| Forfatter |
|
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 17 Januar 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at anskaffe mig noget A/V receiver (Denon 3805 eller NAD T773v2). I den forbindelse undrer jeg mig over, hvordan man udnytter at der vises en film med surround på eks. TV2 eller DR? Kræver dette noget specielt af TV'et, eller kræves der en seperat modtager til dette? __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 17 Januar 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
|
Jeg er ved at anskaffe mig noget A/V receiver (Denon 3805 eller NAD T773v2). I den forbindelse undrer jeg mig over, hvordan man udnytter at der vises en film med surround på eks. TV2 eller DR? Kræver dette noget specielt af TV'et, eller kræves der en seperat modtager til dette?
|
|
|
Hvis det er de danske kanaler vi taler om kræver det som bare en pro logic dekoder. Sådan een vil du med garanti have i den receiver du køber, så du skal sådanset bare smække et par rca kabler på fjernsynets audio udgange og ned i din receiver.
Kvaliteten af dette kan man så diskutere, men det er ikke noget der tåler sammenligning med digital surround. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke slipsefyr har ret. Surround fra TV er baseret på stereosignaler, og svarer til det du kan hente ud af et VHS bånd (eller DVD´er der "kun" er i Dolby surround 2.0)
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager hvis det var et åndet spørgsmål - men jeg er ny i surround feltet. Har endnu ikke en receiver - men det får jeg meget snart ;-)
Dvs. at for at udnytte det "surround" der vises på TV, kan jeg bare tilslutte min S-VHS's audio-out til receiveren, og så bliver det ikke bedre? __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 17 Januar 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt rigtigt. Når det endelig skal være, så får du som regel et bedre resultat ved at sætte video´en til receiveren frem for tv´et selv. Tuneren i de fleste videomaskiner er bedre end i mange tv.
Ulempen er selvfølglelig at skulle skifte kanal på videoen i stedet for TV´et. Men hvis din næste upgrade er en videoprojektor er det alligevel videoen du skal bruge for at kunne sætte en tv-tuner til.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen - det har hjulpet meget på min forståen   __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
krabbefar Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 19 Januar 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ikke nogen programmer som sender dolby digital eller dts? Eller skal man så have en selector?
|
| Til top |
|
| |
urudai Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Jeg rykker lige ind fra sidelinien med et komentar til krabbefar...
PT er der ingen der sender i Dolby Digital eller DTS. Ganske almindelig kabeltv er analogt og derfor kun 2.0 stereo. Digital tv som fx. Viasat og Canal Digital sender stadig kun stereo. Men jeg/vi glæder os til den dag vi modtager 5.1/6.1 surround udsendelser...
Mvh Urudai
|
| Til top |
|
| |
krabbefar Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
HVad så med en selector er den ikke digital?
Nu forstår jeg det så ikke helt, hvis jeg får fx tv2 gennem kabeltv er det analogt, men tv2 gennem viasat er digitalt?
Jeg mener også nogle gange når jeg ser film, at der står bagefter "presented in dolby digital" bare for et eksempel.
|
| Til top |
|
| |
Spider Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
krabbefar skrev:
|
HVad så med en selector er den ikke digital?
Nu forstår jeg det så ikke helt, hvis jeg får fx tv2 gennem kabeltv er det analogt, men tv2 gennem viasat er digitalt?
Jeg mener også nogle gange når jeg ser film, at der står bagefter "presented in dolby digital" bare for et eksempel.
|
|
|
ja Dolby Digital 2,0
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
krabbefar skrev:
| Er der slet ikke nogen programmer som sender dolby digital eller dts? Eller skal man så have en selector? |
|
|
Jeg kender ikke noget til selector. Jeg har selv en digital satellit receiver med parabol. Mange film på Canal+ film-kanalerne er med Dolby Digital 5.1 lyd. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps. Canal+ er begyndt med dolby digital, men de er så også de eneste. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Zibas Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tyske PRO7 har da gjort det i et par år....
|
| Til top |
|
| |