Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilke kabler skal jeg bruge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges inden jeg starter på dette indlæg, at jeg ikke har så fandens meget forstand på det, så håber i kan hjælpe :O)

Jeg har nu fået mig købt en lækker Yamaha RXV-650 Reciever og dertil følgende højtalere

2* Jamo E670 Front

2* Jamo E610 Bag

1* Jamo E6CEN Center

Jeg har et 42" bagprojektion tv fra sony.

Men hvilke kabler jeg skal bruge til at sammensætte dette system her?

Mvh Anders

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

hmm, der er jo en del kabler der skal bruges, hvad vil du have af kval, jeg er personligt ikke meget for mega dyr højtaler kabler, da der ingen forskel er (bliver sikkert slået ned nu)

Signal kabler vil jeg dog gerne betale lidt mere for, da disse skal være skærmt. men en hånd regel siger 10% af hvad dine ht'er har kostet.

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Siger det samme som dig. Det skal selvfølgelig være noget der er ok, men heller ikke koste spidsen af en jetjager. Så det er faktisk ligemeget hvilke kabler jeg skal bruge til højtalerne? Hvad med det signal?

AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Er der ikke mere hjælp! Vil ha de kabler imorgen, så jeg kan hygge mig :O)

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Enig med Joch

Vælg nogle fornuftige kabler - og de behøver ikke være samlet af en jomfru på en øde stand v. fuldmåne og koste en tur til månen (og evt. tilbage igen). Det være sig nogle 4 mm2 fra THansen eller nogle QED Silver kabel fra HifiKlubben eller noget derimellem alt efter temperament og stil.
Dyrere end det behøver det IMO ikke være. Nogle mener også at Harald Nyborgs 2,25 mm2 kabel er fint - og det er det da sikkert også, men når nu man kan få kraftigere kabel, der ikke er meget dyrere...

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

AndersDGP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis AndersDGP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersDGP Besøg AndersDGP's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej Anders.

HMMM.  Jeg ville smutte en tur i den lokale Hifiklubben og købe det billigste taralabs ht kabel. til 29kr metren. Det bruger jeg selv til mine baghøjttalere. Så ville jeg købe enten QED signal kabler hvis du vil have lidt kvalitet eller hvis du vælger den billige løsning, så er det profigold som laver gode kabler til prisen.

Man siger som tommelfinger regel at man ca. skal/kan købe for 20% kabler af anlægets samlede værdi

MVH WRONG

samsons
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej Anders
Jeg tror det er et ganske fornugtigt valg af højtalerkabel. Jeg går du fra du kan biwire, ellers har den pågældende forhandler "clear water" kablet i singelwire udgave til næsten samme pris meteren.
Mht til reciever-TV må jeg melde pas.

Mvh Samsons

Til top Vis samsons's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af samsons

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Tommelfinger-regler om at bruge en hvis del af sit budget på kabler er jeg personligt ikke tilhænger af. Desuden vil jeg absolut give Joch ret i at dyre kabler ikke nødvendigvis er gode - de fleste hifi-butikker har en stor indtjening på kabler. I danmark er det svært at sælge et godt signal-kabel til 100,- og kalde det kvalitet - mange mener at kvalitet skal koste mindst 500,- og derfor sætter man prisen ret højt på kabler for overhovedet at kunne sælge dem .

Jeg bruger personligt en blanding af Tech+Link signal-kabler (købes primært i elgiganten), som er en overraskende god kvalitet. Dertil bruger jeg noget 220V kvalitets-ledning (jeg venter allerede på tæskene ;o) til ca. 10,- meteren til bag/center højtalere. Til mine fronter bruger jeg noget kraftigere højtaler-kabel til ca. 25,- meteren.

Der er mange fede kabel-udtryk som rent OFC kobber og fortinnede dimser der er guld-belagte i begge ender, men sølvhat på spidsen.... Jeg er ikke tilhænger af dette, da man alligevel ikke har en jordisk chance for at høre nogen forskel på noget billigt kabel og så et sæt TARA LABS Air 1 til 20.000,- Forskellen kan måles med oscilloskoper og på konto-oversigten. Desuden er det bedre at bryste sig med dyre kabler ;o)

Summa sumarum; Brug ca. 200,- pr. signalkabel og ca. 10-20 kroner meteren til højtalerkabel. Det er min mening, og jeg er sikker på at du får ligeså stor glæde som med en dyrere løsning :o)

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med NitroBlast!
Bortset fra:
Jeg er ikke tilhænger af dette, da man alligevel ikke har en jordisk chance for at høre nogen forskel på noget billigt kabel og så et sæt TARA LABS Air 1 til 20.000,-

Nogen kan altså høre forskel, andre kan ikke - om det så er en forkel på 20.000,- eller 200,-. Jeg har ikke hørt på så meget andet kabel end det jeg bruger nu (TaraLabs Prism Omni). Dog har jeg hørt det min far bruger (220V) - og jeg kan tydeligt høre en stor forskel! Så når du siger "da man alligevel ikke...", siger du at det er umuligt at høre forskel.. Og det er det altså ikke altid!
Konkludering: Man bør ikke gå ud fra at alle kabler lyder ens, da de ikke gør det, i alles ører.

Så derfor: Gør op med dig selv hvor mange kr. du vil bruge på hver meter, og så hør det dyreste/bedste du kan få til det budget. Derefter hør det billigste du kan finde, eller i hvert fald noget der er billigere. Og så se om du kan høre forskel. Hvis du ikke kan høre forskellen, ville jeg råde dig til at holde dig til det billige.

Husk nu at det ikke handler om, om man har det dyreste/moderigtige - det handler om hvad man kan lide.

Håber det kunne bruges.

MVH Christian

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes