Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Yamaha RX-V420RDS + Eff.Forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mIKE_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 September 2003 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hey HiFi-eksperter!

Jeg sidder lige nu med min manual for min Yamaha RX-V420RDS Surroundforstærker foran mig.. Omme bag på forstærkeren er der seks inputs - 2 til front, 2 til rear og en sub og en center indgang.. Der står så at man kan tilslutte en external decoder, en sound processor eller en pre-amplifier til disse porte.. Så ville jeg lige høre om det betød at jeg f.eks. kunne købe mig en én-kanals effektforstærker og tilslutte den og så sætte den til at trække en kæmpe subwoofer? For det ville være superlækkert!!

På forhånd tak!

- Jonas Dreyer

Til top Vis mIKE_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mIKE_dk

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2003 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Nej, det betyder det ikke. Det betyder at du kan købe en forforstærker, og så bruge din surroundforstærker som en effektforstærker. Du kobler hele det digitale system fra i surroundforstærkeren og bruger i stedet for en anden processor - så som den i en forforstærker/pre-amplifier/external decoder, eller hvad man nu engang vil kalde det.
Desværre...
Men jeg har ladet mig fortælle at du kan købe dig en adapter som du sætter i højtalerindgangene på recieveren, og så sætte en effektforstærker i den anden ende.
Men med hensyn til at sætte en subwoofer til, så tror jeg nok at din reciever har et "pre-out sub". Dvs. at du kan sætte en aktiv subwoofer, eller en effektforstærker på til en subwoofer, men det gælder dog kun denne kanal. Jeg kender ikke din reciever, men jeg mener da, at den har sådan en udgang...

Håber du kan bruge det til noget!
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

mIKE_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2003
Sendt: 16 September 2003 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

*Jeg er for træt.. Mange tak for svaret! Den sub-port du snakker om findes på min forstærker så jeg kan stadig gøre det jeg havde i tankerne bare med denne port

Bare lige et spørgsmål - hvad i alverden er en "sound processor" hvis det ikke er en effektforstærker?

Mange tak for svaret!

Til top Vis mIKE_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mIKE_dk

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2003 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

En "sound processor" er en processor som sidder i fx en forforstærker. Denne processor deler lyden fra DVD afspilleren op i de forskellige kanaler (FR, FL, SR, SL, C, SW). Det er en lille computer... sådan en processor er der som sagt i forforstærkere (og hvad man nu engang vil kalde dem) og surroundrecievere.

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

kimj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Sendt: 17 September 2003 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Det kunne også være en DVD afspiller med dekoder indbygget

MVH KIMJ

Til top Vis kimj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimj

Grandmuul
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 10 August 2003
Sendt: 17 September 2003 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et spørgsmål.. Jeg har en VSXD711 fra pioneer, og overvejer at købe en rotel 990BX... Det kan vel sagtens lade sig gøre, benytte rotel'en til at trække fronterne, men samtidig få DD og DTS alligevel... ikke? ville jeg i såfald kunne bi-ampe mine højtalere, så jeg kørte 2 ledere i surround receiveren, og 2 ledere i Rotel forstærkeren?? eller hvordan hænger det sammen?

Til top Vis Grandmuul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grandmuul

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes