Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 04:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: THX - står det for noget? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hey.

Ja er der nogen som ved hvad THX står for? (Altså bogstaverne T H X - ikke selve konceptet)

Jeg har ofte undret mig over om bogstaver overhovedet står for noget. . Jeg ved at George Lucas engang først i 70'erne lavede en film ved navn THX 1138 - er navnet blot hentet herfra?

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Tomlinson Holman Experience

Navnet på den lydtekniker der udarbejdede standarden. Han er ikke længere hos Lucasfilm, og har lavet sin egen 10.2 standard med endnu større krav. Jeg tror den hedder TMH

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Pioneer skrev:

Tomlinson Holman Experience eXperiment

Navnet på den lydtekniker der udarbejdede standarden. Han er ikke længere hos Lucasfilm, og har lavet sin egen 10.2 standard med endnu større krav. Jeg tror den hedder TMH

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Til : Administrator

Er du helt sikker på det bare kommer fra filmen?? Jeg tænker Tomlinson Holman kunne være et bud også at X'et står for de andre engineers fra Lucasfilm.. Bare min ide

edit: ja folk er hurtige her på siden hehe

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg mener bestemt, at navnet THX stammer fra hans film THX1138, men det er muligt, at man senere har fundet på noget mere at lægge i bogstaver, sikkert noget med theatrical effects.

Så vidt jeg har læst, stammer betegnelsen THX1138 - som ganske rigtigt var navnet først på en film, Lucas lavede på filmskolen, og derefter på en decideret spillefilm han lavede - denne sære kode stammer faktisk fra Lucas' telefonnummer, da han i sin tid boede i San Francisco. Tlf-nr. må således have været 849-1138

Ud over at hans Skywalker-ranch også ligger i området, er der flere sjove Lucas-sights i San Francisco. Dels den overturistede 'Mel's Diner' fra filmen American Graffiti', og dels de store kraner på havnen i Oakland, som man kan se, når man kører over the Bay Bridge. De har angiveligt inspireret designet af 'the Imperial Walkers' i Star Wars-filmene, og når man ser disse kraner, er det ikke langt væk.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

BenFi skrev:

Er du helt sikker på det bare kommer fra filmen?? Jeg tænker Tomlinson Holman kunne være et bud også at X'et står for de andre engineers fra Lucasfilm.. Bare min ide

X´et står for "Experiment", altså hele THX = Tomlinson Holman Experiment, og blev vist første gang introduceret til en Star Wars film. Om det så er en udspringer herfra, er mig lidt uvidst, men det hævder nogen?
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
BenFi skrev:

X´et står for "Experiment", altså hele THX = Tomlinson Holman Experiment, og blev vist første gang introduceret til en Star Wars film. Om det så er en udspringer herfra, er mig lidt uvidst, men det hævder nogen?

Puha, nu bliver jeg lidt forvirret. To modstridende oplysninger. Kan I ikke lige slå fast om det stammer fra filmen eller Tomlinson Holman Experiment? Og er sammenfalden mellem to ting blot et tilfælde?

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Som historien vist lyder, blev THX udviklet til filmbrug, og opkaldt efter Tomlinson gutten.

Se venligst: http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Her er det rigtige svar

Navnet THX er dels en sammentrækning af "Tomlinson Holman Experiment" og en hyldelst til George Lucas første film THX 1138

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes