Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Stereo system med surround receiver? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nemauen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hep hey, jeg er lidt grøn mht. alt det hifi lir her, men jeg må nok indrømme jeg savner lidt god lyd derhjemme, så min plan er indtil videre at gå efter en surround receiver, og smide to front højtalere på, for at starte med noget stereo lyd, og senere udbygge til surround.

De receivere jeg har haft kig på indtil videre er,

Sony STR-DB795QS til 3190,-

Denon AVR-1905 til 3299,-

Nogen der har nogle erfaringer med de to? Eller har andre forslag? Skal ligge omkring det prisleje der, og bare for god ordens skyld, så er de højtalere jeg har haft kig på B&W DM603 S3, til 3499,- stykket. Og hvis jeg senere skulle købe center højtaler+bag højtaler ville det også blive B&W i samme serie.

Det er mit mål indtil videre, forslag til ændringer er selvfølgelig velkomne!

Til top Vis Nemauen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nemauen

EEK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

efter min bedste overbevisning er ingen af de 2 egnet til de højttalere, Denon'en er for svag(har selv de højttalere og har skiftet min denon avr1803 ud), og sony'en er ikke lige min smag.

hvis du har set sony'en demonstreret og er hooked på den, så go for it. Men jeg ville kigge på de yamaha der er i tapeconnection for tiden, der er meget for pengene

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Enig... Højtalerne er "overkill" eller receiverne er "underkill". Du burde måske overveje nogle mindre højtalere eller en kraftigere receiver. 603'erne burde mindst have en receiver med 100watt i 8 ohm.

Husk at hvis du sætter for store højtalere til en for lille receiver, så bliver den alt for let overophedet og slå fra. I værste fald brænder den sammen.

Du kunne kigge på Yamaha - men glem ikke at Onkyo findes. Hvad angår højtalere burde du måske kigge lidt på mærker som Tannoy, AudioPro, System Audio, Jamo osv. Verden er meget større end hifiklubben ;o)

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Nemauen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

EEK1

Tænker du på den Yamaha RXV 750 RDS de har til 3688,-? For der er godt nok mange penge at spare, i forhold til vejl. pris.

NitroBlast

Jeg snakker bare som jeg har forstand. :-) - Men jeg har bare hørt at det skulle være et par gode højtalere. Men hvad siger du til den receiver som EEK1 forslog?

Har i nogle forslag til højtalere, i samme prisklasse så?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg det er en udemærket idé at købe nogle højttalere der er lidt for gode til resten af anlægget, så kan de "vokse" med opgaven når du evt. senere opgradere resten af anlægget, så hvis du kan li´de B&W så hold fast i dem.

Hvad angår recieveren bør du seriøst overveje at købe brugt, det giver mulighed for at få nogle bedre produkter til den samme pris. En ældre topmodel har måske ikke alle de sidste lydformater, men dem har du alligevel ikke glæde af før du har 7 højttalere, men den vil typisk generelt have en bedre lyd og en bedre forstærkerdel, hvilket jo også betyder en del hvis du starter med at købe gode højttalere.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Nemauen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej Michael,

Jeg vil sådan set helst have noget nyt, men jeg sætter pris på at hvis tingene mod forventning skulle gå i stykker, at jeg kan gå ned og sige, "den virker ikke, fiks den!", og ikke skulle høre noget for det... :-)

Men spørgsmålet lige nu, går på om der er nogle der har erfaringer med den Yamaha RXV 750 RDS, og om jeg burde gå efter nogle andre højtalere i samme prisklasse?

Oven i hatten vil jeg godt sige tak for de hurtige svar!

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Der er skam heller ikke noget galt i at købe nyt, du betaler bare mere for den samme ydelse men får så tilgengæld garnati og den tryghed det nu giver.

Jeg kender ikke noget til den Yamaha, så den vil jeg ikke udtale mig om. Men som jeg sagde tidligere synes jeg ikke du skal købe "dårligere" højttalere end højst nødvendigt. Find de højttalere du bedst kan li´(i din prisklasse) og købe dem, det vil du have mest glæde af i længden.

Nemauen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Yesh, nu har jeg ikke selv hørt de B&W endnu, men det jeg går efter lige nu, er bare hvad jeg er blevet fortalt, det værste ved at købe en receiver online, er at jeg ikke kan høre den inden købet.

Det smarte ville være hvis jeg kunne gå ned i hf klubben og høre opsætningen inden jeg købte noget, det var sådan set derfor jeg mest havde fokuseret på ting derfra. Men man bliver jo klogere. :-)

Må hellere komme ned og høre nogle Dali og B&W højtalere en af dagene, for lige at lure hvad jeg synes lyder bedst. Men det er sgu ikke nemt, og det jeg nødigst vil, er at købe noget der ikke rigtigt passer sammen. Det er jo lidt af en jungle når man er lidt grøn til det. Her fortrækker jeg sgu at købe hardware, det ved man jo hvad er.. ;-)

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Alt respekt for B&W - det er lækre højtalere. Men jeg mener stadig der er bedre bud til prisen (priser må du selv lede efter):

http://www.tannoy.com/Eyris2

http://www.audiopro.com/products/evidence_e7.asp

http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=20,30,vento809dc,2 ,en

http://www.jamo.dk/Default.asp?ID=3825&M=Shop&PID=10 705&ProductID=16763

Der er TONSVIS af andre muligheder. Jeg vil klart anbefale dig at finde dem du synes lyder bedst - du skal måske lytte til dem i lang tid fremover :o)

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Husk, at hvis du handler over nettet, så har du en lovsikret returret. Det betyder at du kan prøve varen hjemme ved digselv, og hvis det ikke er dig, så kan du returnere den. Bare pas på emballagen, så du kan pakke den ind på en måde, der gør at den ser ubrugt ud.

Mange netbutikker har også demo-modeller, som du kan få tilsendt og afprøve i nogle dage. Dette kommer i så fald til at koste dig lidt til fragt.

Men jeg vil klart anbefale dig at afprøve elektronikken i din egen stue, hvor du ikke har en smart sælger stående, der smider så mange salgsargumenter i nakken på dig, at du slet ikke får testet varen ;o)

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Det er under alle omstændigheder en god idé at tage i HFK eller en eller flere andre butikker og høre noget, om ikke andet for at få en idé om hvilken lyd du kan li'. Det gør det jo også lidt nemmere for folk her hvis du nu fortæller at du har hørt f.eks.  Dali højttalere med en Denon reciever og du gerne vil have noget i den stil. Jo flere inputs du kan komme med desto bedre bliver de råd du får her!

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Du kunne også tage et kig på NAD's surround receivere, har set flere meget gode eksempler på B&W 603/602 kørt sammen med NAD.

Du kan starte ved T743, den er dog ikke så kraftig igen, men til at starte med er det en god receiver der også kan trække lidt stereo, hvis det ikke passer dig har de mange trin opad som helt sikkert også kan anbefales.

Har en kammerat der har NAD T743, med B&W 603, 602 og en eller anden B&W center og det spiller faktisk ganske hæderligt til pengene

Men som de andre sige...lyt til det, det kan være du synes noget helt andet end alle de andre ;-)

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

Nemauen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

NitroBlast,

Det er selvfølgelig rigtigt, dog vil jeg helst holde mig fra at sende ting frem og tilbage, specielt fordi jeg selv arbejder med noget lignende til hverdag, og ved hvor meget ged der kan gå i sådan noget. ;-)

Det der med demo-modeller, lyder dog ret interessant, vil jeg lige kigge efter!

Michael,

Det kan jeg godt følge dig i, det bedste jeg kan sige lige nu, er at min musik smag er meget blandet, men præget af bands som Train, Porcupine Tree, Kashmir, Muse, Phantom Planet, Swan Lee og Switchfoot lige nu. Hvis det skulle sige nogen noget? Det er jo nok ovre af i rock genren.

Er også blevet fortalt at Dali er en "rocket" højtaler, så det lyder umiddelbart som noget jeg kunne bruge, så vil helt bestemt valse ned i HFK for lige at høre det.

LaMancha,

Okay, det vil jeg gøre. Burde vel kunne få lov til at høre den i HFK, sammen med nogle højtalere, så det kunne jo være helt kanon hvis den er god. Hælder dog mest til den Yamaha lige nu, selvom jeg ikke har hørt den. :-)

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om jeg vil kalde Dali for en "rocket" højttaler, men det er vel et definitions spørgsmål. Nu har jeg jo selv Dali og de kan fint spille rock, ingen tvivl om det, men generelt vil jeg nok betegne Dali's højttalere som all-round højttalere. De kan spille alt rimeligt godt, tilgengæld er der nok ikke nogen områder eller genrer som de er specielt gode til.

Det er en af de egenskaber jeg godt kan li' ved dem, ligemeget hvad jeg sætter på så lyder det rimeligt godt.

Dali's højttalere er generelt ret nemme at trække så man kan spille pænt højt selv med en lille forstærker, det kan være det er baggrunden for at de er blevet kaldt "rocket"??

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Nemauen skrev:
Det der med demo-modeller, lyder dog ret interessant, vil jeg lige kigge efter!

Du skal ikke kigge - du skal spørge. De fleste reklamerer ikke med det :o)

Nemauen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Michael,

Okay, det lyder også ganske fornuftigt. Man kan jo næsten diskutere det frem og tilbage i en evighed, og i sidste ende kommer det jo stærkt an på hvilken lyd man kan lide.

NitroBlast,

Okay, så må jeg jo lige fatte telefonen en af dagene, for lige at finde ud af noget. Tak for oplysningen!

Nu kom jeg til at læse noget fra en gammel tråd, og der faldt jeg over en som spurgte mht. disse tre receivere, Denon 2105, Yamaha RXV 750 og H/K AVR 330. Og så vidt jeg kan læse mig frem til, så endte han med at købe Yamaha RXV 1500 i stedet.

Mit spørgsmål er så nu, er der stor klasse forskel på RXV 750, og 1500? Umiddelbart er min plan lige nu RXV 750, men på TC koster den 1500 jo ikke så voldsomt meget mere, og hvis der er stor forskel kunne man jo godt overveje det.

Any inputs?

EDIT: Har lige læst denne anmeldelse ( http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 933&zoneid=3 ) - Og der får den ros for sin stereo lyd, og det er jo sådan set det jeg er efter, samtidig med den kan levere surround, så det kan være det er den jeg skal gå efter?

Nemauen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

UPDATE:

Så er jeg vist ved at være bestemt for hvad jeg vil købe, det ender nok med en Yamaha RV-X2500, lidt større end hvad jeg først havde regnet med, men efter at have hørt diverse højtalere, er det gået op for mig at mindre ikke kunne gøre det. Men prisen er ganske billig, så længe man holder sig til tyske sider.

Mht. højtalere, så må jeg nok indrømme at B&W 604 s3 faldt totalt i min smag, også lidt større højtalere end jeg først havde regnet med, men har fundet dem brugt, og dem skal jeg op og kigge på i morgen. Hvilket jo ta'r en del af prisen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes