| Forfatter |
|
Kas-per Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige et spørgsmål jeg ikke lige selv bliver i tvivl om ..!
Hvad er forskel på Coaxial & Optisk - og er der nogen !?
Hyg !
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coaxial er et elektrisk kabel, 75 ohm så vidt jeg husker.
Optisk er et lyslederkabel, dvs. der løber ikke strøm, men lysimpulser inden i det.
Hvis du tænker på den praktiske anvendelse, er der vist ingen forskel på, hvad de funktionelt er i stand til. Dog nævner folk ofte coaxialt som det, der har bedst lyd. Hvorfor ved jeg ikke
|
| Til top |
|
| |
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen ved optisk er at du kan trække signalet længere, og du har
ingen "spændings forkel"... Hvis jeg sætter min computer til receiveren
kan der godt summe lidt i fingeren, på grund af spændings forskel, det
kan ikke ske ved optisk.
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
| Til top |
|
| |
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
| Hvis du tænker på den praktiske anvendelse, er der vist ingen forskel på, hvad de funktionelt er i stand til. Dog nævner folk ofte coaxialt som det, der har bedst lyd. Hvorfor ved jeg ikke |
|
|
Fordelen ved optisk kabel er, at der ingen modstand er. Dvs. du kan have et uendelig langt kabel, og stadig få samme udnyttelse. Men har hørt, at både DVD-afspilleren og surround receiveren skal bruge flere ressourcer på at sende og modtage signaler med et optisk kabel. Der er nået med, at signalet skal konverteres mm.
Mvh. Clive
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clive skrev:
Vanderlay skrev:
| Hvis du tænker på den praktiske anvendelse, er der vist ingen forskel på, hvad de funktionelt er i stand til. Dog nævner folk ofte coaxialt som det, der har bedst lyd. Hvorfor ved jeg ikke |
|
|
Fordelen ved optisk kabel er, at der ingen modstand er. Dvs. du kan have et uendelig langt kabel, og stadig få samme udnyttelse. Men har hørt, at både DVD-afspilleren og surround receiveren skal bruge flere ressourcer på at sende og modtage signaler med et optisk kabel. Der er nået med, at signalet skal konverteres mm.
Mvh. Clive
|
|
|
Tror ikke på at det koster flere ressourcer at sende optisk - min dvd har konstant lys i den optiske udgang - selvom jeg bruger den koaxiale (som jeg forresten synes er bedst over korte afstande). __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
| Tror ikke på at det koster flere ressourcer at sende optisk - min dvd har konstant lys i den optiske udgang - selvom jeg bruger den koaxiale (som jeg forresten synes er bedst over korte afstande). |
|
|
Jo, Signalet skal konverteres om til lys i dvd'en og tilbage til el i dekoderen, og det er jo to ekstra led i kæden.
|
| Til top |
|
| |
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Jo, Signalet skal konverteres om til lys i dvd'en og tilbage til el i dekoderen, og det er jo to ekstra led i kæden.
|
|
|
Sker det ikke altid? Min optiske port lyser i hvert fald også konstant, så på afsendersiden gør de tvel ingen forskel (og i øvrigt er systemerne vel dimensioneret til konverteringen?)
Ud over lav modstand har den optiske vel også en støjmæssig fordel?
|
| Til top |
|
| |
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror ikke I forstår helt hvad han mener... :
Ved coax kablet går signalet således:
Dvd-processor - > Kabel - > Reciever-processor
Ved optisk:
Dvd-processor - > Converter som laver signalet til lysimpulser -
> Kabel - > Converter som laver signalet tilbage til normalt
strøm - > Reciever-processor
Edit: Ved hver konvertering kan der opstå såkaldt "jitter" som kan forværre lyden.
Det er disse konverteringer der gør coax at foretrække fremfor optik,
under normale forhold... Specielle forhold som gør optik bedre er
allerede af andre tidligere i tråden.
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ThomP skrev:
dfms skrev:
|
|
|
|
Sker det ikke altid? Min optiske port lyser i hvert fald også konstant, så på afsendersiden gør de tvel ingen forskel (og i øvrigt er systemerne vel dimensioneret til konverteringen?)
Ud over lav modstand har den optiske vel også en støjmæssig fordel?
|
|
|
Hvor mange led der er i kæden er vel ikke altid relevant, for i praksis er det umiddelbart umuligt at høre forskel på coax kabler og optiske kabler. Der kan dog være forskel i de enkelte kablers beskaffenhed, dvs. den kvalitet og det design de er udført i. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 24 Maj 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clive skrev:
Vanderlay skrev:
|
|
Mvh. Clive
|
|
|
Det er måske noget overdrevet. De internetkabler, der ligger i middelhavet(?) er jo ren silicium glasleder drevet af laser. Det man bruger i Hifi er plastik drevet af en lysdiode. Så uendeligt tvivler jeg stærkt på. Men ellers er det rigtigt at optisk er bedst til meget lange kabeltræk, f.eks. 5+ meter.
Ellers vil jeg stadig foretrække koaxialt kabel, da det er elektrisk, og derfor bare en forlænging af komponenternes elektriske kredsløb. Her er ingen konvertere, der kan skabe den samme forringelse som optisk.
Altså kan man som hovedregel sige, at koaxialt bruger man til korte kabeltræk, der er under 5-10 meter og optisk til længere kabeltræk.
|
| Til top |
|
| |