Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har indtil nu kørt med en Paradigm 1200 subwoofer, men skifter nu til en Infinity Kappa Sub. Hidtil har Paradigm'en stået i venstre hjørne på samme væg som fronthøjttalerne, og det har lydt fint, men Infinity'en giver mig måske lidt større muligheder for at stille den hvor som helst, idet den kan tilpasses frekvensvist (R.A.B.O.S.).

Men... Jeg bor i en lejlighed, med en lejlighed på hver side af min, og nedenunder er der erhvervslokaler, dvs. lokalerne er ubenyttede når jeg vil se film. Jeg vil gerne forstyrre mine naboer til siderne mindst muligt, så jeg er ude efter lidt retningslinier til hvad der har mest indflydelse på transport af bassen gennem vægge m.m.

Min umiddelbare tanke er at placere den i et hjørne igen, for her forstærkes lyden lidt ekstra af væggene, så jeg ikke behøver skrue så højt op. På den anden side er det måske ligegyldigt om jeg skruer op eller ned, for hvis oplevelsen af bas er det samme i min lytteposition, så er transporten af bas vel den samme?

Nogen der har nogle gode råd?

Min lejlighed: Jeg har en stor stue på ca. 5 x 6 meter glidende over i spisestue og køkken. På hver side af stuen indtil hver sin nabo har jeg et ekstra rum (hhv. soveværelse og kontor). Naboerne har så deres soveværelser placeret op ad min lejlighed, og væggene er af gips. Jeg kan vældig fint høre min unge nabos bas når han får lyst til at spille op til fest (hvilket sker ganske ofte), men jeg har indtryk af at han så også spiller til - står jeg ude i opgangen lyder det i hvert fald meget højt. Det er dog mest på mit kontor at bassen høres, inde i stuen er den dæmpet mærkbart.

Subwooferen har hårde gummifødder og står på en Kapital slagterblok med SD-fødder nedenunder. Måske jeg skulle sætte en stor betonflise nedenunder i stedet? Det er dog mit indtryk at lyden ikke transporteres særlig meget igennem gulvet, det er igennem væggen at det kommer.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Det er en fordel at stille subben i hjørnet, dels af hensyn til virkningsgraden, men også af hensyn til evt. resonnanser, som er lettere at styre, idet afstanden til reflekterende væg derved bliver størst mulig (=lang bølgelængde, lav resonnans). Vælg det hjørne over mod den unge nabo, han fortjener ikke bedre når han selv larmer.
Til top Vis svdi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svdi

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Vælg det hjørne over mod den unge nabo, han fortjener ikke bedre når han selv larmer.

Det passer også meget godt med hvor jeg har tænkt mig at den skal stå, og også hvor Paradigm'en hidtil har været placeret.

Jep, han fortjener ikke bedre  Indtil nu har vi haft et par fornuftige retningslinier om at der er stille efter 23:00 på hverdage og allersenest 1:00 fredag/lørdag, og det har egentlig virket fint i næsten et års tid. Men indenfor den seneste måneds tid (= sommertiden) er han for det første begyndt at skrue lidt op, for det andet at holde fest i tide og utide, senest en hel uge i træk, afbrudt af et par dage og så startede han i onsdags igen. Så fik han en post-it på døren hvorpå jeg bad ham dæmpe sig, idet jeg finder det yderst irriterende med flere timers bas-hug dag efter dag. Helt specielt irriterende var det fordi jeg arbejder ekstra hjemmefra i denne tid, og mit kontor som sagt er lige op imod hans lejlighed

Nå, slut på lidelseshistorien. Heldigvis lader det til at han har taget note'n til sig, i går var der intet, og i dag er det noget mere dæmpet end længe - håber det holder.

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har 2 Infinity Kappa subs med RABOS. De står i hvert deres hjørne bag hovedhøjtalerne. Ingen problemer her.

Læs brugsanvisningen....det er ret nyttig læsning.

Mvh og god fornøjelse....de virker godt. Revel har stået for udviklingen af equlizer-systemt.

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:
Jeg har 2 Infinity Kappa subs med RABOS. De står i hvert deres hjørne bag hovedhøjtalerne. Ingen problemer her.

Ingen problemer med at bassen slår igennem til naboen, eller...?

270961 skrev:
Læs brugsanvisningen....det er ret nyttig læsning.

Har allerede været igennem den. Det var meningen at jeg ville anvende den til extension af hovedhøjttalerne, men lige pludselig synes jeg at de leverer udmærket bas - det skete ifm. udskiftningen af højttalerkabler, så de får skylden. Nu vil jeg så anvende den til surround i stedet, burde teoretisk set give bedre muligheder for tilpasning (og ja, R.A.B.O.S. virker!).

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Nej...jeg bor i hus...kun børnene hopper. Jeg har tilsluttet mine via paralleludgangen på min forforstærker og rører ikke ved højtaler- eller liniesignalet til effekt/højtaler. Subberne supplerer kun bassen under 55 hz.....sindsygt godt...hvilken slagkraft....hvilken rumfornemmelse...hvilken bund...det er himmelsk.

Kan anbefales 

Iøvrigt bruger jeg kun 2-kanal eller 2+2 må det vel være ?

Når jeg ser film på min projektor skruer jeg lidt op for niveauet på subberne...det kompenserer vældigt dejligt for bas-surroundlyden.

Mvh

Dr. Lyd

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes