Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TooN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har købt det her Magnum fx440 surround sæt som er i 6.1 udgave.

Jeg har også købt en dvd maskine men der står 5.1 på den over spec. men kan det give problemer jeg skal ud her efter jul og købe en 6.1 forstærker, og spørgsmålet er så nogen der ved om det kan passe sammen. og ja jeg er ny i faget hehe

Til top Vis TooN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TooN

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Der er ingen problemer i at sætte en afspiller med "5.1" til en 6.1 forstærker.

Du skal blot lige være opmærksom på et par ting:

Når der står 5.1 på din dvd-afspiller, så tyder det nok på at der er indbygget Dolby Digital dekoder i den (Har den et "sæt" bestående af 6 phonostik der hedder noget i retning af Left, right, center, left surround, right surround og subwoofer..?).

Selv om det skulle være tilfældet, så glem alt om at bruge dem. Det er både besværligt (mange kabler, og indviklet/ufleksibel opsætning i afspillerens menu) og lyder sjældent heller særlig godt, sammenlignet med den indbyggede dekoder i en bare nogenlunde hæderlig forstærker.

Du skal med andre ord koble din afspiller til den kommende forstærker via digital out. Om det er coax eller optisk afhænger af hvilke stik du har, og hvilke kabler du har lyst at anvende. Lyden er i bund og grund den samme, selv om mange vil være uenig med mig idet. På et mid-fi anlæg vil jeg ihvertfald mene at forskellen er meget lille.

Når det så er på plads skulle der ikke være flere problemer udover generel opsætning af dit anlæg. Du får den digitale bitstream der ligger på skiven direkte over i forstærkeren. Om det er 5.1 eller 6.1 afhænger af kodningen på pladen, ikke af afspillerens specifikationer.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

TooN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Okay tak for det! jeg ved ikke helt så meget om de kabler, men ja der er phonostik med i den pakke som jeg har købt med min dvd, og alle de andre fine ord for kabler osv. har jeg ikke rigtig styr på som sagt er det første gang jeg roder med at stille et surround op og i det hele taget et anlæg :), jeg har tænkt mig at købe en 6x100 w fra sony, men i det sæt surround højtalere jeg har købt var der ikke en subwofer med nogen der ca ved hvor stor en sub jeg kan til slutte til en sådan forstærker

Til top Vis TooN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TooN

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hvor stor en subwoofer du slutter til afhænger af din pengepung og af det rum den skal spille i, ikke så meget af forstærkeren. Du bør købe en aktiv subwoofer, den har indbygget forstærker, og er derfor ikke afhængig af hvor kraftig forstærkeren er. Du bør gå uden om det billigste skrald af subwoofere, du vil ærgre dig til døde.

Du behøver nu ikke at styrte ud og købe en subwoofer lige med det samme - når du får købt forstærkeren så prøv i første omgang at sætte den op til "no subwoofer" - så sender den bassignalet til dine fronthøjttalere. Det har selvfølgelig ikke samme "oomph" som en god sub, men det fungerer indtil du finder det rigtige.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes