Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvornår Dolby, AFD Auto, Neo6 Cine osv. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej,

et oplagt svar på nedenstående spørgsmål er sikkert: "lyt dig frem" - men jeg vil gerne høre om i har nogle tommelfingerregler der indikerer hvad indstillingen bør være alligevel...

Min Sony STR-DB790 har følgende kode-indstillinger:

AFD Auto - som kodet
Pro Logic - Dolby Pro Logic
Pro Logic II Movie - Dolby Pro Logic
Pro Logic II Music - Dolby Pro Logic
Neo:6 Cinema - DTS Neo 6
Neo:6 Music - DTS Neo 6

Hvad ville i sætte det på når i hører hhv.:
- FM Radio
- DVD Musik
- DVD Film
- Alm TV
- TV udsendelser i Surround

Tak for tipsene...
Til top Vis Wonderboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wonderboy

Carits
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Ja, det er sgu et godt spørgsmål.

Jeg vælger således:

- FM Radio ( Stereo Direct )
- DVD Musik ( Kommer an på hvad DVD´en har af lyd, men ellers Stereo )
- DVD Film ( Hvis DVD´en har DTS, bliver det Neo:6 Cinema - DTS Neo 6 )
- Alm TV ( Pro Logic - Dolby Pro Logic )
- TV udsendelser i Surround ( Pro Logic - Dolby Pro Logic )

Til top Vis Carits's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carits

lau16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Ja det ser sgu meget god ud,ville gøre lige så

PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
Til top Vis lau16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lau16 Besøg lau16's Websted

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

I prøver aldrig med  Pro Logic II Music eller Neo:6 Music når i hører FM eller CD....kunne da være man skulle prøve at lytte til det i "bare" 2 kanaler igen...

Carits
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Tjoo, men jeg vender altid tilbage til stereo, når jeg lytter til musik...det er som om det ikke helt bliver det samme i surround, medmindre DVD´en har DTS eller DD.

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

TV udsendelse i surround? Hvad skulle det lige være? HDTV er ikke kommet til Danmark endnu.
Kører selv

Cd (stereo eller Neo6:Music)
DVD (Direct dvs DTS hvis det er muligt ellers Dolby digital)
Radio (Stereo eller Neo6:music)
VHS (Neo6:Cinema, dog sjældent jeg ser det)

Har ikke lyden fra mit fjernsyn over anlægget da fjernsynet er tudsegammelt. Som man nok også kan se er jeg mere til Neo6 end Prologic 2

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:
TV udsendelse i surround? Hvad skulle det lige være?

Mange film er faktisk med Dolby Surround lyd. Hvis man kan modtage Canal+ kan man se film med Dolby Digital 5.1 lyd.

Carits
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har Canal +, men kan ikke få 5.1 lyd, da jeg har en dekoder via antenneforening  , som kun har scartstik udgang ( eller er der noget jeg har misset? )

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Film på TV2 om søndagen påstår de da ellers udsendes i Surround Sound...prøv at lægge mærke på TTV....DR har også sendt en del...

...men det er måske noget "virtuelt" fis???

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Pro Logic II music er sjov nok til musik. Det virker rimeligt, og skal der være fest og ballade, kan den sagtens gå an. Men til hverdag ville jeg køre med ren stereo. Det bliver lidt for kunstigt når effekterne ikke er på pladen, men i stedet laves af en DSP.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Carits skrev:
Jeg har Canal +, men kan ikke få 5.1 lyd, da jeg har en dekoder via antenneforening  , som kun har scartstik udgang ( eller er der noget jeg har misset? )

For det første kræver det at receiveren understøtter det. Hvis den ikke har Digital out mulighed via coax eller lyslederkabel, så understøtter den det ikke.

Jeg er heller ikke sikker på at Dolby Digital lyden følger med, når det er via en antenneforening, men det må antenneforeningen kunne svare på. Jeg har min egen parabol og sat-receiver.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:
TV udsendelse i surround? Hvad skulle det lige være? HDTV er ikke kommet til Danmark endnu.

Det har været en længerevarende diskussion i dette og andre fora hvad "surround" helt præcist dækker over.

For mange er det efterhånden blevet sådan at det "ikke er surround" hvis det ikke er minimum 5.1 - men nu HAR begrebet surround jo eksisteret i lang tid før dolby digital og DTS kom på banen. Dolby pro-logic er f.eks. en algoritme til at afkode surroundsignaler kodet i stereo, således at man udfra et 2.0 signal kan få 4.0 lyd (højre, venstre, center, surround). 

Det er dette man i mange år forstod ved surround indtil digitale multikanalsformater dukkede op. Men blot fordi der kommer nyere formater med flere muligheder til, ophører de eksisterende formater vel ikke med at være "værdige" til at blive kaldt surround..?

Ud fra denne logik skulle en 386-baseret computer f.eks. ikke længere kunne kaldes en pc, da der siden er kommet 486 og Pentium 1, 2, 3 og 4 til som kan meget mere..?

For at vende tilbage  til hvorvidt TV sender surround - alle film produceret til biografer siden 1976 har i princippet surroundlyd med mindre de er i mono. Det samme gælder stort set alle TV-produktioner i stereo siden 1985 eller deromkring.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ser rigtig surround sound som når det sendes præcist som mixeren har tænkt sig. Dvs at alt der går gennem en algoritme som ikke bare afkoder, men koder kannalerne ikke for mig er rigtigt surround. Det vil jo ellers betyde at en gammel amiga kunne have surround sound fordi man jo bare kan sende signalet gennem en algoritme som koder flere kannaler på.  

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:
Jeg ser rigtig surround sound som når det sendes præcist som mixeren har tænkt sig. Dvs at alt der går gennem en algoritme som ikke bare afkoder, men koder kannalerne ikke for mig er rigtigt surround. Det vil jo ellers betyde at en gammel amiga kunne have surround sound fordi man jo bare kan sende signalet gennem en algoritme som koder flere kannaler på.  

Det er en udbredt misforståelse, at man blot laver nogle rumklangseffekter ud af et almindeligt stereosignal.

Når vi taler Dolby surround, så er signalet blevet encoded ved hjælp af en Dolby surround encoder. Når vi taler om Dolby Surround er der ikke tale om et stereolydspor, men derimod et Dolby Surround lydspor gemt i 2 analoge kanaler, som så også kan afspilles på almindeligt stereoudstyr. Netop denne bagudkompatibilitet er jo genial. Folk med et monofjernsyn får lyd i éen kanal, dem med stereofjernsyn får stereolyd, og dem der råder over surround dekodningsudstyr får surround lyd.

(Alle receivere har mulighed for kunstigt at tilføre rumklangseffekter til almindeligt stereo, eller mono for den sags skyld, men lad os holde denne feature udenfor.)

Lad os bare tage Dolby Prologic II som eksempel. Masser af film på TV er encoded i det format. Dolby Prologic II har 5 separate lydspor, og det virker faktisk fint. Hvis instruktøren mener at en dinosaurus skal brøle i venstre baghøjttaler, så vil den også gøre det. Det giver faktisk samme muligheder som med Dolby Digital 5.1, men Dolby Digital 5.1 byder dog på bedre lydkvalitet i kraft af større dynamikområde, bredere frekvensområde og bedre kanaladskillelse.

Nogle vil selvfølgeligt stadig hævde, at Dolby Surround ikke er ægte surround fordi det ikke er digitalt, og det er jo naturligtvis et definitionsspørgsmål. Personligt synes jeg, at filmene i TV en fredag aften får en ekstra "tand" når der kommer surround på. Alle surround-receivere har indbygget dekoder til Dolby Surround, så det vil da være synd ikke at udnytte det. Det eneste der kræves er jo et ganske almindeligt phono kabel mellem TV og surround-receiver. Jeg kan forøvrigt huske jeg så filmen "Dybet" (The Abyss) på TV for et stykke tid siden. Den havde utrolig flot surround lyd, selvom der "kun" var tale om Dolby surround.

Deathie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Jeg bøjer mig i støvet for den bedreviden

Nu kan jeg så bare være træt af at der ikke er noget audioout på mit gamle fjernsyn

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Carits skrev:
- DVD Film ( Hvis DVD´en har DTS, bliver det Neo:6 Cinema - DTS Neo 6 )

Nej - NEO:6 er en konkurrent til Pro Logic, med visse fordele. Ved DVD-film skal den stå på AFD, medmindre der er tale om et stereo-lydspor. Så finder den selv ud af om det er DD eller DTS. Hvis det er et stereo-lydspor - eller hvis man ser tv - så kan man frit vælge mellem Pro Logic og Neo:6 - det er to sider af samme sag, så brug det der lyder bedst i praksis.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Lad os bare tage Dolby Prologic II som eksempel. Masser af film på TV er encoded i det format. Dolby Prologic II har 5 separate lydspor, og det virker faktisk fint. Hvis instruktøren mener at en dinosaurus skal brøle i venstre baghøjttaler, så vil den også gøre det. Det giver faktisk samme muligheder som med Dolby Digital 5.1, men Dolby Digital 5.1 byder dog på bedre lydkvalitet i kraft af større dynamikområde, bredere frekvensområde og bedre kanaladskillelse.

DPL II har "kun" 2 seperate lydspor, ligesom DPL. II'eren har fuld frekvens område i bagkanalerne, bedre kanal seperation og kan simulere stereo i bagkanalerne, men har været, er og bliver fra 2 kanaler.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
perejvind skrev:

DPL II har "kun" 2 seperate lydspor, ligesom DPL. II'eren har fuld frekvens område i bagkanalerne, bedre kanal seperation og kan simulere stereo i bagkanalerne, men har været, er og bliver fra 2 kanaler.

Hej DFMS

Ja, jeg fik ikke udtrykt mig godt nok. Men det er sku´ også lidt svært at forklare synes jeg.

JA, der er selvfølgeligt kun tale om 2 fysiske analoge spor. De ekstra kanaler ved Dolby Prologic II er "matrixed" lydspor. Min pointe var blot at der ikke er tale om 2 almindelige stereo lydspor. Informationen på de 2 analoge spor har været gennem en Dolby Surround encoder da fimen blev mixet. Man kan iøvrigt læse om teknologien på Dolbys hjemmeside, men jeg citerer herfra:

Dolby Surround
The original Dolby multichannel film sound format that revolutionized movie soundtracks. This technology encodes four channels of audio (Left/Center/Right/Surround) onto just two audio tracks for media such as TV broadcasts and feature films on VHS. Material encoded in Dolby Surround is fully compatible for playback on mono and stereo systems: upon playback on systems containing Dolby Pro Logic® technology, the audio is reconstructed to its original four-channel surround sound. Found in: Videocassettes; DVDs; Broadcast programming, film.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Deathie skrev:

Nu kan jeg så bare være træt af at der ikke er noget audioout på mit gamle fjernsyn

Jeg går ud fra at det er en hifi stereo video du har. Så kan du jo bare indstille videoens tuner på den TV-kanal du ser, og på den måde få lyden op i din surround receiver.

Prøv det! Prøv det!

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

det er altså stadig surround selv om det er fra 2 spor. Surround informationerne er kodet ind i sporene.
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes