi... Igen....

Min holdning er, at hvis ikke man har den fornødne tekniske indsigt, så skal man holde sig fra tekniske forklaringer... det er så pinligt at blive afsløret i en hjemmefilosofi!! Og så er der i øvrigt rigeligt med folk i branchen, der forsøger at bilde folk en historie på ærmet. Der er ikke meget ved, at man benytter sin position som redaktionelt medlem, til at skabe forvirring og ukorrekte opfattelser hos sine læsere!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig

Hvad mener du med "igen"?????

Jeg benytter ikke min position til noget som helst......!

Der er ikke noget hjemmefilosofi i, at jo bedre varmeledningen er, jo mere effektiv bliver forstærkeren - og så meget andet, hvor varme er et problem.

Naturligvis gi'r en større strømforsyning i sig selv, 
ikke nødvendigvis en mere effektiv forstærkeren, så der har du da ret.     

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hutig har ret, bedre varmeafledning og større strømforsyning giver ikke bedre effektivitet.

Det er kun selve konstruktionen af forstærkeren der kan ændre effektiviteten. En klasse A forstærker bliver aldrig effektiv blot fordi man kommer blæserkøling i, eller en endnu mere overdimensioneret strømforsyning.

Det eneste en større køleplade kan gøre er at beskytte transistorerne mod overophedning. En større strømforsyning giver flere watt (hvis udgangstrinnet kan tåle det) hvis det er spændingen der øges men det gør ikke forstærkeren mere effektiv.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hutig har ret, bedre varmeafledning og større strømforsyning giver ikke bedre effektivitet. Jeg tror, i snakker forbi hinanden, da det lyder som om jeres definition af effektivitet er ikke ens.

Det er kun selve konstruktionen af forstærkeren der kan ændre effektiviteten. En klasse A forstærker bliver aldrig effektiv blot fordi man kommer blæserkøling i, eller en endnu mere overdimensioneret strømforsyning.

Det eneste en større køleplade kan gøre er at beskytte transistorerne mod overophedning. En større strømforsyning giver flere watt (hvis udgangstrinnet kan tåle det) Nu bliver jeg endu mere forvirret. Er flere watt ikke ensbetydende med en mere effektiv forstærker hvis det er spændingen der øges men det gør ikke forstærkeren mere effektiv. En forstærker med feks. 100W har mere styr på højttaler enhederne end en forstærker med 20W, så er den altså også mere effktiv, eller havd????? (Vi går ud fra man har brugt samme fremgangsmåde under effekt måling af de 2 forstærkere.)

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ricky skrev:

"Selvom transistorerne er monteret på varmeledende plader, er forstærkerens effektivitet reduceret til 20 - 30 %. De problemer kan løses rimelig simpelt ved at montere større strømforsyning og bedre varmeafledning for at gøre forstærkeren effektiv nok. Det næste lumske problem er transistorerne."

Det er da vist noget ævl.... Forstærkeren bliver ikke mere effektiv, ved at lave strømforsyning og køleplader større! Hvem har bildt dig det ind??? Hvilket indflydelse har en overophedet transistor på en forstærker? Hvilket indflydelse har en strømforsyning på 500 gram og en strømforsyning på 10 kilo gram på forstærkeren?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes