Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 11:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Samme længde kabler hele vejen rundt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har netop købt 2 x 2 meter Dali Blue Biwire kabel til mine front, 1 meter af samme til min center og 2 x 10 meter Dali White Wave til baghøjtalerne.

Det indledte så en diskussion med en ven om hvorvidt at alle kabler burde/skal være lige lange hele vejen rundt og samme kabeltype.

Jeg var lidt skeptisk. Forstår godt tankegangen bag i det med lydforsinkelse i et nanosekund, men praktisk set har jeg aldrig set nogen have fx 10 meter kabel til deres fronte, når de kun står ~2 meter fra receiver.

Hvordan forholder det sig og hvem har "ret"?

På forhånd tak.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

der er ingen der kan høre tidsforskelle på kabel. desuden har du vel indstillet en eller anden form delay til bag HT. på reciveren.

Hvis kabel typen skal have indflydelse så skal man også have samme HT. hele vejen rundt

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Det her emne med at lyden bliver forsinket i en højttaler, hvis kablet til den er længere end til de andre højttalere, dukker af og til op herinde på hifi4all. Og det er jo klart at signalet bliver forsinket, fordi elektronerne er længere tid om at nå igennem kablet, jo længere det er. Nu er elektronerne jo imidlerid nogle hurtige bæster, så hvor meget betyder det i praksis? Lad os prøve at finde ud af det

Elektroner i et kabel bevæger sig med ca. 90% af lysets hastighed. Lysets hastighed er 300.000.000 m /sek, så elektronerne i højttalerkablet bevæger sig med (300.000.000/100)*90 = 270.000.000 m/sek

Lad os så bare tage et eksempel, hvor der er brugt et 8 meter kabel til den venstre, og 4 meter kabel til den højre højttaler. Det giver en forskel på 4 meter. Vi skal nu finde ud ad, hvor lang tid elektronerne skal bruge på at bevæge sig de ekstra 4 meter:

Vi ved at elektronerne på 1 sekund bevæger sig 270.000.000 meter. For at flytte sig 1 meter bruger de således: 1 / 270.000.000 = 0,0000000037 sek. For at bevæge sig 4 meter: 4* 0,0000000037 sek.  =  0,0000000148 sek.

Vi har nu fastslået, at signalet til venstre højttaler er blevet forsinket med 0,0000000148 sekund, på grund af de ekstra 4 meter kabel. Lad os så regne ud hvor meget vi skal flytte venstre højttaler frem mod lyttepositionen, for at kompensere for denne tidsforsinkelse:

Lydens hastighed varierer en smule, men ved 20 grader Celsius er den ca. 340 m /sek, så vi bruger dette tal til vores regnestykke. Den venstre højttaler skal flyttes (340*0,0000000148) meter = 0,000005032 meter = 0,005032 mm.

Vi skal således flytte vores venstre højttaler 0,005032 mm. længere fremad, for at kompensere for de ekstra 4 meter højttalerkabel til venstre højttaler.

Min konklusion: Lyden vil ikke blive hørbart forsinket på grund af de 4 ekstra meter kabel. På surround-udstyr skal der ikke kompenseres for kablets ekstra længde i ”delay” opsætningen. Det er slet ikke muligt at kompensere for tusinde-dele af en millimeter i opsætningen. På min egen receiver, foregår det i spring på 30 cm.

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Så er der svaret på tidsforsinkelsen

Jeg tror dog ikke at ide'en med lige lange kabler er pga. forsinkelsen af lyden. Det er vel mere for at lyden til alle højttalerne bliver malet lige meget. Men det giver kun mening hvis man bruger samme højttalere som Capslock også sagde. Iøvrigt skal alle forstærkerne også være ens.

Jeg vil dog personligt mene at det vil være tåbeligt at trække 10m til sine fronter fordi det også er det man bruger til rears. Tabet i de 10 meter overskygger vel det vundne i det samlede lydbillede, for ikke at tale om prisen.

Jeg går personligt efter at have nogenlunde lige langt kabel til mine surround, og lige langt til mine 3 fronter. Har du så 2 meter til stereo fronterne og 1 m til center, tror jeg personligt ikke kan høres.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt har jeg slet ikke samme kabel til mine surrounds som til mine fronter. Jeg bruger 2x12 m. Taralabes Clara til ca. 25kr/m til mine surrounds, og 3x3m Taralabs RSC Master Gen2 til 1000kr/m til mine fronter.

Men jeg har jo så heller ikke samme højttalere hele vejen rundt. Jeg mener slet ikke at lyden fra rears er så sårbar som fra fronterne, heller ikke ved SACD, da der jo sjældent er instrumenter og stemmer i rears. Puuh bad da også for det. Rears er i mine øjne/ører stadig ment som et suplement til fronterne, for at drage dig ind i filmen. Handlingen foregår stadig foran.

Iøvrigt er film inspillet i komprimerede lydformater, og det lyder jo glimrende til det. Men første gang jeg satte en DD5.1 musikoptagelse på med George Michael, blev jeg temmeligt rystet. CD'en lød meget bedre. Min teori er at film lyd er noget mindre krævende af kabler osv. end den rene musikgengivelse.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Et dilemma jeg selv har bakset med. Mine centerback højtalere er placeret noget længere tilbage end baghøjtalerne, men jeg har valgt at lave alle kablerne til alle baghøjtalerne lige lange. Kablerne til front og center er dog noget kortere.
Da jeg har to centerhøjtalere og den ene er placeret lige i nærheden af forstærkerne, mens den anden er placeret over lærredet har jeg også her valgt at lave kablerne lige lange.
I praksis har jeg, ud af de 105 meter kabel der er i systemet, op mod 30 meter højtalerkabel i overskud, som egentlig bare er i vejen, men det skal jo være der...

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil påstå, at det er umuligt at høre forskel på, om der er 2 eller 10 meter kabel til en højtaler. Man kan muligvis måle forskel med avanceret teknik, og man kan regne sig frem til en matematisk forsinkelse... Men høre det - nul og niks! Hvis man skulle kunne høre det, så snakker vi 1 meter til venstre og 1km til højre - så er det måske muligt at høre en minimal forskel...

Og som Capslock siger, så kan de fleste receivere kompensere denne forskel via delay-indstillinger i menuen.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Og som Capslock siger, så kan de fleste receivere kompensere denne forskel via delay-indstillinger i menuen.

øhhh, har du ikke læst det perejvind skrev???

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Juni 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Okay jeg må nok indrømme at mit første indlæg er dårligt formuleret.

det jeg mente var at det delay der er indstillet til bag HT langt overskygger kabellængde forskelle. Meget langt enda som perejvind har regnet ud.

Jeg vil også lige sige jeg tror ikke at delay indstillingerne på reciveren er til at kompensere for kabellængde

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes