| Sendt: 09 September 2003 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Marvin,
Du har helt ret! Der må ikke være støj far en lobby i en THX biograf. Faktisk er der så strenge krav til en THX godkendelse af biografer, at selv valg af gulvtæpper og stolenes dæmpning indgår, faktisk måtte Imperial male om da malingens overflade ikke kunne godkendes. Og i tilfælde af udefra kommende støj må der kun være 40 db når dørene er lukket, desuden må aircondition ikke støje mere en 45 db.
Sagen er en helt anden når det kommer til hjemme godkendt udstyr!
”oprindelig THX til hjemmet”
- Systemet skal kunne spille 75db i snit og 112 db i spids, i 4 timer uden power-compression.
- Subwooferne skal være min 12” og kunne gengive 115db ved 35 Hz. Og der skal indgå min. 2 stk subwoofere.
- Der må max. være 2 kanaler i en forstærker kasse, og denne skal være kvadratisk til 2 Ohm, og levere min. 150 watt RMS i 8 Ohm. Og forstærkerne SKAL have modkobling.
- Fronter skal have kontrolleret udstråling, enhederne må ikke være over 8” og min 6”. Desuden skal fronterne kunne leverer min de 112 db lineært ved 60 grader fra aksen.
- Forstærkerne skal have Re-Eq fra Dolby`s specificeret system ” A-EQ eller B-EQ”
- Bagkanaler skal være dipole, og må højst have 8” og min 4” enheder, og leverer 112 db lineært ved 60 grader fra hver akse.
- Center kanalen skal også have kontrolleret udstråling, og skal være af samme type som fronterne.
Og jeg kan helt følge dig i at reglerne bliver mere og mere kommercielle, og værdien i THX logoet er vist ved at være ret tyndt i dag. Men på nogle punkter kan man da bruge det som udgangs punkt for at nogle har lyttet lidt til det. ”Men betragte det som et kvalitets stempel…..”
mvh Peter
|