Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DVD-afspiller <--> forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Har brug for lidt inspiration...

Hvilke muligheder har jeg når jeg skal have forbundet en DVD-afspiller med forstærkeren??? Hvad vil I anbefale????

Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

digital Coax .. virker for mig
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Det er fordi jeg har et almindelig analog kabel gående mellem min DVD-afspiller og forstærker i øjeblikket, da jeg indtil videre kun har to fronter. Men på et tidspunkt når alle de andre højtalere kommer skal jeg jo have flere analog kabler koblet til... en for hver højtaler. Det bliver til en del!!! Så var det jeg tænkte om det kunne betale sig med et digitalt coax istedet??? og så sparer alle de kabler, hvis kvaliteten alligevel er den samme...

DVD-afspilleren benyttes kun til film, ikke musik... 

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Det digitale kabel coax/optisk (tror de fleste bruger et coax kabel) indeholder den nødvendige information om kanalseparation som din reciever bruger til at fordele signalet til de forskellige højtalere. Bruger du analog kabler til forstærkeren kræver det at din dvd afspiller dels har alle udgangene og dels har en indbygget surround sound processor. Det er der også nogle modeller der har, men jeg tror de fleste foretrækker at benytte sin egen reciever til at behandle signalet. Det kan være nyttigt hvis din forstærker ikke understøtter dolby digital og har linjeindgange til alle højtalere. Har dog også set flere test der angiver at dette er den bedste måde at gengive de nye musikformater på??

Men et kort svar til film er brug digital coax kabel, kvaliteten er ikke den samme, den er bedre...

Til top Vis easyrider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af easyrider

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Er de kanaler analoge?

Nu skal jeg lige se om jeg har forstået det rigtigt. Hvis man bruger digital koax, så er det recieveren som behandler lyden. Og hvis man bruger alle kanalerne så er det dvd-afspilleren som behandler. Så hvis ens dvd er bedre end recieveren, så er det bedre at bruge alle kanalerne, selvom de ikke er digitale? eller hvad?

Til top Vis krabbefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krabbefar

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Ja sådan mener jeg det er. Det er vist de færreste som benytter dvd afspilleren til andet end afspiller. Når det er sagt er der nok nogen der mener at kunne både høre og se forskel på de forskellige afspillere og der er jo nok også en grund til at priserne på dem er så forskellige. Så afspilleren gør nok mere end blot at dreje skiven rundt...

Det vil typisk være forstærkeren som er bedst/mest egnet til behandling af lyden til film. Jeg er faktisk ikke klar over hvor mange surround forstærkere der overhovedet har 5-6 analoge indgange. Det er jo ikke det de er beregnet til, så bruger man dem jo udelukkende som en multi kanal forstærker.

Prøv at kigge på hifiklubbens hjemmeside over dvd afspillere. På beskrivelsen af nogle af disse eks. cambridge azur, så nævnes muligheden for at tage lyden ud analogt i 6 kanaler og hvordan det benyttes. Det er ikke alle afspillere som giver denne mulighed og som sagt tror jeg ikke der er nogen der benytter den.

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har en denon dvd 2200, og har fået at vide herinde, at hvis jeg skulle høre SACD så skulle jeg bruge alle kanalerne istedet for digital koax, så ville lyden blive bedre?

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Ja som jeg også skriver tidligere så anbefales det vist at bruge de analoge udgange til de nye musik formater, men ikke til film. Har dog ikke selv sådan en afspiller så jeg har ingen erfaring med SACD eller dvd audio. Det kræver dog at forstærkerne har 5.1 indgang, det aner jeg ikke om det er noget alle surround forstærkere har.

Jeg mener dog at selv med digital coax kabel som udgang ved afspilning af SACD, så bruger man alle kanalerne. At det lyder bedre hvis man bruger 5.1 udgangene på afspilleren, kan være noget med at en dvd afspiller der understøtter de nye formater er bedre til at afkode dem end en surround forstærker. Nogen der er klogere end jeg er?

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Denon 2900 og 3803 og de har begge muligheder for at benytte alle analoge udgange.... men det kræver jo en del kabler og hvis jeg får lige sp meget ud af et enkelt digitalt coax så vil jeg hellere dette!!!

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Den lydoplevelse som SACD er tiltænkt at give, kan kun ske via analoge kabler fra afspiller til forstærker gennem 5.1 udgangene. Coax har jeg ikke prøvet men jeg mener - hvis det overhovedet kan lade sig gøre at få SACD lyd den vej rundt - at signalet omformes til en pcm-udgave af SACD lydformatet.

SACD er analoge signaler, så derfor er den optiske udgang udelukket.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

MIn reciever har SACD, det er en marantz sr 7500.

Det kan da ikke passe at jeg ikke kan høre sacd via mit signalkabel?

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

Den lydoplevelse som SACD er tiltænkt at give, kan kun ske via analoge kabler fra afspiller til forstærker gennem 5.1 udgangene. Coax har jeg ikke prøvet men jeg mener - hvis det overhovedet kan lade sig gøre at få SACD lyd den vej rundt - at signalet omformes til en pcm-udgave af SACD lydformatet.

Ja, det kunne da være interessant at finde ud af....

Mht. alle disse signalkabler.... skal de være af samme model/mærke eller er dette ligemeget???

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Mit signalkabel som er et ixos et eller andet, der står på pakken, an det kan bruges til sacd

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:

Mht. alle disse signalkabler.... skal de være af samme model/mærke eller er dette ligemeget???

Det må de professionelle nok hellere svare på! Selv har jeg brugt ens kabler til alle 5 forbindelser, Tech+Link. Jeg er ikke klar over om det er en gevinst for lyden om man bruger specifik kabling til f.eks. centerht.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

krabbefar skrev:

Jo - SACD (og DVD-Audio for den sags skyld) kan ikke overføres i et standard coax eller optisk signal. For at få det fulde udbytte af de nye kanaler skal du overføre dem analogt. Receiveren "har" iøvrigt ikke SACD, den er _forberedt_ til SACD - hvilket ikke siger så forfærdeligt meget...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

krabbefar skrev:
Mit signalkabel som er et ixos et eller andet, der står på pakken, an det kan bruges til sacd

Det kan det også - som den ene leder i en analog overførsel ;-)

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:

Hvis det er en ren SACD plade vil det simpelthen ikke virke. Hvis det er en CD/SACD kan CD-laget naturligvis spilles gennem coax-udgangen. Ved DVD-Audio indeholder pladen altid enten et DD eller et DTS signal, og dette kan overføres via coax/optisk kabler.

hrmand skrev:

Det er ikke rigtigt, SACD er digitalt, blot i en anden form end CD og DVD-Audio. Både SACD og DVD-Audio kan overføres digitalt via i-Link eller Denon Link, og HDMI kan overføre DVD-Audio - SACD skulle blive tilføjet senere, jeg er ikke helt klar over hvad der bremser det p.t.. Problemet med SPDIF (hvadenten det er coax eller optisk) er båndbredde og mangel på kopisikring.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
krabbefar skrev:

Jo - SACD (og DVD-Audio for den sags skyld) kan ikke overføres i et standard coax eller optisk signal. For at få det fulde udbytte af de nye kanaler skal du overføre dem analogt. Receiveren "har" iøvrigt ikke SACD, den er _forberedt_ til SACD - hvilket ikke siger så forfærdeligt meget...

Så fik vi det slået fast!!!  

Hvad så med film?? Er det ligemeget om man benytter coax/optisk eller analogt signal, er kvaliteten den samme??

Nu har jeg i forvejen et par analoge kabler i god kvalitet til mine to fronter, kan man godt nøjes med et billigere til centeren og baghøjtalerne?? og hvad med sub'en??

krabbefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

hvis jeg så vil have det bedste til sacd, skal jeg så bruge digital koax eller analog?

Jeg forstod det sådan at hvis man kørte det analog, så var det dekoderne i recieveren som lavede lyden eller hvad man siger?

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

krabbefar skrev:

hvis jeg så vil have det bedste til sacd, skal jeg så bruge digital koax eller analog?

Jeg forstod det sådan at hvis man kørte det analog, så var det dekoderne i recieveren som lavede lyden eller hvad man siger?

Det må være analogt, hvis det overhovedet skulle komme lyd igennem... sådan som jeg har forstået det!

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes