Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Thule AV100 vs Arcam Diva AVR300 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er i den heldige situation, at jeg har adgang til at bruge 17.000 kr. på en ny surroundforstærker/-receiver.

Jeg lagde hårdt ud med at ville købe en Thule AV100, men er i mellemtiden blevet anbefalet også at overveje Arcam AVR300.

Jeg har lyttet til Thule'n og kan rigtig godt lide lyden (jeg bruger en Thule IA100 i mit stereo-setup), og jeg skal helt sikkert også lytte til Arcam'en.

Jeg kunne dog bruge nogle kommentarer til de to surroundforstærker/-receiver og evt. forslag til andre surroundforstærkere. Min absolutte max.pris er 17.000 kr.

For god ordens skyld skal det siges, at resten af mit surround-setup består af en Denon DVD 2910 og DAT's Icon højttalere.

Flemming

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen, der har kommentarer eller gode råd eller lign.??

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Undertegnede har en Thule AV100 og den spiller hamrende godt. Både i stereo og surround. Strømforsyningen er større i Thulen , hvilket burde bidrage til at den var mere stabil i lavere impedanser.

Jeg har desværre ikke hørt Arcam'en, men umiddelbart virker Thulen mere "Hifi" rigtig. Der er ikke så meget krimskrams, det er "blot" en 6 kanals forstærker med de mest nødvendige lydformater og indgange.

Surroundmæssigt vil jeg tro de er ligemænd, men i stereo så vil jeg tro at sejren går til Thulen.

Dog er der ingen radio i Thulen, men det er ikke et problem for mig.

Og design mæssigt synes jeg at Arcam'en virker plastagtig.

Der er en AV100 til 14k på dba.dk, så der er lidt at spare (det er ikke min ;-))

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Søren M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ejer af en AVR100 og jeg må sige at ARCAM's recievere netop bliver konstrueret med seriøs stereolytning for øje. Har aldrig været til Thule selv.
Men lån dog en af hver med hjem og find din favorit.

Jeg skal selv have 300'eren når det lige kommer til at passe økonomisk, og skal ahve solgt noget andet grej inden.

Jeg tror netop dette emne er en hård nød, for thule ejere vil aldrig drømme om at skifte til arcam, og ligeså vil arcam ejere aldrig nogensinde købe Thule.

Til top Vis Søren M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren M Besøg Søren M's Websted

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Enig med Søren M. Du skal nok lytte til begge for at danne dig et ordenligt indtryk. Lån dem eventuelt med hjem hvis det kan lade sig gøre.

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

vasen skrev:

Undertegnede har en Thule AV100 og den spiller hamrende godt. Både i stereo og surround. Strømforsyningen er større i Thulen , hvilket burde bidrage til at den var mere stabil i lavere impedanser.

Der er en AV100 til 14k på dba.dk, så der er lidt at spare (det er ikke min ;-))

Hvor stor er strømforsyningen i Arcam'en? Jeg har ikke kunnet findet noget om det. Det eneste jeg har kunnet finde er strømforbruget, som max er 1200Va.

Jeg har spurgt til den AV100, der er på dba.dk, men er ikke interesseret, da ham, der sælger den ikke har kvittering på den.

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Mener dens lytter kapacitet er 40-44000uF mod thulen's 100.000uf. Trafo størrelsen er på Thule 2x350va, hvad den anden har ved jeg ikke desværre.

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft fornøjelsen af at lytte en del til både Arcam og Thule. Arcam er meget "britisk" i sin lyd, dvs lidt til den varme (men også meget behagelige  ) side, hvor Thule nok er mere analytisk (men det ved du jo allerede ) Jeg synes begge gør det fremragende i stereo, og det er vel en smagssag hvad man bedst ka li' - men jeg foretrækker Thule..

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Tak for nogle gode svar.

Jeg har nu været på Hifi- og surroundmesse og gået og tænkt lidt mere over sagen, og der er spørgsmål, der trænger sig på:

Er det et reelt alternativ til de to nævnte AV-forstærkere at købe en AV-receiver i den lidt dyrere ende og supplere med en effektforstærker. Det jeg tænker på er fx at købe en Denon 2805 (eller 3805), som skal stå for surrounddelen, og så have fx en Thule PA100 (eller PA150B) til at stå for stereodelen (jeg går hér ud fra, at AV-receiveren har en direct-funktion, hvor man forbigår DSP-forarbejdningen.

Ud over at det kommer til at fylde mere...og det betyder mindre for mig...skulle jeg på den måde så ikke få det bedste fra begge verdner?

Hvad ville tale imod sådan et set-up?

Flemming

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Idéer og kommentarer efterlyses, please

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming,

Jeg er ejer af en Arcam AVR200, som lydmæssigt må minde om AVR300 (har ikke hørt den), og jeg er ganske fornøjet med min. Kunne dog forestille mig at den mangler lidt i bunden, da AVR300 er væsentlig kraftigere.

Du kan evt. sende mig en PM, hvis du er interesseret i at høre den (f.eks hos dig). Jeg tror nemlig, at vi har en fælles bekendt, hvor hos jeg har hørt og set dit forrige setup - så ved du formentlig hvem jeg tænker på

Mit setup består iøvrigt af Arcam AVR200 + DIVA DV78 DVD med Audiovector M3+AV3C Signature højtalere.

- torpedo

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

xbeeps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har testet Arcam AVR200 direkte mod Marantz SR7400. Jeg synes Arcam'en gør det fremragende, men jeg synes også Marantz'en er endnu bedre. Og det skal lige siges at jeg som gammel Arcam-fan gik til lytningen med den opfattelse at Arcam'en ville banke røven ud af bukserne (eller sådan noget) på de to andre (jeg havde også en NAD til test, men jeg synes ikke rigtigt den kunne klare sig). Det blev dog gjort til skamme, og jeg har tænkt mig at investere i SR7500 når de engang får den hjem. Jeg vil mene at man får mere for pengene (lydmæssigt) i Marantz, når man sammenligner med Arcam. Men igen, det kommer an på hvad man ellers har i anlægget og hvad man generelt synes lyder godt, så der er virkelig kun én måde at finde ud af hvad der er bedst: lån det med hjem og prøv det.
Til top Vis xbeeps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xbeeps

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Tja...valget faldt altså på en Arcam AVR300. Jeg hentede den i går og satte den op, men har endnu ikke kalibreret den. Det glæder jeg mig meget til, kan I tro.

Mit umiddelbare indtryk - som er dannet på endnu ikke tilspillede højttalere - er, at det er en temmelig feeed forstærker, som også lyder ret godt i stereo.

Søren M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Sådan Flemming.

Jeg vil også selv ha' den, men har jo 100'eren og vil gerne lige af med den inden jeg køber 300'eren. På den anden side ku det se lidt cool ud at have lillebror og storebror stående ved siden af hinanden, og det giver jo også god grund til at købe en røvfuld højttalere til... hehehe

Ej spøg til side.

Til top Vis Søren M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren M Besøg Søren M's Websted

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Overvejer du stadig at sætte en effektforstærker på - jeg er nemlig lidt nysgerrig efter erferinger på netop det område??

og tillykke med nyindkøbet - Arcam spiller altså godt (sagt med mit anglofile hjerte)

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Obii skrev:

Overvejer du stadig at sætte en effektforstærker på - jeg er nemlig lidt nysgerrig efter erferinger på netop det område??

Nej, den ide har jeg droppet. Jeg har købt Arcamen, fordi den både kan klare god surroundlyd og god stereolyd. Derudover vil en effektforstærker være lidt overkill på mine Icons, da AVR300 er rigelig kraftfuld (7*100W) til at klare dem.

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det nye udstyr, det skal du nok blive glad for.

Håber at være med på en lytter når dit setup er spillet til.

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Til generel info for Arcam ejere/tilhængere, er jeg faldet over en tråd på AVforums.com, som kun handler om Arcam produkter. Meget nyttig. Den har indtil videre hjulpet mig godt i kalibreringen af mit setup.

http://www.avforums.com/forums/archive/index.php/f-119-p-1.h tml

Så vidt jeg har kunnet læse ud af de mange tråde, er kundeservicen fra Arcam helt i top.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes