Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 06:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marentz versus Denon til SA-højtalere!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg skal købe surround anlæg og har indkredset mulighederne til Denon eller Marentz:

Denon AVR 2805 + DVD 1400 til samlet pris på kr 8300,- (forstærker forholdsvis ny til kr 6000,- + DVD 1400 kodefri til kr 2300,- for medlemmer af hifi-klubben). Med Denon forstærkeren kan jeg "byampe" min fronthøjtalere, hvilket skulle være en stor fordel.

Jeg har ikke fået en endelig pris på Marentz, men modellen skal  være:    Marentz SR 5500 eller SR 7500 + DV 4500 eller DV 6500

Jeg kunne bedst li' at høre på Marentz i stereo, hvilket jeg vægter en del højere end surround. Marentz skulle efter sigende matche mine SA højtalere særlig godt (SA 1530 x 2 + SA 510AV + SE 175 (sub) + JBL extreme baghøjtalere x 2)?? Marentz bliver nok lidt dyrere end ovenstående tilbud på denon.

Hvad ville I vælge hvis I var mig???!!!???

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

haastrup skrev:

Jeg har ikke hørt de Marantz produkter du henviser til. Men overvej en Denon DVD2200 i stedet for DVD1400. DVD2200 yder og lyder væsentligt bedre end DVD1400. DVD2200 kan du finde til 3K som restsalg i Hifi-Klubben rundt omkring.

Til top Vis Gerdes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gerdes

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa Haastrup

Ingen er ens,   du må ALDRIG købe ud fra hvad andre siger,   du kan kun bruger det som andre siger som vejledende info..    Hvis du nu skulle købe nye højttaler,  og ikke vidste hvad mærker andre kunne li  og sådan,  så kunne du sortere visse mærker fra og sådan..

Grunden til at jeg siger sådan,  er at du jo allerede har besluttet dig hvad du syntes er bedst,   så nytter det jo ikke der kommer 10 denon fans og kun 2 marantz..  så skifter du med sikkerhed mening,  selvom der nok herinde findes lige mange af hver fans..

Dog vil jeg sige at det er MEGET vigtigt at du lytter til begge muligheder i samme setup,  altså i samme rum,  samme kabler,  samme højttaler og samme musik..  bare rummet kan gøre så meget til forskel man tror det ikke..

Når du så lytter under samme forhold,  kommer du hurtigt frem til hvad du syntes lyder bedst..  Det er jo dig der skal lytte,  ikke andre  :)    Er det stadig Marantz du mener spiller bedst i Stereo,  så køb du marantz!

MvH..

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

velkommen til :)  

helt klart marantz, du kan hurtigt risikerer en meget skinger lyd hvis du bruger denon og ikke har nogle relativt mørke kabler.

desuden har sa godt af så meget power som muligt, både hvad angår watt og strømforsyning, jeg har selv et par 1750 der får 2x500 watt pt (og med en ordentlig strømforsyning) og jeg overvejer kraftigt at anskaffe noget asp1000 icepower (om ikke andet så bare for sjov).

desuden mener jeg at lyden fra marant er langt mere behagelig, imo bliver denon hurtigt trættene at lytte il, men det er nu en gang et smagsspørgsmål

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Tak for rådet Muttley!

Problemet er at det bliver svært at lytte til Denon på mine egne højtalere, da de ikke sælges i hifiklubben, og man kan heller ikke der købe noget hjem og aflevere tilbage! 

En anden ting er prisen. Selv om jeg måske hælder lidt til Marentz så bliver det lidt dyrere! Så hvis der nu var nogle der havde erfaringer med Denon AVR 2805 (eller Denon generelt) i stereo kunne det være spændende at høre.

Også mht. til at byampe mine fronthøjtalere - hvor meget betyder det?

Mvh Simon

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

haastrup skrev:

En anden ting er prisen. Selv om jeg måske hælder lidt til Marentz så bliver det lidt dyrere! Så hvis der nu var nogle der havde erfaringer med Denon AVR 2805 (eller Denon generelt) i stereo kunne det være spændende at høre.

Jeg har "erfaring" med Denon via min AVR3805 og DVD2900. De spiller så på et sæt Dali Evidence SE i stereo. Inden jeg valgte denne kombination lyttede jeg på andre Denon setups. Bl.a. derfor vil jeg mene at uanset hvad du end vælger, så hold dig fra DVD1400. DVD2200 er bare en bedre maskine på alle punkter IMHO, og prisforskellen på dem nu er latterlig lav .

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Til Gerdes

Det billigste jeg kan se DVD 2200 til er 3999,-

Er der for kr 2000,- mere lyd i den og kan den ellers noget som DVD1400 ikke kan?

Mvh. Simon

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

haastrup skrev:

Til Gerdes

Det billigste jeg kan se DVD 2200 til er 3999,-

Er der for kr 2000,- mere lyd i den og kan den ellers noget som DVD1400 ikke kan?

Mvh. Simon

Jeg har set DVD2200 til 2.999. Men det er vist de enkelte butikker der selv sætter restsalgsprisen.

DVD2200 kan som sådan ikke mere end DVD1400. Den gør det bare bedre. DVD2200 har bedre videoconverter, større buffer, så lagsskifte ikke bemærkes overhovedet. Derudover lyder DVD2200 bare bedre end DVD1400.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

velkommen til :)  

helt klart marantz, du kan hurtigt risikerer en meget skinger lyd hvis du bruger denon og ikke har nogle relativt mørke kabler.

Tror farven på kablerne er ligegyldig.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

haastrup skrev:

Hej alle!

Jeg skal købe surround anlæg og har indkredset mulighederne til Denon eller Marentz:

Denon AVR 2805 + DVD 1400 til samlet pris på kr 8300,- (forstærker forholdsvis ny til kr 6000,- + DVD 1400 kodefri til kr 2300,- for medlemmer af hifi-klubben). Med Denon forstærkeren kan jeg "byampe" min fronthøjtalere, hvilket skulle være en stor fordel.

Jeg har ikke fået en endelig pris på Marentz, men modellen skal  være:    Marentz SR 5500 eller SR 7500 + DV 4500 eller DV 6500

Jeg kunne bedst li' at høre på Marentz i stereo, hvilket jeg vægter en del højere end surround. Marentz skulle efter sigende matche mine SA højtalere særlig godt (SA 1530 x 2 + SA 510AV + SE 175 (sub) + JBL extreme baghøjtalere x 2)?? Marentz bliver nok lidt dyrere end ovenstående tilbud på denon.

Hvis du vægter to kanals lyd højere, hvad i alverden vil du så med et surround anlæg?

Du ville nok få bedre lyd ud af to kanals udstyr , også i samme prisklasse. 

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hvad med byamping af mine fronthøjtalere. Er der nogen der har nogle erfaringer der - hvor meget betyder det??

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

haastrup skrev:

Hej alle!

Hvis dit budget kan nå, ville jeg vælge Marantzen. Jeg evd at det måske lyder mærkeligt, qua mit brugernavn, men jeg vil mene at Marantzen nok tiltaler flere og måske også spiller lidt mere korrekt end Denon.

Biamping er da måske en fordel, men ikke nok til alene af den grund, at fravælge Marantz.

I øvrigt ville jeg ikke matche en AVR-2805 med DVD1400, idet 1400 ikke kan hænge på, i forhold til forstærkeren. DVD2910 er det rigtige valg (i mine øjne), men er selvfølgelig også væsentligt dyrere.

Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Til Ikke slipsefyr!

Jeg vil gerne have surround, men vil oftest bruge anlægget til stereo musik - med to SA 1530 front + SUB SE175 evt. byampe fronthøjt. for bedre lyd!

Mvh. Simon

Denonfanatiker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

haastrup skrev:

Tak for rådet Muttley!

Problemet er at det bliver svært at lytte til Denon på mine egne højtalere, da de ikke sælges i hifiklubben, og man kan heller ikke der købe noget hjem og aflevere tilbage! 

Også mht. til at byampe mine fronthøjtalere - hvor meget betyder det?

Mvh Simon

Hvis ikke du, uden beregning kan låne grej med hjem, eller som minimum kan returnere det, hvis det ikke er dig alligevel, så skal du finde en anden Hifiklub. For det SKAL kunne lade sig gøre og jeg ved at det kan. Desværre er serviceniveauet meget forskelligt, alt efter hvilken butik det er og hvem du taler med.

I øvrigt skal du overveje meget nøje, om du vil gå kompromis, for at spare penge (selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser). For det ville da være surt, at nøjes med det næstbedste, og så måske fortryde bagefter. Ikke!?

Til top Vis Denonfanatiker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denonfanatiker

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Til Denonfanatikeren

Tak for rådet og for objektiviteten.

Du mener ikke at biamping gør den helt store forskel eller hvad?

Mvh Simon

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

hvad vil du biampe med?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Der er en ny funktion på de større modeller fra producenterne som gør at hvis du kun kører 5.1, kan du bruge de overskydende kanaler til at bi-ampe f.eks. frontkanalerne med - det er smart, effektivt, og sandsynligvis det han spørger til!

Ja, det vil gøre en forskel til den positive side - en bekendt har gjort det på hans Pioneer VSA-AX5i og det med stor succes. Overskuddet var ganske enkelt bedre og kontrollen voksede lige en klasse!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

ligesom i cayin, altså en slags intern brokobling uden at halverer strømforsyningskapaciteten?

hvis der bruges den samme strømforsyning er det vel ikke bi amping (to forstærkere), lidt på samme måde som en cadillac 16 ikke har en v16, men to v8'ere, hvor nummer to først slår til når der skal køres stærkt?

haastrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Kan man byampe med nogle af marantz's forstærkere?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 Januar 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

ligesom i cayin, altså en slags intern brokobling uden at halverer strømforsyningskapaciteten?

Det giver sig selv - du får kapaciteten fra de overskydende effekttrin til rådighed på samme højttalere og netop på en surroundting er det absolut en god ting!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes