Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Digitalitet! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kas-per
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Har lige et spørgsmål jeg ikke lige selv bliver i tvivl om ..!

Hvad er forskel på Coaxial & Optisk - og er der nogen !?

Hyg !

Til top Vis Kas-per's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kas-per

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Coaxial er et elektrisk kabel, 75 ohm så vidt jeg husker.

Optisk er et lyslederkabel, dvs. der løber ikke strøm, men lysimpulser inden i det.

Hvis du tænker på den praktiske anvendelse, er der vist ingen forskel på, hvad de funktionelt er i stand til. Dog nævner folk ofte coaxialt som det, der har bedst lyd. Hvorfor ved jeg ikke

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved optisk er at du kan trække signalet længere, og du har ingen "spændings forkel"... Hvis jeg sætter min computer til receiveren kan der godt summe lidt i fingeren, på grund af spændings forskel, det kan ikke ske ved optisk.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Hvis du tænker på den praktiske anvendelse, er der vist ingen forskel på, hvad de funktionelt er i stand til. Dog nævner folk ofte coaxialt som det, der har bedst lyd. Hvorfor ved jeg ikke

Fordelen ved optisk kabel er, at der ingen modstand er. Dvs. du kan have et uendelig langt kabel, og stadig få samme udnyttelse. Men har hørt, at både DVD-afspilleren og surround receiveren skal bruge flere ressourcer på at sende og modtage signaler med et optisk kabel. Der er nået med, at signalet skal konverteres mm.

Mvh. Clive

Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:

Vanderlay skrev:

Fordelen ved optisk kabel er, at der ingen modstand er. Dvs. du kan have et uendelig langt kabel, og stadig få samme udnyttelse. Men har hørt, at både DVD-afspilleren og surround receiveren skal bruge flere ressourcer på at sende og modtage signaler med et optisk kabel. Der er nået med, at signalet skal konverteres mm.

Mvh. Clive

Tror ikke på at det koster flere ressourcer at sende optisk - min dvd har konstant lys i den optiske udgang - selvom jeg bruger den koaxiale (som jeg forresten synes er bedst over korte afstande).

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Tror ikke på at det koster flere ressourcer at sende optisk - min dvd har konstant lys i den optiske udgang - selvom jeg bruger den koaxiale (som jeg forresten synes er bedst over korte afstande).

Jo, Signalet skal konverteres om til lys i dvd'en og tilbage til el i dekoderen, og det er jo to ekstra led i kæden.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Jo, Signalet skal konverteres om til lys i dvd'en og tilbage til el i dekoderen, og det er jo to ekstra led i kæden.

Sker det ikke altid? Min optiske port lyser i hvert fald også konstant, så på afsendersiden gør de tvel ingen forskel (og i øvrigt er systemerne vel dimensioneret til konverteringen?)

Ud over lav modstand har den optiske vel også en støjmæssig fordel?

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

tror ikke I forstår helt hvad han mener... :

Ved coax kablet går signalet således:

Dvd-processor - > Kabel - > Reciever-processor

Ved optisk:

Dvd-processor - > Converter som laver signalet til lysimpulser - > Kabel - > Converter som laver signalet tilbage til normalt strøm - > Reciever-processor

Edit: Ved hver konvertering kan der opstå såkaldt "jitter" som kan forværre lyden.
Det er disse konverteringer der gør coax at foretrække fremfor optik, under normale forhold... Specielle forhold som gør optik bedre  er allerede af andre tidligere i tråden. 
Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

ThomP skrev:
dfms skrev:

Sker det ikke altid? Min optiske port lyser i hvert fald også konstant, så på afsendersiden gør de tvel ingen forskel (og i øvrigt er systemerne vel dimensioneret til konverteringen?)

Ud over lav modstand har den optiske vel også en støjmæssig fordel?

Hvor mange led der er i kæden er vel ikke altid relevant, for i praksis er det umiddelbart umuligt at høre forskel på coax kabler og optiske kabler. Der kan dog være forskel i de enkelte kablers beskaffenhed, dvs. den kvalitet og det design de er udført i.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:

Vanderlay skrev:

Mvh. Clive

Det er måske noget overdrevet. De internetkabler, der ligger i middelhavet(?) er jo ren silicium glasleder drevet af laser. Det man bruger i Hifi er plastik drevet af en lysdiode. Så uendeligt tvivler jeg stærkt på. Men ellers er det rigtigt at optisk er bedst til meget lange kabeltræk, f.eks. 5+ meter.

Ellers vil jeg stadig foretrække koaxialt kabel, da det er elektrisk, og derfor bare en forlænging af komponenternes elektriske kredsløb. Her er ingen konvertere, der kan skabe den samme forringelse som optisk.

Altså kan man som hovedregel sige, at koaxialt bruger man til korte kabeltræk, der er under 5-10 meter og optisk til længere kabeltræk.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes