Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: THX specs vs. behov (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johan Ohrt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg vil gerne update mit biogrej men jeg kan ikke genemskue fordele og bagdele ved følgende to principper. Håber nogen kan hjælpe med lidt input.

Enten et THX multikanals effekttrin på f.eks. 5x120w i 8 ohm

eller 3 non-THX stereo effekttrin på 2x70w i 8 ohm.

Mit biorum er ca. 25-30 kvadratmeter og det er jo ikke en THX Ultra sal, så jeg behøver jo ikke effekt til at blæse en sådan op, men er der andre fordele ved de ekstra watt som jeg går glip af ved at købe de mindre effektrin ?

Jeg har spurgt lidt rundt omkring og erfaret at det også er vigtigt i denne forbindelse at tage de højtalere som skal drives med i overvejelserne. Valget er ikke afgjort endnu men falder nok på Miller & Kreisel 750 THX serien som efter sigende skulle være rimelig letdrevne.....spiller det en rolle ?

Specifikt så er spørgsmålet opstået omkring en Rotel RMB-1075 mod Rotel's RB-1050 stereo effekttrin.

Venlig hilsen Johan Ohrt

Til top Vis Johan Ohrt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan Ohrt

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 April 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest bør du nok overveje om THX overhovedet er nødvendigt... THX er ikke et lydformat - det er blot et sæt standarder, som definerer støjniveau, højttaler-setup, højtaler placeringer etc.... De fleste anerkendte receivere opfylder disse standarder, uden at der står THX på dem :o)

Jeg vil mene at et integreret system på 5-7 x 100W er rigeligt. Bare sørg for at receiveren har pre-out - så kan du altid udvide med et par effekt-trin ;o)

Held og lykke med det...

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Johan Ohrt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jeg skulle nok ikke have blandet THX ind i mit spørgsmål. Jeg er helt med på hvad THX er, så lad os glemme THX. Overskriften var vist heller ikke for smart.

Jeg ved godt at det i sidste ende er lytte testen der skal afgøre valget men derfor kan man jo godt indledningsvis kigge på specifikationerne.

Når jeg kigger på Rotel's RB-1050 stereo forstærker hæfter jeg mig ved at dens specifikationer er 'bedre' end RMB-1075, derfor vil jeg som udgangspunkt helst have 3xRB-1050, men min bekymring går på om der er 'saft og kraft' nok i de 6x70w de spytter ud til at fylde mit biorum på ca. 25-30 kvadratmeter.

Jeg er rimelig sikker på at jeg vil have en seperat processer med tilknyttede effekt trin, jeg er blot i tvivl om hvordan jeg skal konstruere mine effekt trin for at få det optimale ud af min investering. Der er jo ikke særlig stor forskel på prisen på RMB-1075 og 3xRB-1050, især ikke når jeg tænker på at jeg jo faktisk får effekt til et 6.1 system med RB-1050'erne istedet for et 5.1 med RMB-1075.

Håber jeg har forklaret mig bedre denne gang.

Venlig hilsen Johan Ohrt

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 April 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har en stue på ca. 25m2 - min receiver er på 100w i 8 ohm i hver af de 7 kanaler. Jeg har mere power end der er brug for til film. Af og til kan der godt mangle lidt til stereo lytningen...

Hvor vidt man vil have et samlet system, eller en styreenhed + effektblokke, er vel en smagssag. Jeg tvivler på at man kan høre nogen mærkbar forskel - men den ene løsning fylder helt sikkert mere end den anden. Desuden har man mulighed for at udvide begge systemer efter behov...

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

M&K højttalere er IKKE letdrevne!

De skal have masser af havre for virkelig at lyde godt. Så alene ud fra det parameter skal du vælge det store 5-kanals rotel trin.

Iøvrigt vil det da være oplagt at trække et sæt THX cerificerede højttalere med en THX certificeret forstærker.

bare min mening ( jeg er THX fan!)

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Johan Ohrt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Grunden til at spørgsmålet opstår er at som du ganske rigtigt siger er der da fornuft i at drive THX højtalere med THX grej, men M&K 750 er THX-Select, altså til 'små' rum hvor RMB-1075 er THX-Ultra altså til 'store' rum. Så er det jeg spørger om ikke det er overkill at gå efter Ultra standard hvis jeg kan få rigelig med power fra nogle mindre men måske bedre effekt trin.

Venlig hilsen Johan Ohrt

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Det er altid bedre med mere power.

jeg ville stadig vælge 5.1 blokken

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Johan Ohrt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Tak for rådene, jeg har samtidigt fået et svar fra M&K i usa, og de giver dig fuldstændig ret. Her er et udklip af deres meget lange beskrivende mail :

"The 5 channel Rotel would be better. Even though there's only 2 dB difference between the two, always get as much power as is humanly possible."

Så er jeg i hvertfald ikke i tvivl længere

Venlig hilsen Johan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes